Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen

Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.

Zo is 28% van de werkgevers uit de sector, die eind oktober werden bevraagd, van plan tegen eind maart 2021 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 14% dat wil verminderen. Zowat de helft (52%) van de respondenten verwacht geen verandering. Na correctie voor seizoensvariaties, bereikt de nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die mensen zullen ontslaan) een licht positieve waarde van +12%. Dat is een sterke stijging van 14 punten in vergelijking met het vorige kwartaal en 6 punten in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020.
 
Als die vooruitzichten worden bevestigd, duidt dat volgens ManpowerGroup BeLux op tastbare tekenen van herstel. “De gezondheidscrisis heeft de veranderingen in de consumentengewoonten versneld, waarbij de consumenten massaal op e-commerce overstappen, wat zal blijven leiden tot een sterke toename van de vraag naar personeel in de transport- en logistieke sector”, klinkt het.
 
De opleving wordt ook op gewestelijk niveau waargenomen, met opnieuw positieve wervingsintenties in de drie gewesten van het land: de nettotewerkstellingsprognose bereikt +8% in Wallonië, +5% in Vlaanderen en +2% in Brussel. Ten opzichte van het 4e kwartaal van 2020 is dat een stijging van respectievelijk 6 en 5 procentpunten in Vlaanderen en Wallonië, maar een daling van 5 procentpunten in Brussel.
 
Volgens de enquête tonen de werkgevers in de grote en middelgrote ondernemingen het meeste vertrouwen in het herstel van hun wervingsactiviteit. Kleine ondernemingen (10-49 medewerkers) en micro-ondernemingen, met minder dan 10 medewerkers, zijn een pak voorzichtiger wat de tewerkstellingsvooruitzichten betreft.
 
Verder gaan de bevraagde werkgevers ervan uit dat de crisis langer zal duren. Slechts 27% van de Belgische werkgevers (tegenover 34% op Europees niveau) verwachten dat ze in de 12 komende maanden aan hetzelfde tempo zullen aanwerven dan vóór de coronacrisis. In het vorige kwartaal bedroeg dat percentage nog 58% en in het begin van de crisis – in het 2e kwartaal van 2020 – 72%. Concreet verwacht 12% een terugkeer naar een normale situatie binnen de 3 maanden, denkt 15% dat het tussen de 3 en de 12 maanden zal duren, verwacht 15% dat het langer dan een jaar zal duren en meent 48% dat het nooit zal gebeuren. Tien procent heeft zich niet uitgesproken.

Grafiek: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks gaat samenwerken met Zweedse supermarktketen om impact van goederentransport op klimaat te verminderen

Volvo Trucks en ICA Zweden, de grootste supermarktketen van het land, bundelen hun krachten om te onderzoeken welke transportstromen van het bedrijf elektrisch kunnen worden. Op lange termijn zal de samenwerking worden uitgebreid naar andere gebieden die kunnen bijdragen aan het verminderen van de milieugevolgen van het transport.

Logivations automatiseert dc’s van Brummer met AI

Brummer Logistik, gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerd transport en warehouselogistiek, gaat alle warehouse- en logistieke processen in zijn distributiecentra digitaliseren en automatiseren. Daarvoor heeft de onderneming een overeenkomst gesloten met Logivations GmbH, een internationaal consulting- en technologiebedrijf uit München.

Hoe digitalisering van carrier connectivity voordelen voor jouw organisatie én klanten oplevert

Het aantal online aankopen dat Nederlanders doen, blijft toenemen.Tegelijkertijd stijgen verwachtingen van klanten en consumenten, en heeft de markt te maken met verschillende uitdagingen (klik hier). Zo kun je als bedrijf kiezen uit diverse transportmogelijkheden en transporteurs die allemaal verschillende tarieven, systemen en regels hanteren.

Havi België zet AddVolt plug-in batterij in voor duurzame koeling in distributie

Havi België verzorgt de logistieke dienstverlening voor McDonald’s, Lunchgarden en Le Pain Quotidien. De onderneming heeft onlangs het eerste voertuig dat volledig is uitgerust met Carrier elektrische koeling, aangedreven door AddVolt batterijen, aan zijn vloot toegevoegd.

Lineas legt rechtstreekse spoorverbinding naar de ‘vierlandenregio’ in

Private spoorvrachtoperator Lineas breidt zijn Green Xpress Network verder uit met een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en de zogenaamde vierlandenregio in Duitsland, Liechtenstein, Oostenrijk en Zwitserland. Vanaf 15 december 2020 verbinden drie Xpress-treinen per week Antwerpen met Langweid-Foret in het Zwaben-gebied in Zuid-Duitsland en verder met Wolfurt in de Oostenrijkse deelstaat Vorarlberg.

Walmart vervangt robots opnieuw door mensen

Retailgigant Walmart heeft de stekker getrokken uit zijn partnership met de Amerikaanse start-up Bossa Nova Robotics. Dat meldt The Wall Street Journal. Sinds 2017 experimenteerde Walmart in zijn winkels met de mobiele robots van Bossa Nova.

Rotterdam Port Fund investeert in CargoSnap

Het Rotterdam Port Fund heeft een belang genomen in logistieke start-up CargoSnap uit Utrecht. Het bedrijf biedt een online platform en app voor het verzamelen en vastleggen van informatie over de conditie van goederen op overslagterminals en in opslag- en distributiecentra.

De nieuwe benadering van Supply Chain Innovations

Teken nu in op Virtual Supply Chain Innovations 2020 en ervaar hoe de nieuwe wereld eruit zou kunnen zien. Wandel binnen in het gebouw waar het unieke event dit keer virtueel doorgaat. Laat u ontvangen door Cynthia uw host. Wandel naar de contactpunten en chat met de aanbieders of kijk gewoon eens rond op hun stand wat er nieuw is.

Zetes bestrijdt virus met UV-C desinfectiekast

Volgens een onderzoek van CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) kan het coronavirus (SARS-CoV-2) tot wel 28 dagen besmettelijk blijven op oppervlakken. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben supply chain organisaties nood aan een snelle en efficiënte manier om alle virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers te deactiveren op apparaten en gereedschappen die door verschillende mensen worden gebruikt.

V1000 neemt twintig Still lithium-ion toestellen in gebruik

V1000 is de nieuwe naam van A.J. Veurink, dat al sinds 1883 – en sinds 1989 ook vanuit België – goederen transporteert. Onder het motto ‘investeren om te besparen’ schafte het transportbedrijf uit Roeselare recent twintig nieuwe Still EXU elektrische pallettrucks aan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.