Hoe digitalisering van carrier connectivity voordelen voor jouw organisatie én klanten oplevert

Het aantal online aankopen dat Nederlanders doen, blijft toenemen.Tegelijkertijd stijgen verwachtingen van klanten en consumenten, en heeft de markt te maken met verschillende uitdagingen (

klik hier). Zo kun je als bedrijf kiezen uit diverse transportmogelijkheden en transporteurs die allemaal verschillende tarieven, systemen en regels hanteren. Deze diversiteit compliceert het logistieke proces en vergroot de kans dat er iets fout gaat. Dat is zonde, want carrier connectivity is juist een aspect waarop je een groot concurrentievoordeel kunt behalen wat betreft je reputatie en klanttevredenheid. Gelukkig kan technologie je daar op verschillende manieren bij helpen.

Altijd verbonden en realtime inzichtSnelle levering en continu op de hoogte zijn van bestellingen zijn geen nice to haves meer voor consumenten, maar must haves. Door digitale carrier connectivity optimaliseer je inefficiënte, handmatige processen en zorg je ervoor dat je altijd in verbinding staat met transporteurs en andere logistieke dienstverleners. Zo verminder je wachttijden, kun je een betere inschatting maken over wanneer een pakket wordt bezorgd en zorg je dat onderdelen van de supply chain beter op elkaar zijn afgestemd. Ook geef je klanten en consumenten veel meer inzicht in het bestelproces. Ze krijgen bijvoorbeeld niet alleen meldingen van de status van de zending, maar kunnen ook veelal real-time achterhalen waar hun zending zich bevindt. Daarmee lever jij nét dat extra stukje service in vergelijking met concurrenten.

Naadloze connecties, communicatie en samenwerkingZelf contact houden met vervoerders is een complex en tijdrovend proces. Je moet rekening houden met verschillende systemen, transportmodaliteiten, regels en protocollen. Bovendien veranderen supply chains continu en verhogen marktontwikkelingen, zoals e-commerce, de druk om te digitaliseren. Door middel van technologie kun je een netwerk van klanten, leveranciers, logistieke dienstverleners en andere handelspartners automatisch met elkaar verbinden. Deze zijn allemaal aangesloten op hetzelfde systeem, waardoor jij gemakkelijk en sneller kunt switchen tussen transporteurs én je er altijd zeker van bent dat documenten, gegevens en goederen beheerd zijn.
Voldoen aan wet- en regelgevingBij de verzending van pakketten heb je te maken met allerlei verschillende wetten en regels wat betreft productinformatie, zoals gevaarlijke goederen, en specifieke labels. Dit hangt niet alleen van de transporteur af, maar ook van het betreffende land of continent waar een zending vandaan komt of heen moet. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillen tussen de voorschriften van productsoorten. Wie dit allemaal handmatig verwerkt, is enorm veel tijd kwijt. Bovendien is de kans op fouten groter. Voor al deze uitdagingen bieden systemen voor global trade management en geautomatiseerde carrier connectivity een oplossing. Met behulp van technologie zie je meteen welke gegevens verplicht zijn en aan welke eisen een document moet voldoen. Door automatische updates voldoen jouw verzendingen altijd aan de laatste eisen en ben jij op ieder moment up-to-date als het aankomt op douane- en handelsregels.

Carrier connectivity is een complex aspect van het logistieke proces. Met behulp van technologie kun je dit echter vereenvoudigen en een betere integratie bewerkstelligen. Het neemt niet alleen werk uit handen, maar zorgt er ook voor dat je flexibel bent en met ontwikkelingen van de markt kunt meebewegen. Bovendien geeft het jou én je klanten realtime inzicht en de garantie dat pakketten voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Zo sta jij als bedrijf nooit meer voor verrassingen.

Deze blog werd geschreven door Eric Geerts, directeur Product Management bij Descartes.
Foto's copyright van CBS

Recente nieuwsberichten

Roy Meter nieuwe managing director bij Lyreco Benelux

Lyreco Benelux, distributeur van werkplekproducten en -oplossingen, heeft Roy Meter (foto) aangesteld als nieuwe managing director. Hij volgt daarmee Paul Vieijra op die in april 2025 officieel met pensioen gaat.

Werkgevers in transport en logistiek blijven aanwerven

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zouden werkgevers in de transport- en logistieke sector ook in het tweede kwartaal van 2025 medewerkers blijven rekruteren. Maar liefst 45% van de werkgevers in de sector die in januari werden bevraagd, verwacht tegen eind juni 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 17% een vermindering voorziet. Daarnaast verwacht 38% van de werkgevers geen enkele verandering.

Webfleet lanceert PRO X robuuste tablet voor transportprofessionals

Webfleet, de fleet management oplossing van Bridgestone, introduceert de Driver Terminal PRO X, een robuuste tablet die speciaal ontworpen is voor truck- en bestelwagenparken. De tablet kan aan specifieke bedrijfsbehoeften worden aangepast en moet zorgen voor verbeterde prestaties, directe toegang tot de Webfleet Work App en professionele navigatie.

Toyota biedt leaseformule voor geautomatiseerd pallettransport

Ook nieuw bij Toyota Material Handling Europe is Swarm Automation Go, een leaseoplossing voor geautomatiseerd pallettransport. De service biedt bedrijven een laagdrempelige instap in automatisering, zonder risico’s of grote investeringen. De oplossing automatiseert repetitieve logistieke taken, zoals transport van en naar opslaglocaties, en ondersteunt productie- en distributieprocessen. Dat moet bijdragen tot een efficiëntere inzet van personeel en een hogere productiviteit.

Nieuwe Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks bij Toyota

Toyota Material Handling Europe introduceert de nieuwe Toyota Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks. De Traigo48-serie moet zorgen voor maximale productiviteit en veelzijdigheid in uiteenlopende toepassingen, zoals laden, lossen, stapelen en horizontaal transport. De modellen zijn verkrijgbaar in zowel 3-wiel- als 4-wiel-varianten met een hefvermogen van 1,5 tot 2,0 ton, een hefhoogte tot 7,5 meter en een maximale snelheid van 20 km/u. Daardoor leent de Traigo48 zich voor intensief gebruik, zowel binnen als buiten.

Iwell en Montea slaan slim energie op

Iwell ontwikkelt en implementeert slimme energiesystemen op basis van batterijopslag en geavanceerde software, waarmee bedrijven hun energie-efficiëntie kunnen verbeteren. In samenwerking met logistiek vastgoedontwikkelaar Montea heeft Iwell op de logistieke site van Montea in Willebroek vijf batterijopslagsystemen geïnstalleerd met een totale capaciteit van 12.470kWh. Naast Willebroek realiseerde Iwell ook een extra batterijopslagsysteem met een capaciteit van 3.870kWh op de Montea-site in Bilzen.

Veerkrachtige supply chain vereist zichtbaarheid

Slechts één op de drie bedrijven beschikt over de juiste informatie over zijn end-to-end supply chain om eigen wereldwijde supply- en productienetwerken te optimaliseren. De overige 65% tast in het duister in een turbulente tijd waarin mondiale ontwrichtingen plaatsvinden en door importheffingen nog verder zullen gaan ontstaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat Buck Consultants International/BCI Global in samenwerking met Executive Platforms heeft uitgevoerd bij 240 supply chain-leiders in Europa en de VS.

Nu donderdag is het zover!

Aanstaande donderdag 20 maart mogen we u eindelijk verwelkomen op de lang verwachte nieuwe editie van Supply Chain Innovations in Antwerp Expo.

Bent u nog niet ingeschreven? Doe het hier dan nog snel voor het te laat is! De kans is groot dat ook u gratis aanwezig kunt zijn.

Saint-Gobain Abrasives maakt verbeterslag met Consafe Logistics

Saint-Gobain Abrasives, een wereldspeler in schuur- en slijpoplossingen, heeft voor Astro WMS van Consafe Logistics gekozen om zijn operaties in het Europese distributiecentrum in Born, Nederland, te moderniseren.

GC Europe implementeert shuttlesysteem en SAP-oplossing van Knapp

GC Corporation ontwikkelt, produceert en distribueert al meer dan 25 jaar tandheelkundige producten. De Europese vestiging in Leuven, GC Europe, levert aan zowel distributeurs als tandartsen en tandtechnici in heel Europa en het Midden-Oosten. Om GC Europe klaar te maken voor de toekomst en voor de toenemende logistieke eisen, heeft het bedrijf zijn opslag- en pickcapaciteit in het distributiecentrum in Leuven uitgebreid met een Evo Shuttle-systeem. Het systeem is direct geïntegreerd in de bestaande SAP EWM-oplossing met SAP EWM MFS van automatiserings- en digitaliseringsleverancier Knapp.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.