Werkgelegenheid in Transport & Logistiek zou stabiel blijven

Terwijl werkgevers in heel wat sectoren banenverlies verwachten als gevolg van de coronacrisis, melden werkgevers in de bouwsector, de maakindustrie en transport & logistiek licht positieve nettotewerkstellingsprognoses. Dat blijkt uit de nieuwste Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten van ManpowerGroup. Volgens de enquête zag 71% van de 461 werkgevers die eind april in België werden bevraagd, zich genoodzaakt hun activiteit gedeeltelijk of volledig stop te zetten als gevolg van de coronapandemie. Uit de enquête blijkt ook dat de activiteit bij 40% van de respondenten is gehalveerd, terwijl de activiteit bij één op de vier bedrijven vrijwel stabiel is gebleven.

Op korte termijn zou de werkgelegenheid in de transport- en logistieke sector op hetzelfde niveau blijven. In die sector is 16% van de bevraagde werkgevers van plan hun personeelsbestand eind september 2020 uit te breiden, terwijl eveneens 16% van plan is het te verminderen. 44% van de respondenten verwacht geen verandering en 24% is onbeslist. Gecorrigeerd voor seizoensvariaties, bereikt de nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen in dienst te nemen en het percentage van werkgevers die mensen willen ontslaan) een licht positieve waarde van +1%. Dat is een daling van 10 punten in vergelijking met het vorige kwartaal, en van 8 punten in vergelijking met het derde kwartaal van 2019.
Op nationaal niveau bereikt de nettotewerkstellingsprognose het laagste niveau sinds de lancering van de enquête in 2003 in België. De wervingsintenties bereikten ook hun laagste niveau in 17 jaar in Vlaanderen (-7%) en Brussel (-1%), terwijl de nettotewerkstellingsprognose licht positief blijft in Wallonië (+ 3%). In de drie gewesten – met in het bijzonder Vlaanderen (met een daling van 22 en 19 punten) – zijn de prognoses lager dan op kwartaal- en jaarbasis.
 
Volgens de ManpowerGroup-barometer wordt banenverlies verwacht bij bedrijven van elke omvang, waarbij werkgevers in kleine bedrijven (10-49 werknemers) het meest pessimistisch zijn (-11%).
 
Opvallend in de enquête is wel dat meer dan 7 op de 10 Belgische werkgevers schatten dat ze binnen 12 maanden hetzelfde aanwervingspercentage zullen behalen als dat van voor de Covid-19-crisis. Dat herstel op de rekruteringsmarkt moet geleidelijk plaatsvinden: binnen drie maanden volgens 34% van de bevraagde werkgevers, tussen 4 en 9 maanden volgens 23% en tussen 10 en 12 maanden voor 15%. Bijna één op de tien werkgevers schat dat het langer dan een jaar zal duren. Dit vertrouwen in de toekomst weerspiegelt zich in de drie gewesten: 69% van de werkgevers in Vlaanderen, 75% in Brussel en 76% in Wallonië.
Grafiek: ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten – 3e kwartaal 2020 – Transport & Logistiek
Bron: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

Op veiligheid mag u niet besparen… of toch?

(Advertorial) Momenteel alleszins wel, want tot 25 juni 2024 ontvangt u aantrekkelijke kortingen op een selectie veiligheidsopties bij aankoop van een nieuwe Linde heftruck.

Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen

Kellanova, voorheen gekend als Kellogg’s, heeft in Mechelen een nagelnieuw magazijn van 65.000m² geopend. Deze Europese hub centraliseert de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites. Niet alleen is dit de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Deze strategische uitbreiding bevindt zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die 650 medewerkers tewerkstelt en jaarlijks 104.000 ton aardappelchips maakt.

H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.

Postgraduaat Smart Logistics – nieuwe editie start 27 september 2024

(Advertorial) Het Postgraduaat Smart Logistics geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics zoals supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. We laten je kennismaken met de nieuwste technologische omwentelingen en hebben aandacht voor zowel theorie als praktijk.

Datalogic stelt Magellan 900i scanner voor

Datalogic lanceert de nieuwe Magellan 900i scanner, een aanpasbaar instapmodel op basis van imaging dat de GPS44XX-serie zal vervangen. De Magellan 900i moet zorgen voor hoge prestaties bij het lezen van 1D- en 2D- barcodes, vooral bij weergave op smartphone-schermen. Door zijn aanpassingsvermogen is het toestel inzetbaar bij verschillende toepassingen, waaronder bemande kassa’s, zelfscankassa’s en kiosken die getrouwheids- en betaalopties verwerken.

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem ambieert toekomst als dronehub

Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) mikt op een duurzame toekomst door de dronekaart te trekken. Eerste stap is de installatie van een nieuw dronedetectiesysteem om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven te waarborgen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.