Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

Rhenus Contract Logistics neemt AutoStore systeem in gebruik

Vanuit zijn nieuwe distributiecentrum in Tilburg bedient Rhenus Contract Logistics klanten die hoogwaardige producten aanbieden in diverse sectoren. In het duurzame 60.000m² grote magazijn heeft de logistiek dienstverlener recent het Autostore-systeem, powered by Swisslog, in gebruik genomen.

Zwitsers postcenter haalt nieuwe crossbelt sorters van Interroll in huis

De toenemende populariteit van e-commerce stelt veel postbedrijven voor nieuwe uitdagingen. Een belangrijke uitdaging bestaat erin het sterk groeiende aantal kleinere pakketten, met verschillende maten en gewichten, snel te verwerken en te sorteren.

CTS Group huurt extra magazijnruimte vlakbij Schiphol

Logistiek dienstverlener CTS Group huurt sinds vorige maand extra loodsruimte op Schiphol Logistics Park aan de Pudongweg in Rozenburg, vlak naast zijn bestaande pand in Nieuw-Vennep.Momenteel is CTS GROUP gehuisvest in Freight Terminal 207, een logistiek verzamelcentrum onder de rook van Schiphol.

Katoen Natie investeert fors in Nederland

Katoen Natie maakt 80 miljoen euro vrij om zijn value added logistics aanbod uit te breiden op de Chemelot site in Nederlands Limburg. Sinds 2013 bezit Katoen Natie al een aantal logistieke terminals in de regio. De sites van de logistieke groep in Nuth, Born, Geleen, Elsloo, Tüddern en Maasmechelen stellen momenteel 250 mensen tewerk.

DP World neemt in wereldprimeur kinetisch draadloos netwerk in gebruik

De Antwerpse haventerminal van DP World is de eerste terminal in Europa en zelfs ter wereld die gebruik maakt van een flexibel draadloos backbone netwerk (BT’s Rajant Wireless mesh technology). Dit veilige en stabiele netwerk presteert uitermate goed dankzij zijn grote bandbreedte en de end-to-end dekking op een grote oppervlakte.

Eerste autonoom varend schip op de Noordzee

Enkele zeemijl voor de kust van het Nederlandse Den Helder zijn voor het eerst proeven gehouden met een autonoom varend schip op de Noordzee. Daartoe werd de SeaZip 3, een schip van SeaZip Offshore Services, uitgerust met intelligente aansturing waarmee aanvaringen moeten worden voorkomen.

Shippeo breidt supply chain visibility platform uit met Ocean & Parcel Tracking

Aanbieder van oplossingen voor supply chain visibility Shippeo voegt nieuwe Ocean- en Parcel-trackingmogelijkheden toe aan zijn platform. Daarmee kunnen bedrijven elke stap van hun leveringen volgen, vanaf de leverancier tot en met de levering aan de eindklant.

Fusie DSV en Panalpina weldra een feit

De Zwitserse logistieke groep Panalpina is overstag gegaan voor het verhoogde overnamebod van in totaal 4,6 miljard Zwitserse frank (zo’n 4,1 miljard euro) van zijn Deense concurrent DSV. Daarmee komt een einde aan een overnamestrijd van ruim twee maanden tussen beide partijen.

UPS vervoert medische stalen met onbemande drones

Als nieuwe logistieke dienst gaat UPS medische stalen transporteren met drones. Daarvoor gaat het een samenwerking aan met Matternet, actief in autonome dronetechnologie. Het droneproject gaat van start bij het ziekenhuis WakeMed gelegen op de campus in de stad Raleigh (North Carolina, VS).

Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.