“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Door Jan Heijblom, senior sales executive Benelux Exotec

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Een onmiskenbare factor in de toekomst van magazijnautomatisering, of de toekomst in het algemeen, is AI. Momenteel wordt AI sporadisch gebruikt om patronen te herkennen en processen te optimaliseren, maar dat is al even bezig. Het komende jaar zal het gebruik van AI in de sector aanzienlijk toenemen, gezien de sterk data driven aard van logistiek en magazijnbeheer.

Hetzelfde geldt voor cybersecurity. Tegenwoordig is men zich in de sector heel goed bewust van de gevaren die ontstaan door allerlei systemen via openbare netwerken met elkaar te verbinden. Bedrijven implementeren uitgebreide beveiligingsmaatregelen en vermijden het delen van gevoelige gegevens. Dat verklaart deels onze keuze om de software die onze Skypod-robots aanstuurt on-site te installeren en bijvoorbeeld niet in de cloud te hosten, al spelen hierbij ook performance-overwegingen.

Standaardoplossingen tegen een scherpe prijs

De opkomst van wereldwijd opererende aanbieders, met name uit Azië, brengt standaardoplossingen tegen scherpe prijzen met zich mee. Lokale fabrikanten moeten zich onderscheiden door iets unieks aan te bieden. Een trend waarop lokale spelers kunnen inspelen is dat bedrijven steeds meer opzoek zijn naar een partner die met één geïntegreerde oplossing de hele end-to-end-flow voor zijn rekening kan nemen.

Magazijnen automatiseren blijft een voortdurende evolutie. Naast orderpicking en sorteren worden steeds meer processen geautomatiseerd, zoals palletbewegingen, inpakken, retourafhandeling, enzovoort. Ook intralogistieke processen worden steeds vaker geautomatiseerd, wat aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt. Als je het zo bekijkt, zijn we nog maar nauwelijks begonnen met magazijnautomatisering.

Enorme toename van spoedorders

De enorme groei van e-commerce is de meest bepalende factor voor de ontwikkeling van magazijnautomatisering. De verwachting naar snelle leveringen oefent druk uit op de supply chain. Deze druk verhoogt tijdens feestdagen. ‘Seizoenrobots’ die je kan huren en nadien terugstuurt vormen de oplossing tijdens piekperiodes. Schaalbaarheid wordt belangrijk in 2024, aangezien magazijnbeheerders flexibiliteit zoeken zonder direct voor volle capaciteit te investeren.

De hoogte in

De behoefte aan snelheid heeft niet alleen invloed op de mate van automatisering, maar ook op hoe je gaat automatiseren. In onze Skypod Systemen zijn alle bins direct benaderbaar, wat veel sneller gaat dan gestapelde bins. Efficiënt ruimtegebruik is een lokale prioriteit, waardoor hoogbouw – en de hoogte in die gebouwen goed benutten - heel belangrijk is geworden. Nieuwbouwprojecten die hier niet adequaat op inspelen, zullen moeite ervaren met het verkrijgen van vergunningen. Magazijnbeheerders willen zo hoog mogelijk opslaan, zodat elke kubieke meter rendeert. Roboticaoplossingen zullen dus ook steeds grotere hoogtes moeten aankunnen. The sky is hier letterlijk the limit!

Recente nieuwsberichten

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.