WDP lanceert WDP Energy

Ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed WDP heeft binnen zijn groeiplan 2022-25 de ambitie geformuleerd om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen en uit te bouwen als een aparte business line. “De EU Green Deal verwacht een decarbonisatie van transport en overschakeling naar e-mobility, om zo te komen tot een volledig duurzame supply chain. Gelet op de huidige geopolitieke spanningen en de daaruit ontstane energiecrisis, is de energietransitie bovendien in een stroomversnelling terechtgekomen”, klinkt het. WDP’s Energy as a business-strategie – met name de track WDP Energy binnen het WDP Climate Action Plan – wil een antwoord bieden op de versnelde, evoluerende behoeften van de klant inzake energie, om zo via een verhoogde groene energieproductie en technologie zijn sites meer zelfvoorzienend te maken en te decarboniseren.

WDP kondigt de installatie van een Green Mobility Hub aan op een van zijn bestaande sites, alsmede een significante uitbreiding van zijn zonnepanelenpark, samen goed voor een investering van ruim 40 miljoen euro. Deze en alle toekomstige projecten in energie en duurzaamheid, worden in-house gestuurd door het WDP Energy & Sustainability team dat verder wordt uitgebouwd en dat business development, innovatie en operationele execution power zal verenigen.

Bestaande site in Zellik wordt green mobility hub

De site te Zellik die wordt gehuurd door VPD, wordt omgetuned tot een Green Mobility Hub. Logistiek dienstverlener VPD verzorgt vanuit deze site immers de last-mile activiteiten voor verschillende non-food retailers die verwachten dat de dienstverlening in hun supply chain op een CO2-neutrale manier verloopt.
 
WDP zegt overtuigd te zijn van de cruciale rol die een warehouse site kan spelen in de decarbonisatie van de supply chain van zijn klant. Deze Green Mobility Hub moet dan ook zorgen voor de energieproductie en de infrastructuur die nodig zijn voor de decarbonisatie van het transport en de activiteiten on-site door de klant. Concreet zal de site worden uitgerust met een PV-installatie op het dak van het volledige gebouw die zal worden gecombineerd met een batterij en elektrische laadpalen voor personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens, en dit zowel voor het in- als outbound goederenverkeer.
 
Bijkomend wordt het energieverbruik van de bestaande kantoren gedecarboniseerd door de installatie van een warmtepomp ter vervanging van verwarming op gas. Dit project zal volgens WDP bovendien niet enkel de eigen klant duurzaam ondersteunen, maar ook de bredere community: dankzij de inrichting van publieke laadpunten voor andere – externe – (vracht)wagens, zal ook worden ingespeeld op de gebruikers van de industriezone rondom. Het project zal worden gerealiseerd door WDP in nauwe samenwerking met VPD.
 
Gedreven door de EU Green Deal en de disruptie in de energiemarkt, gaan alle actoren binnen de volledige supply chain op zoek naar nieuwe oplossingen. De uitdagingen en opportuniteiten die deze uitdagende omgeving met zich meebrengt, zullen leiden tot een versnelde energietransitie waarin WDP naar eigen zeggen een voortrekkersrol wil spelen. De onderneming noemt dit project alvast een duidelijk voorbeeld daarvan. “De geüpgradede warehouse site zal bijdragen aan de sustainable targets van onze klant en diens (eind)klant”, klinkt het. WDP beschouwt deze site als een pilootproject waarbij in eerste fase wordt gefocust op een duurzame stadslogistiek. De verdere uitrol ervan kan een antwoord bieden op de uitdagingen waarmee alle klanten binnen zijn portefeuille worden geconfronteerd – niet enkel voor distributie op korte afstand, maar ook voor het langeafstandsvervoer.

Nieuwe business line

Deze Green Mobility Hub is alvast een van de realisaties die moeten bijdragen aan de ‘Energy as a Business’-strategie en de doelstellingen die WDP in zijn Climate Action Plan bekend heeft gemaakt. Door de projecten vanuit een bedrijfsrelevante context te benaderen, is het ook de bedoeling dat deze activiteit wordt uitgebouwd als een echte business line en zal bijdragen tot het groeiplan 2022-25.

Deze activiteit wordt sinds begin 2022 gedreven door het WDP Energy & Sustainability team onder leiding van Elke Van Den Broucke. Dat team houdt zich fulltime bezig met de uitrol van de ‘energy as a business’-strategie en de uitdagingen op het vlak van duurzaamheid en decarbonisatie.

Verhoogde productie van zonne-energie

Het opschalen van de capaciteit aan hernieuwbare energie via de installatie van zonnepanelen, vormt een van de drivers binnen het Climate Action Plan. “Lokale energieopwekking via zonnepanelen creëert een solide basis voor de verdere uitrol van duurzame maatregelen op de warehouse site van de toekomst”, aldus WDP. “Door de capaciteit van onze daken maximaal te benutten door de productie van hernieuwbare energie, wordt bijgedragen aan de decarbonisatie van de volledige warehouse site en het energieverbruik van de klant (scope 3 downstream) en komt WDP tegemoet aan de klimaatambities van de EU.”

WDP ambieert een vermogen aan energie via zonnepanelen van 250MWp tegen 2025. In de loop van 2022 kon al worden gestart met de voorbereiding en installatie van ongeveer 55MWp, wat de groene energieproductie in de loop van 2023 naar een totale capaciteit van zo’n 150MWp moet brengen – een toename met 60% ten opzichte van het begin van het jaar. Een dergelijke capaciteit zou representatief zijn voor het jaarlijkse energieverbruik van gemiddeld 40.000 gezinnen.

Grootste zonnedak op WDPort of Ghent

Bijna de helft van het huidige geplande vermogen aan zonne-energie zal worden
opgewerkt op één site, namelijk op het dak van het in aanbouw zijnde multimodale logistieke park WDPort of Ghent bij North Sea Port in de Gentse haven. Die site zal worden voorzien van een rooftop zonnepanelenpark met een oppervlakte van niet minder dan 150.000m², goed voor een vermogen van 25MWp aan opgewekte groene energie.
 
WDP wil zijn productiecapaciteit in PV-installaties gevoelig opschroeven, aangezien dat volgens de onderneming de hoeksteen vormt voor de verdere uitbouw van de track WDP Energy binnen het klimaatplan. “Immers, vanuit een verhoogde lokale productie aan groene energie, kunnen we verdere investeringen op onze sites realiseren zoals smart grids, batterijen en laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen om zo de energieconsumptie en -productie te matchen en te optimaliseren”, klinkt het. Op die manier wil WDP anticiperen op een verdere elektrificatie van de warehouses door een verhoogd aandeel aan automatisering, equipment (zoals koeling en industriële toepassingen) en de switch naar elektrisch transport (zowel voor personen-, bestel- als vrachtwagens). Ook zal in de toekomst verder worden onderzocht hoe de infrastructuur en de activiteiten op WDP-sites zoveel mogelijk autonoom of met zo weinig mogelijk belasting voor het net kunnen verlopen.
Foto: WDP

Recente nieuwsberichten

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Katoen Natie opent logistiek platform in Born (NL)

Katoen Natie, een wereldwijde speler op het vlak van supply chain en logistieke oplossingen, heeft een nieuw logistiek platform geopend in het Nederlandse Born. De site is gelegen op het kruispunt van België, Nederland en Duitsland, nabij Maastricht Airport en de Maastricht Barge Terminal. Dat alles moet zorgen voor naadloze toegang tot zowel luchtvracht- als binnenvaart transportnetwerken.

Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele

Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.

Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede

Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.

DSV neemt Schenker over

DSV heeft een akkoord bereikt voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn. Daarmee is de Deense logistiek dienstverlener, die eerder al Kuehne+Nagel en Panalpina overnam, toe aan zijn grootste transactie ooit. De overeengekomen transactiewaarde bedraagt 14,3 miljard euro. Totdat de transactie formeel is afgerond, zullen DSV en Schenker als twee onafhankelijke en afzonderlijke bedrijven blijven opereren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.