Wat betekent 5G voor de logistiek?

Telecommunicatiebedrijven over de hele wereld investeren momenteel miljarden euro’s in de modernisering van hun netwerkinfrastructuur om 5G-diensten aan te kunnen bieden aan consumenten en bedrijven. Met lage latentietijden en een bandbreedte tot 10 gigabit per seconde creëert 5G de basis om ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer aan te kunnen sluiten. In Nederland wordt 5G gezien als dé basis voor een smart city, smart industry en smart logistics. Daarnaast is 5G de basisvoorwaarde voor autonoom rijden en network slicing, waarbij elk netwerk opgedeeld kan worden in virtuele netwerken.

Op het gebied van logistiek en supply chain mogen de verwachtingen van 5G echter niet worden overschat. Een onderzoek van Gartner gaat ervan uit dat telecombedrijven hun infrastructuur pas tussen 2025 en 2030 volledig op 5G zullen overschakelen. Bovendien maken de meeste systemen in de logistiek nog steeds niet ten volle gebruik van de voordelen van de tien jaar geleden ingevoerde LTE-standaard. Voor de logistieke sector wordt dan ook verwacht dat deze trend van langzame implementatie zich voortzet en dat de 5G-veranderingen dan ook geleidelijk zullen verlopen.
Maar wat betekent de intrede van 5G concreet voor de logistieke sector? David Landau, chief product officer bij BluJay, geeft tips over hoe bedrijven zich het beste kunnen voorbereiden op de 5G-introductie en legt uit welke mogelijkheden de nieuwe technologie voor logistieke dienstverleners biedt.
Volgens hem zorgt het langzame tempo van de integratie van 5G niet voor gemiste kansen, maar geeft het logistieke managers en bedrijven net de kans om zich optimaal voor te bereiden op technologische veranderingen. Om goed voorbereid te zijn op de toekomst mét 5G moeten supply chain-professionals namelijk eerst de balans opmaken van hun bestaande werkprocessen en de gebruikte technologieën in hun bedrijf. Dat betekent o.a. dat ze digitalisering bevorderen en daarmee ‘papieren processen’ en geïsoleerde databronnen zoals Excel-tabellen elimineren. Ook moeten de processen binnen de supply chain en de vraag of de huidige software een snelle gegevensuitwisseling garandeert, worden getest. Alleen als op alle niveaus de nodige voorbereidingen zijn getroffen, heeft de integratie van 5G een echte toegevoegde waarde voor het bedrijf.

Bij een optimale integratie zijn de mogelijkheden van 5G voor het beïnvloeden van de logistieke sector volgens David Landau eindeloos:

  • Snellere douaneafhandeling: met 5G kan informatie over containers en de inhoud sneller en betrouwbaarder worden gedeeld. Dat resulteert in een besparing van een paar dagen, wat kan leiden tot aanzienlijk minder benodigde voorraad.
  • Beter wagenparkbeheer: vrachtwagenchauffeurs wachten nog steeds uren om hun voertuigen te laden of lossen. RFID was lange tijd de oplossing bij uitstek, maar de implementatie is nog steeds kostbaar. 5G kan helpen om RFID op lange termijn aan te vullen en te vervangen, en zo de beschikbare vrachtwagens sneller terug op de weg te brengen.
  • Autonoom rijden: 5G maakt de droom van een autonome vrachtwagen echt mogelijk. De komende jaren vindt een geleidelijke overgang plaats van steeds meer geavanceerde hulpsystemen naar volledig geautomatiseerd rijden, ook voor vrachtwagens. In de toekomst zitten chauffeurs steeds minder achter het stuur, maar monitoren zij de voertuigen op afstand. Daardoor komen ook de wettelijke rusttijden te vervallen; vrachtwagens kunnen langer op de weg blijven en de productiviteit in het wegvervoer neemt toe. 
“Tot die tijd is de juiste voorbereiding van organisaties de essentiële factor”, besluit Landau. “De nieuwe 5G-technologie zelf brengt geen grote veranderingen in de supply chain teweeg, maar 5G creëert voor de logistieke sector het potentieel om massale veranderingen door te voeren die de toekomst van de sector voorgoed veranderen.”

Recente nieuwsberichten

Carrier Transicold opent servicehub op terreinen Fraikin in Machelen

Fraikin en Carrier Transicold, fabrikant van temperatuurgecontroleerde installaties, zetten een nieuwe samenwerking op met de lancering van een servicehub op de terreinen van het Fraikin-hoofdkantoor in Machelen. Fraikin, actief in de verhuring en leasing van bedrijfsvoertuigen, vooral bestel- en vrachtwagens, deed al langer een beroep op koelunits van Carrier voor zijn aanbod van gekoelde transportvoertuigen.

Drankendistributeur Murgier stroomlijnt DC met Magistor WMS

Vanuit de thuisbasis in de Rhône-Alpes bedient de Murgier Groep meer dan 5.000 klanten in de horeca en catering. Murgier Distribution is de distributietak voor bieren, koffie, warme dranken, wijnen en gedistilleerde dranken en beschikt over drie magazijnen om het regionale netwerk te kunnen beleveren.

Crocs rust distributiecentrum uit met Skyfall Pocket Sorter

Schoenenfabrikant Crocs, bekend van de kleurige plastic klompen, werd in 2002 opgericht en is intussen uitgegroeid tot een onderneming met 4000 medewerkers. Om zijn logistieke processen te automatiseren en e-commerce-orders af te handelen, zet Crocs in zijn distributiecentrum in Dayton, Ohio (VS) het sorteersysteem Skyfall van Ferag in.

Reflex Logistics Solutions sluit partnership met A2B Solutions

De ontwikkelaar van oplossingen voor logistieke dienstverlening Reflex Logistics Solutions (Hardis Group) versterkt zijn aanwezigheid in Noord-Europa door een partnership aan te gaan met A2B Solutions. Het recent opgerichte A2B Solutions, gevestigd in het Zweedse Göteborg, wordt de distributeur en integratiepartner van het Reflex softwarepakket (Reflex WMS, Reflex WMS for Factory en Reflex In-Store Logistics) in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en IJsland.

Still lanceert LXT/LXW-serie trekkers en platformwagens

Still komt op de markt met de nieuwe LXT 120-350 elektrische trekkers – met trekcapaciteiten tussen 12 en 35 ton – en de LXW 20-30 elektrische platformwagens – met laadvermogens van twee en drie ton op het platform en trekcapaciteiten tot zes ton.

Eén op drie Vlamingen voorkomt januaridip door te shoppen

Ondertussen ligt Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, alweer achter ons. Ook 30% van de Vlamingen beweert last te hebben van die sombere dag in januari. Maar volgens de Happy Index, een onderzoek in opdracht van Manhattan Associates, blijkt dat consumenten de donkere januaridagen opvangen door te winkelen.

Transporeon neemt SupplyStack en Nexogen over

Na de overname van Logit One in december 2021, breidt Transporeon opnieuw uit door de overname van twee bedrijven: SupplyStack en Nexogen. Met de overname van SupplyStack voegt Transporeon multimodale en LTL-mogelijkheden toe aan zijn wereldwijde transportmanagementplatform van industriële verladers, retailers en logistiek dienstverleners en vervoerders.

Veiligheidschecklist intern transport

(White paper) Veiligheid in uw magazijn: het is en blijft het belangrijkste aspect van elk logistiek proces. In de eerste plek natuurlijk voor de bescherming van uw medewerkers en alle omstaanders, maar ook om schade te voorkomen aan uw materieel en infrastructuur.

Vanas introduceert Opex magazijnautomatisering

Vanas Engineering, leverancier en system integrator van intralogistieke oplossingen in de Benelux, breidt zijn segment uit met een nieuwe productrange van picking- en sorteeroplossingen van het Amerikaanse bedrijf Opex Corporation. Opex biedt e-commerce-fulfilmentoplossingen met schaalbare magazijnrobots (I-bots) om de supply chain te stroomlijnen: van voorraadopslag en picking tot sorteren en verzenden.

Leuze lanceert barcode positioneersysteem met één enkele sensor

In de intralogistiek is het belangrijk dat de stapelkranen en dwarsoverzetwagens geen gevaar vormen voor het personeel. De positie en snelheid moeten worden bewaakt tijdens onderhoudswerkzaamheden of wanneer met een bemande wagen wordt gewerkt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.