Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen. Na coronajaren met veel vraag naar warehouses is de verwachte vraag naar logistiek vastgoed in Nederland voor 2023 een bescheiden 2,5 miljoen vierkante meter, minder dus dan de 3,4 miljoen vierkante meter van vorig jaar en zelfs de helft van topjaar 2021 (4,9 mln. m2). Investeerders in logistiek vastgoed hebben duidelijk te maken met snel gestegen financieringslasten, waardoor investeringen in logistiek vastgoed minder interessant zijn.

2023131143341931_figuur-buck-consultants.jpg
Gemiddelde inschatting van de totale opname in 2022 en 2023 in mln. m² - Bron: Buck Consultants International, 2023

Volgens René Buck, directeur bij Buck Consultants International (BCI), neemt de vraag na de coronapiek af. “Veel bedrijven hebben al extra voorraden aangelegd om minder kwetsbaar te zijn voor verstoringen in aanvoerketens en ook de exponentiële groei van e-commerce tijdens de pandemie vlakt nu af”, verduidelijkt hij. “Maar het is niet alleen de afvlakkende vraag; het aanbod van logistiek vastgoed is en blijft laag omdat er nog maar weinig ruimte op bedrijventerreinen is voor nieuwbouw en er beperkte leegstand is in bestaand logistiek vastgoed. Het beperkte aanbod en de gestegen bouwkosten zorgen ervoor dat dit jaar de huurprijsstijging met gemiddeld 6,8% (met uitlopers tot 8-9%) fors hoger is dan voorgaande jaren. Nieuwbouw wordt bovendien beperkt door de hogere financiële lasten als gevolg van de gestegen rente.”
 
Ruimte
Ook verwacht de logistieke vastgoedsector dat de discussie over de ruimtelijke inpassing van warehouses verder zal oplaaien. “Bijna alle ontwikkelaars en beleggers vinden dat er meer aandacht voor architectonische vormgeving en landschappelijk inpassing van distributiecentra moet komen”, zegt Casper Wolf, senior adviseur bij BCI. Maar een te sturend beleid van overheden zien de bedrijven niet zitten. “Het niet mogen ontwikkelen van warehouses als de eindgebruiker nog niet bekend is of nog maar 5 plekken aanwijzen voor vestiging van megadistributiecentra worden afgewezen. Maar er is wel een toename van vastgoedpartijen die vinden dat provinciale besturen in hun beleid meer moeten sturen op het vestigen van gewenste (zeer) grote distributiecentra op nieuwe terreinen en de kleinere warehouses (minder dan 20.000m2) dan op bestaande terreinen.”
 
Net zoals in België staat ook in Nederland duurzaamheid van een gebouw bovenaan de criterialijst bij de ontwikkeling van logistieke gebouwen. Daaronder vallen meerdere elementen zoals energiezuinigheid, duurzame energieopwekking, emissieloos bouwen en circulariteit. Volgens BCI wordt een verplichting om zonnepanelen op het dak te plaatsen door het merendeel van de logistieke vastgoedpartijen aanbevolen, maar merken ontwikkelaars nu vaak dat dat niet lukt omdat het elektriciteitsnet vol is.
 
Arbeidsmarkt
Nog volgens het onderzoek bestaat de top 4 van logistieke regio’s in Nederland uit Tilburg/Waalwijk, de Rotterdamse regio, Noord-Limburg en West-Brabant, waar overigens ook de krapte op de arbeidsmarkt fors is.
 
Volgens de deelnemers aan het onderzoek zullen automatisering en robotisering evenwel weinig helpen om de krapte op de arbeidsmarkt te counteren. De logistieke vastgoedontwikkelaars en -beleggers hebben uiteenlopende opinies over hun rol daarbij. “De meningen over wel of niet meedoen aan wervings- en scholingsprogramma’s voor de logistieke sector of wel of niet strategische samenwerking met uitzendbureaus zoeken om een integraal aanbod van locatie en arbeid te doen, lopen echt uiteen”, concludeert Johan Beukema, managing partner bij BCI.

Recente nieuwsberichten

Migros Zurich kiest opnieuw voor FAST Picking van Knapp

Na een succesvolle implementatie van de FAST Picking oplossing voor de volledig automatische behandeling van zijn groenten en fruit, heeft de coöperatieve Migros Zurich nogmaals voor deze oplossing gekozen binnen zijn nieuwe magazijn. Sinds begin dit jaar worden verse producten er volledig automatisch verzameld.

Vanas Engineering sluit contract af met MIVB

Recent heeft Vanas Engineering een meerjarig contract toegewezen gekregen van de MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel). Het contract omvat Verticale Lift Machines van Modula en diverse vendingoplossingen van Supply Point Systems.

FedEx opent nieuw internationaal platform in Milan-Malpensa

Met een eigen platform op de luchthaven van Milan-Malpensa versterkt FedEx zijn Europese ambities nog. De opening van het nieuwe platform komt er na de recente overname van TNT en de uitbreiding van FedEx’ grootste centrum in Parijs. Dankzij innovatieve technologie kan het logistieke centrum van 35.000m² er maar liefst 25% meer pakketten sorteren.

Transportprijzen dalen, terwijl dieselprijs stijgt en vervoerscapaciteit toeneemt

Vergeleken met het derde kwartaal van 2016 zijn de transportprijzen in het laatste kwartaal van 2016 met 0,6% gedaald.

Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa.

Hyundai Heavy Industries Europe automatiseert dc met Vanas Engineering

Hyundai Heavy Industries Europe verdeelt machines en onderdelen voor grondverzet- en heftrucks. Het bedrijf integreerde in 2008 al de eerste verticale liftsystemen in samenwerking met Vanas Engineering. Het ging om vijf verticale liftmachines met een single tray principe (één interne aflegpositie) en ladebreedtes van 2.460mm.

Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v.

Ruimere openingsuren terminals Deurganckdok

Vrachtwagens die containers moeten laden of lossen aan het Deurganckdok, kunnen dat vanaf 20 maart ook ’s nachts doen. Containerterminals MSC PSA European Terminal (MPET) en DP World Antwerp Gateway, beide gelegen aan het Deurganckdok, verruimen namelijk de openingsuren van hun terminals zodat de aan- en afvoer van containers per truck op weekdagen de klok rond kan plaatsvinden.

De KLAPBOX EQ van BITO, meer ruimte voor retourtransport!

In de ergonomische handgrepen is een hefboommechanisme aangebracht, waardoor de zijpanelen van deze krat met een simpele vingerbeweging kunnen worden neergeklapt. Hierdoor kan je snel zonder beknelde vingers, ruimte vrijmaken voor een retourtransport.

Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Still en Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistiek centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.