Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen. Na coronajaren met veel vraag naar warehouses is de verwachte vraag naar logistiek vastgoed in Nederland voor 2023 een bescheiden 2,5 miljoen vierkante meter, minder dus dan de 3,4 miljoen vierkante meter van vorig jaar en zelfs de helft van topjaar 2021 (4,9 mln. m2). Investeerders in logistiek vastgoed hebben duidelijk te maken met snel gestegen financieringslasten, waardoor investeringen in logistiek vastgoed minder interessant zijn.

2023131143341931_figuur-buck-consultants.jpg
Gemiddelde inschatting van de totale opname in 2022 en 2023 in mln. m² - Bron: Buck Consultants International, 2023

Volgens René Buck, directeur bij Buck Consultants International (BCI), neemt de vraag na de coronapiek af. “Veel bedrijven hebben al extra voorraden aangelegd om minder kwetsbaar te zijn voor verstoringen in aanvoerketens en ook de exponentiële groei van e-commerce tijdens de pandemie vlakt nu af”, verduidelijkt hij. “Maar het is niet alleen de afvlakkende vraag; het aanbod van logistiek vastgoed is en blijft laag omdat er nog maar weinig ruimte op bedrijventerreinen is voor nieuwbouw en er beperkte leegstand is in bestaand logistiek vastgoed. Het beperkte aanbod en de gestegen bouwkosten zorgen ervoor dat dit jaar de huurprijsstijging met gemiddeld 6,8% (met uitlopers tot 8-9%) fors hoger is dan voorgaande jaren. Nieuwbouw wordt bovendien beperkt door de hogere financiële lasten als gevolg van de gestegen rente.”
 
Ruimte
Ook verwacht de logistieke vastgoedsector dat de discussie over de ruimtelijke inpassing van warehouses verder zal oplaaien. “Bijna alle ontwikkelaars en beleggers vinden dat er meer aandacht voor architectonische vormgeving en landschappelijk inpassing van distributiecentra moet komen”, zegt Casper Wolf, senior adviseur bij BCI. Maar een te sturend beleid van overheden zien de bedrijven niet zitten. “Het niet mogen ontwikkelen van warehouses als de eindgebruiker nog niet bekend is of nog maar 5 plekken aanwijzen voor vestiging van megadistributiecentra worden afgewezen. Maar er is wel een toename van vastgoedpartijen die vinden dat provinciale besturen in hun beleid meer moeten sturen op het vestigen van gewenste (zeer) grote distributiecentra op nieuwe terreinen en de kleinere warehouses (minder dan 20.000m2) dan op bestaande terreinen.”
 
Net zoals in België staat ook in Nederland duurzaamheid van een gebouw bovenaan de criterialijst bij de ontwikkeling van logistieke gebouwen. Daaronder vallen meerdere elementen zoals energiezuinigheid, duurzame energieopwekking, emissieloos bouwen en circulariteit. Volgens BCI wordt een verplichting om zonnepanelen op het dak te plaatsen door het merendeel van de logistieke vastgoedpartijen aanbevolen, maar merken ontwikkelaars nu vaak dat dat niet lukt omdat het elektriciteitsnet vol is.
 
Arbeidsmarkt
Nog volgens het onderzoek bestaat de top 4 van logistieke regio’s in Nederland uit Tilburg/Waalwijk, de Rotterdamse regio, Noord-Limburg en West-Brabant, waar overigens ook de krapte op de arbeidsmarkt fors is.
 
Volgens de deelnemers aan het onderzoek zullen automatisering en robotisering evenwel weinig helpen om de krapte op de arbeidsmarkt te counteren. De logistieke vastgoedontwikkelaars en -beleggers hebben uiteenlopende opinies over hun rol daarbij. “De meningen over wel of niet meedoen aan wervings- en scholingsprogramma’s voor de logistieke sector of wel of niet strategische samenwerking met uitzendbureaus zoeken om een integraal aanbod van locatie en arbeid te doen, lopen echt uiteen”, concludeert Johan Beukema, managing partner bij BCI.

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts bestelt 20 beveiligde opleggers voor groei in wijntransport

Wijntransport is al jaren een corebusiness voor Corneel Geerts. Wekelijks zijn ongeveer 40 van de in totaal 120 trailers van het bedrijf onderweg met wijn. Terwijl vroeger vooral in Frankrijk wijn werd opgehaald, ervaart het transportbedrijf de laatste tijd een forse groei van de vraag in heel Zuid-Europa.

Vacature Adviseur Supply Chain / Logistics Modeler

Groenewout biedt je de unieke mogelijkheid om te werken in een flexibele, professionele en ambitieuze werkomgeving waarin Logistieke en Supply Chain Management projecten centraal staan. Binnen deze projecten heb je een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Hoogvliet kiest Witron voor automatisering van omnichannel logistiek

Witron realiseert in Bleiswijk (Zuid-Holland) een modern geautomatiseerd distributiecentrum voor alle distributiekanalen van de Nederlandse supermarktketen Hoogvliet. Het strategische doel van Hoogvliet bestaat erin de “meest attractieve omnichannel supermarkt binnen zijn marktgebied” te worden.

UPS laat handelaars retourzendingen beter beheren

Met ‘UPS Returns Manager’, een gratis online tool, wil UPS e-commerce handelaars de mogelijkheid bieden retourzendingen op hun maat af te stemmen en te beheren zonder dat ze daarvoor nieuwe technologie in hun eigen IT-systemen hoeven te integreren.

PostNL opent grootste pakkettensorteercentrum in Nieuwegein

Het pand van 9.400m² in Nieuwegein is het negentiende en meteen ook het grootste pakkettensorteercentrum van PostNL tot nu toe. Het kreeg het BREAAM­-certificaat Excellent doordat onder meer is geïnvesteerd in de meest duurzame materialen, de plaatsing van zonnepanelen en warmteterugwininstallaties.

Lineas vult Green Xpress Network aan met twee Oostenrijkse steden

De privé-spoorvrachtvervoerder Lineas voegt de Oostenrijkse steden Graz en Wels aan zijn steeds groeiende Green Xpress Network toe. De regio rond Graz staat vooral bekend voor zijn autoassemblage en papierproductie, terwijl Wels een belangrijke aanwezigheid van de chemische sector kent.

UniCarriers introduceert TERGO UHD 160

Met de TERGO UHD 160, met een draagvermogen van 1600 kg en een maximale hefhoogte van 10,8m, richt UniCarriers zich vooral op toepassingen in de logistiek en industrie, waar een hoge omslagsnelheid en hoge stapelhoogtes moeten worden gehaald.

SAP lanceert digitaal innovatieplatform Leonardo

De naam Leonardo bestond al en bevatte toen een resem van Internet of Things (IoT)-toepassingen die via een gemeenschappelijke interface met de SAP-systemen konden worden verbonden. Nu heeft SAP beslist nog veel meer onder de noemer Leonardo te stoppen.

Nederlandse transportsector kampt met personeelstekort

In onze nieuwsbrief van dinsdag 12 september brachten we verslag uit van de Manpower Barometer Q4/2017, die voorzag dat de aanwervingen binnen de sector Transport, logistiek en communicatie in ons land het volgende kwartaal erg beperkt zullen zijn.

UPS test levering met elektrische cargofiets in Mechelen

UPS is in het centrum van Mechelen gestart met leveringen met een elektrische cargofiets. De leveringen vinden plaats op de Bruul (de hoofdstraat) en de omliggende zijstraten. Een chauffeur van UPS bestuurt de cargofiets, die uitgerust is met een laadbak waarin twaalf middelgrote pakketten passen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.