Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen. Na coronajaren met veel vraag naar warehouses is de verwachte vraag naar logistiek vastgoed in Nederland voor 2023 een bescheiden 2,5 miljoen vierkante meter, minder dus dan de 3,4 miljoen vierkante meter van vorig jaar en zelfs de helft van topjaar 2021 (4,9 mln. m2). Investeerders in logistiek vastgoed hebben duidelijk te maken met snel gestegen financieringslasten, waardoor investeringen in logistiek vastgoed minder interessant zijn.

2023131143341931_figuur-buck-consultants.jpg
Gemiddelde inschatting van de totale opname in 2022 en 2023 in mln. m² - Bron: Buck Consultants International, 2023

Volgens René Buck, directeur bij Buck Consultants International (BCI), neemt de vraag na de coronapiek af. “Veel bedrijven hebben al extra voorraden aangelegd om minder kwetsbaar te zijn voor verstoringen in aanvoerketens en ook de exponentiële groei van e-commerce tijdens de pandemie vlakt nu af”, verduidelijkt hij. “Maar het is niet alleen de afvlakkende vraag; het aanbod van logistiek vastgoed is en blijft laag omdat er nog maar weinig ruimte op bedrijventerreinen is voor nieuwbouw en er beperkte leegstand is in bestaand logistiek vastgoed. Het beperkte aanbod en de gestegen bouwkosten zorgen ervoor dat dit jaar de huurprijsstijging met gemiddeld 6,8% (met uitlopers tot 8-9%) fors hoger is dan voorgaande jaren. Nieuwbouw wordt bovendien beperkt door de hogere financiële lasten als gevolg van de gestegen rente.”
 
Ruimte
Ook verwacht de logistieke vastgoedsector dat de discussie over de ruimtelijke inpassing van warehouses verder zal oplaaien. “Bijna alle ontwikkelaars en beleggers vinden dat er meer aandacht voor architectonische vormgeving en landschappelijk inpassing van distributiecentra moet komen”, zegt Casper Wolf, senior adviseur bij BCI. Maar een te sturend beleid van overheden zien de bedrijven niet zitten. “Het niet mogen ontwikkelen van warehouses als de eindgebruiker nog niet bekend is of nog maar 5 plekken aanwijzen voor vestiging van megadistributiecentra worden afgewezen. Maar er is wel een toename van vastgoedpartijen die vinden dat provinciale besturen in hun beleid meer moeten sturen op het vestigen van gewenste (zeer) grote distributiecentra op nieuwe terreinen en de kleinere warehouses (minder dan 20.000m2) dan op bestaande terreinen.”
 
Net zoals in België staat ook in Nederland duurzaamheid van een gebouw bovenaan de criterialijst bij de ontwikkeling van logistieke gebouwen. Daaronder vallen meerdere elementen zoals energiezuinigheid, duurzame energieopwekking, emissieloos bouwen en circulariteit. Volgens BCI wordt een verplichting om zonnepanelen op het dak te plaatsen door het merendeel van de logistieke vastgoedpartijen aanbevolen, maar merken ontwikkelaars nu vaak dat dat niet lukt omdat het elektriciteitsnet vol is.
 
Arbeidsmarkt
Nog volgens het onderzoek bestaat de top 4 van logistieke regio’s in Nederland uit Tilburg/Waalwijk, de Rotterdamse regio, Noord-Limburg en West-Brabant, waar overigens ook de krapte op de arbeidsmarkt fors is.
 
Volgens de deelnemers aan het onderzoek zullen automatisering en robotisering evenwel weinig helpen om de krapte op de arbeidsmarkt te counteren. De logistieke vastgoedontwikkelaars en -beleggers hebben uiteenlopende opinies over hun rol daarbij. “De meningen over wel of niet meedoen aan wervings- en scholingsprogramma’s voor de logistieke sector of wel of niet strategische samenwerking met uitzendbureaus zoeken om een integraal aanbod van locatie en arbeid te doen, lopen echt uiteen”, concludeert Johan Beukema, managing partner bij BCI.

Recente nieuwsberichten

Port of Antwerp kiest voor Modula stockageliften via Vanas Engineering

Port of Antwerp was op zoek naar stockageliften voor de opslag van gereedschap en materieel in het technisch magazijn en de wisselstukkenwerkplaatsen. Na een lang en intensief onderzoek heeft het Havenbedrijf de opdracht toegewezen aan Vanas Engineering.

Still pakt uit met nieuwe OPX-serie

In het Italiaanse Luzzara stelde Still eind vorige week zijn gloednieuwe OPX-serie orderverzameltrucks voor. Daar worden voortaan negen nieuwe modellen geproduceerd, die tegemoetkomen aan uiteenlopende eisen van magazijngebruikers. Een opvallende innovatie op de nieuwe serie is wel de Still Easydrive.

Business Software Innovations 2017

Dat de evoluties in business software elkaar aan een razend tempo opvolgen is een understatement. Weten wat er momenteel en in de (nabije) toekomst speelt en impact kan hebben op ons bedrijf en supply chain is in deze dan ook noodzakelijk.

E-fulfilment Innovations 2017

Het succes van een webwinkel, B2C of B2B, valt of staat met de kwaliteit van ons e-fulfilment. Wat gebeurt er als de bestelling eenmaal is geplaatst? Hoe efficiënt kunnen we de bestelde artikels bij onze klant krijgen? Zijn er stockbreuken?

Kuehne + Nagel breidt logistiek center in Geel uit

In Geel biedt Kuehne + Nagel end-to-end oplossingen voor grote internationale klanten uit verschillende sectoren, in het bijzonder FMCG, farma en healthcare. Het distributiecenter doet er niet alleen dienst als Europese, maar ook als wereldwijde distributiehub.

Masterclass Lean

Value Chain organises a two day workshop that explores why and how organisations can apply Lean Thinking to their extended value streams. During this two day masterclass, lean master David Brunt will share his experiences. He has been both applying and researching lean since 1990.

Fernando Falcón nieuwe country manager UPS België en Luxemburg

Fernando Falcón vervangt daarmee Karl Haberkorn die country manager wordt voor UPS Italië. Falcón werkt al 16 jaar voor UPS in verschillende financiële en boekhoudkundige functies. In zijn meest recente functie was hij als financieel controleur verantwoordelijk voor 30 landen in Centraal- en Oost-Europa waaronder Polen, Turkije, de Tsjechische Republiek, Rusland en Oostenrijk.

Nauwelijks aanwervingen in logistiek en transport

ManpowerGroup publiceert vandaag zijn Barometer met de tewerkstellingsvooruitzichten voor het vierde kwartaal van 2017. In tegenstelling tot de positieve vooruitzichten voor de tewerkstellingskansen in België in het algemeen, blijven de aanwervingen binnen de sector transport, logistiek en communicatie het volgende kwartaal beperkt.

Nieuwe huurcontracten voor logistiek vastgoed

JLL heeft voor CBRE Global Investors een logistiek centrum van 6.600m² verhuurd aan Sud-Fresh in de zone van Liège Logistics in Grâce Hollogne. Sud-Fresh, zusterbedrijf van Jekatrans, is gespecialiseerd in geconditioneerd transport en opslag voor voedingsproducten.

IKEA maakt komaf met exploitatie van vrachtwagenchauffeurs

De Zweedse meubelgigant is gesprekken begonnen met de globale vakbondsfederatie ITF (International Transport Workers’ Federation) nadat de vakbonden zich bezorgd hadden uitgelaten over de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs die in onderaanneming voor Ikea werken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.