Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen. Na coronajaren met veel vraag naar warehouses is de verwachte vraag naar logistiek vastgoed in Nederland voor 2023 een bescheiden 2,5 miljoen vierkante meter, minder dus dan de 3,4 miljoen vierkante meter van vorig jaar en zelfs de helft van topjaar 2021 (4,9 mln. m2). Investeerders in logistiek vastgoed hebben duidelijk te maken met snel gestegen financieringslasten, waardoor investeringen in logistiek vastgoed minder interessant zijn.

2023131143341931_figuur-buck-consultants.jpg
Gemiddelde inschatting van de totale opname in 2022 en 2023 in mln. m² - Bron: Buck Consultants International, 2023

Volgens René Buck, directeur bij Buck Consultants International (BCI), neemt de vraag na de coronapiek af. “Veel bedrijven hebben al extra voorraden aangelegd om minder kwetsbaar te zijn voor verstoringen in aanvoerketens en ook de exponentiële groei van e-commerce tijdens de pandemie vlakt nu af”, verduidelijkt hij. “Maar het is niet alleen de afvlakkende vraag; het aanbod van logistiek vastgoed is en blijft laag omdat er nog maar weinig ruimte op bedrijventerreinen is voor nieuwbouw en er beperkte leegstand is in bestaand logistiek vastgoed. Het beperkte aanbod en de gestegen bouwkosten zorgen ervoor dat dit jaar de huurprijsstijging met gemiddeld 6,8% (met uitlopers tot 8-9%) fors hoger is dan voorgaande jaren. Nieuwbouw wordt bovendien beperkt door de hogere financiële lasten als gevolg van de gestegen rente.”
 
Ruimte
Ook verwacht de logistieke vastgoedsector dat de discussie over de ruimtelijke inpassing van warehouses verder zal oplaaien. “Bijna alle ontwikkelaars en beleggers vinden dat er meer aandacht voor architectonische vormgeving en landschappelijk inpassing van distributiecentra moet komen”, zegt Casper Wolf, senior adviseur bij BCI. Maar een te sturend beleid van overheden zien de bedrijven niet zitten. “Het niet mogen ontwikkelen van warehouses als de eindgebruiker nog niet bekend is of nog maar 5 plekken aanwijzen voor vestiging van megadistributiecentra worden afgewezen. Maar er is wel een toename van vastgoedpartijen die vinden dat provinciale besturen in hun beleid meer moeten sturen op het vestigen van gewenste (zeer) grote distributiecentra op nieuwe terreinen en de kleinere warehouses (minder dan 20.000m2) dan op bestaande terreinen.”
 
Net zoals in België staat ook in Nederland duurzaamheid van een gebouw bovenaan de criterialijst bij de ontwikkeling van logistieke gebouwen. Daaronder vallen meerdere elementen zoals energiezuinigheid, duurzame energieopwekking, emissieloos bouwen en circulariteit. Volgens BCI wordt een verplichting om zonnepanelen op het dak te plaatsen door het merendeel van de logistieke vastgoedpartijen aanbevolen, maar merken ontwikkelaars nu vaak dat dat niet lukt omdat het elektriciteitsnet vol is.
 
Arbeidsmarkt
Nog volgens het onderzoek bestaat de top 4 van logistieke regio’s in Nederland uit Tilburg/Waalwijk, de Rotterdamse regio, Noord-Limburg en West-Brabant, waar overigens ook de krapte op de arbeidsmarkt fors is.
 
Volgens de deelnemers aan het onderzoek zullen automatisering en robotisering evenwel weinig helpen om de krapte op de arbeidsmarkt te counteren. De logistieke vastgoedontwikkelaars en -beleggers hebben uiteenlopende opinies over hun rol daarbij. “De meningen over wel of niet meedoen aan wervings- en scholingsprogramma’s voor de logistieke sector of wel of niet strategische samenwerking met uitzendbureaus zoeken om een integraal aanbod van locatie en arbeid te doen, lopen echt uiteen”, concludeert Johan Beukema, managing partner bij BCI.

Recente nieuwsberichten

BITO, partner voor hightech logistieke inrichtingen

Ben je van zin om naar Logistica 2017 te gaan in Utrecht? Dan moet je toch wel is naar de stand van BITO in hal 4 gaan. Van de verschillende spelers die waren aangeschreven voor de hightech logistieke inrichting van dit nieuwe magazijn, was BITO in een eerste fase louter geselecteerd als potentiële leverancier voor doorrolstellingen.

Transport Market Monitor wijst op lage capaciteit en stijgende transportprijzen

In hun drieëndertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De jongste editie van deze kwartaalpublicatie onthult dat de capaciteitsindex en prijsindex op extreme niveaus blijven staan, waarbij de laag blijvende capaciteit voor steeds hogere transportprijzen zorgt.

ISB Global optimaliseert afvalinzameling met OutSystems

ISB Global, gespecialiseerd in afval, recycling en het tegengaan van verspilling, heeft met het Low-Code platform OutSystems een geavanceerde Internet of Things (IoT)-applicatie ontwikkeld. De applicatie wordt ingezet om de vulniveaus van afvalcontainers op gezette intervallen uit te lezen, die data te verwerken en prognoses van de toekomstige vulniveaus te genereren.

Tesla lanceert elektrische vrachtwagen

Tesla-eigenaar Elon Musk ontsluierde afgelopen donderdag de elektrisch aangedreven vrachtwagen, de Tesla Semi. De truck valt meteen op door zijn futuristische, aerodynamische ontwerp en, vernieuwend, de centrale positie van de chauffeur in de cabine.

Recente dienstverlening van P&O Ferries blijkt succes

Sinds de lancering van zijn nieuwe ‘dedicated lift unit freight service’ tussen Zeebrugge en Hull in mei van dit jaar, heeft P&O Ferries via die service al zo’n 15.000 eenheden getransporteerd. Om precies te zijn werden in de eerste zes maanden na de lancering 14.804 lift units over de Noordzee vervoerd, met oktober als populairste maand, goed voor 2.771 units.

Aberdeen Standard Investments investeert in Europees logistiek vastgoed

Aberdeen Standard Investments richt in december van dit jaar een nieuw investeringstrust op in het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe onderneming – Aberdeen Standard European Logistics Income PLC – wil inpikken op de snelle groei van e-commerce in heel Europa door te investeren in Europees logistiek vastgoed, zoals grote ‘big box’ ultramoderne warehouses en lokale ‘last mile’ distributiecentra.

Subsidies maken Vlaamse transportsector veiliger

Vanaf midden november stelt de Vlaamse overheid royale subsidies beschikbaar voor transportbedrijven die investeren in veiligheidsmaatregelen die voorbij de wettelijke vereisten gaan. Daarmee wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts transporteurs belonen die inspanningen leveren om het aantal verkeersongevallen te doen dalen.

Precisie voor soepele systeemprestaties

In het logistieke proces is het een absolute vereiste dat bij het automatische transport van bakken geen pasonnauwkeurigheden voorkomen.

Sirris brengt additive manufacturing naar de productievloer

Al enige tijd onderzoeken bedrijven de mogelijkheden van additive manufacturing (AM) als productietechnologie voor hun onderdelen. Naar verwachting zal AM binnen drie jaar volledig ingeburgerd zijn bij bedrijven. Daarmee klimt de industrie naar een volgend niveau: de productie van 3D-geprinte metalen onderdelen op een industrieel niveau.

De rol van de mens in de toenemende digitalisering

Er is vandaag veel discussie over het effect van digitalisering op de bedrijfsprocessen en de plaats van de mens. Dat onderwerp stond ook centraal tijdens de 5e Mercateo Executive Summit, die vorige week in Berlijn plaatsvond. Wetenschappers, politici, consultants en bedrijfsleiders waren het er met elkaar over eens dat de digitale toekomst de mens op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie zal plaatsen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.