Volvo Trucks belicht technologie van zijn heavy-duty elektrische trucks

Volvo Trucks is naar eigen zeggen voorbereid om met zijn onlangs geïntroduceerde volledig elektrische trucks een snelle verschuiving naar duurzamer transport en een grote opleving in de elektrificatie van zwaar wegvervoer te realiseren. “De technologie maakt de voertuigen geschikt voor een breed scala aan transportopdrachten, wat het voor transportbedrijven eenvoudiger maakt om te starten met het elektrificeren van hun eigen wagenpark”, meent de vrachtwagenconstructeur.

Met de verkoopstart van de FH, FM en FMX Electric biedt Volvo Trucks nu een totaal assortiment van vijf elektrische truckmodellen aan. De productie van de nieuwe vrachtwagens start in eerste instantie met trekkers in de tweede helft van 2022, gevolgd door bakwagens begin 2023. De nieuwe heavy-duty trucks voor regionaal transport en het bouwsegment hebben een bruto combinatiegewicht (GCW) tot 50 ton en zijn verkrijgbaar in twee alternatieve chassishoogten, met wielbases van 3800 tot 6700mm en variërend in 2-, 3- of 4-assige chassisconfiguraties.
 
De nieuwe elektrische trucks zijn ontwikkeld op hetzelfde fundament als hun tegenhangers op diesel of gas en bieden volgens Volvo Trucks een grote flexibiliteit en de mogelijkheid om aan een breed scala aan transportbehoeften te voldoen. Zo richten de verschillende modellen zich op uiteenlopende toepassingen:

  • Volvo FH Electric, voor internationaal transport;
  • Volvo FM Electric, voor zwaar, lokaal transport en regionale distributie;
  • Volvo FMX Electric, voor schonere en stillere bouwtransporten;
  • Volvo FE Electric, voor regionale en stedelijke distributie en afvalinzameling;
  • Volvo FL Electric, voor regionale en stedelijke distributie. 
Drie motoren gecombineerd met I-Shift
Drie elektromotoren zijn gekoppeld aan de I-Shift automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks met een nieuwe schakelstrategie die is geoptimaliseerd voor elektrisch rijden. Samen vormen de motoren en de I-Shift een elektrische aandrijfeenheid met een gecombineerd vermogen van 490 kW (666 pk) continu en een uitgaand koppel aan de versnellingsbak tot 28.000 Nm. De elektrische aandrijflijn is ontwikkeld met het oog op een zo hoog mogelijke efficiëntie.
 
Omdat de truck altijd in de hoogst mogelijke versnelling start, worden energie-efficiëntie en besparingen bereikt dankzij minimaal schakelen. Tegelijkertijd zijn er lagere versnellingen beschikbaar voor steile wegen of in startsituaties die extra koppel en controle vereisen.
Voor de PTO zijn er drie opties om aan de behoeften van transporteurs te voldoen: één elektrisch (40 kW), één elektromechanisch (70 kW) en één op een versnellingsbak gemonteerde (150 kW).
 
Nieuwe generatie accu’s
De accu’s met hoge energiedichtheid maken gebruik van de nieuwste generatie lithium-ionceltechnologie en zullen in een Volvo-productiefabriek worden geassembleerd. Een elektrische vrachtwagen met zes accupacks heeft een capaciteit van 540 kWh, waarmee een actieradius van zo’n 300 km voor een trekker-oplegger mogelijk is.
 
De trucks bieden twee manieren van opladen: AC-laden tot 43 kW, wat ideaal is voor opladen ’s nachts, of het snellere DC-laden tot 250 kW. Dit kan van pas komen bij volcontinue inzet van het voertuig of als het voertuig tijdens een lunchpauze moet bijladen om extra actieradius toe te voegen. Met een 250 kW DC-lader is het mogelijk in minder dan 90 minuten tot 80% van de accucapaciteit op te laden.

Foto: Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.