Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023.

In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd. Dat is meer dan vier keer meer in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (134 stuks). Daarvan heeft Volvo Trucks naar eigen zeggen met 50% het grootste marktaandeel: een stijging ten opzichte van 2022, toen het marktaandeel van het bedrijf voor het hele jaar 32% bedroeg. Ook in Noord-Amerika (VS en Canada) staat bijna de helft van de markt voor zware elektrische vrachtwagens op naam van het Zweedse merk.
De markten met de meeste geregistreerde elektrische trucks in totaal (inclusief alle merken) in het eerste kwartaal van 2023 waren Duitsland, Frankrijk, Nederland en de VS.
 
5.000 trucks in 40 landen
Volvo Trucks zag in het eerste kwartaal van 2023 een sterke toename van nieuwe truckorders. In totaal werden 486 elektrische trucks besteld, een stijging van 141% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De meeste van die orders kwamen uit landen in het noorden van Europa, waaronder Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zweden.
 
Na de lancering van de eerste elektrische truck in 2019 heeft Volvo Trucks bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen – voornamelijk in Europa en Noord-Amerika, maar ook in landen als Australië en Marokko. In de loop van 2023 start het bedrijf met de verkoop van elektrische trucks aan klanten in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en markten in Latijns-Amerika.
 
Weldra productie in Gent
Volvo Trucks, dat zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie heeft, voert momenteel de productie van de elektrische truckmodellen op in drie fabrieken: in Göteborg (Zweden), in Blainville (Frankrijk) en in New River Valley (VS). In het derde kwartaal van 2023 start ook de serieproductie van elektrische trucks in Volvo’s grootste fabriek in Gent.
 
Oplaadinfrastructuur nodig
Om het aantal elektrische vrachtwagens te vergroten, zullen er duizenden openbare oplaadpunten voor zware vrachtwagens nodig zijn. Volvo Group bouwt daarom samen met Daimler en Traton in heel Europa aan minstens 1.700 krachtige openbare oplaadpunten voor groene energie. De groep investeert ook in een laadcorridor in Noord-Amerika.
 
De Zweedse vrachtwagenfabrikant streeft ernaar dat in 2030 de helft van de wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens elektrisch is en dat in 2040 honderd procent van de vrachtwagens een netto emissievrije-uitstoot heeft.
FOTO: ©Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

DS Smith Plastics, Injection Moulded Products heet voortaan DW Reusables

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Olympus Partners heeft de overname afgerond van DS Smith Plastics, Injection Moulded Products. Als gevolg van de overname heeft de afdeling van DS Smith Plastics zichzelf omgedoopt tot ‘DW Reusables’.

Still stelt compacte verticale orderpicker Still OXV voor

Om over korte afstanden en met directe toegang tot zoveel mogelijk opslaglocaties orders te kunnen picken, ontwikkelde Still de OXV compacte verticale orderverzameltruck met hefbaar bestuurdersplatform en vrijdragende vorken. In tegenstelling tot bij de horizontale orderverzameltruck, kan de operator dankzij het hefplatform direct op de pallet verzamelen.

Van Looy Group ontwerpt geautomatiseerd magazijn voor Prosafco

Prosafco is in de Belgische markt een belangrijke speler op het vlak van persoonlijke beschermingsmiddelen, bedrijfs- en werkkledij. Het bedrijf heeft vestigingen in Roeselare, Hamme, Beerse, Hasselt, Bree, Lier en Borsbeek en stelt ongeveer 100 mensen tewerk.

Logflow benoemt Wim Clappaert tot CEO

Logflow heeft Wim Clappaert (52) aangesteld als nieuwe CEO. Wim Clappaert studeerde af als burgerlijk ingenieur elektromechanica, operations management. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in verschillende managementfuncties in industriële ondernemingen.

UPTR over “(on)grondwettelijkheid van kilometerheffing in België”

De kilometerheffing is een heffing op voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van goederen en die een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton hebben. De juridische basis van die heffing vloeit voort uit de impact die deze voertuigen hebben op het milieu en de weginfrastructuur.

Ronde tafeldisccussies voor S&OP specialisten op Supply Chain Innovations 2020

Naast de vele interessante uiteenzettingen over alle aspecten van supply chain management ontplooien we op Supply Chain Innovations 2020 een nieuw initiatief dat voor sommigen onder u een extra dimensie aan uw bezoek kan geven. Tijdens de middagpauze voorzien we niet enkel de middag-keynote en de MTO Conference.

ABB biedt samen met Covariant AI-enabled robotoplossingen aan

Leverancier van industriële robots ABB is een samenwerking aangegaan met Covariant, een Silicon Valley AI start-up, om AI-enabled robotoplossingen op de markt te brengen. De razendsnelle groei in e-commerce wereldwijd vormde voor ABB het aanknopingspunt om een AI-enabled oplossing te ontwikkelen voor uiteenlopende toepassingen in o.a.

NxtPort en Port+ zetten volgende stap naar een papierloze haven

Op 5 maart 2020 stellen NxtPort en Port+ officieel het centrale samenwerkingsplatform Bulkchain voor de hele breakbulk en project cargo community voor. Bulkchain werd voor het eerst als idee gepresenteerd op 18 juni 2018. Minder dan een jaar later al werd de betaversie voorgesteld en in oktober 2019 zetten ArcelorMittal en PSA hun schouders onder het pilootproject.

Toyota Material Handling Europe benoemt Ernesto Domínguez tot nieuwe president en CEO

Op 1 april 2020 begint Ernesto Domínguez in zijn nieuwe functie van president en CEO van Toyota Material Handling Europe. Ernesto Domínguez, geboren in 1966 in het Spaanse Tarragona, trad in 2000 als managing director bij Toyota Material Handling Spanje (voorheen BT España) in dienst.

Checklist voor magazijninrichting

Magazijninrichting wordt bepaald door verschillende factoren. Onder meer de aard van de op te slagen goederen. Vloeibare, vaste en warmte-, koude- of vochtgevoelige materialen stellen bijvoorbeeld verschillende eisen aan magazijnrekken of magazijnbakken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.