Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Foto: Volvo Trucks

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Volgens Volvo Trucks zullen vrachtwagens waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als de dieseltrucks. “Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot ‘whell-to-wheel’. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, aldus de vrachtwagenconstructeur.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dat is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.

Volgens Volvo Trucks stoten de trucks met waterstofverbrandingsmotoren nagenoeg geen CO2 uit. Hoewel bij waterstofverbranding nog kleine hoeveelheden stikstofoxiden en roetdeeltjes vrijkomen, zouden de trucks als ‘Zero Emission Vehicles’ (ZEV) worden gecategoriseerd onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.

De Volvo-trucks op waterstof zullen in verschillende configuraties leverbaar zijn en een actieradius hebben die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten.

Waterstof kan ook worden gebruikt om elektrische vrachtwagens met brandstofcellen (fuel cell) aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de vrachtwagen wordt geproduceerd. Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen stoten geen uitlaatgassen uit, alleen waterdamp. Volvo Trucks werkt ook aan de ontwikkeling van trucks voorzien van die technologie.

Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.

Recente nieuwsberichten

ELCEE verbetert communicatie met productiepartners in Azië met Tradecloud One supply chain platform

ELCEE is aanbieder van componenten en assemblages, zoals gietstukken, smeedstukken, glijlagers en laswerk. De ELCEE groep telt 300 medewerkers op 17 locaties wereldwijd, waarvan een derde zich in Azië bevindt. Zo zijn er werkplaatsen voor bewerking en assemblage in onder andere China, Polen, Turkije, Oekraïne en Vietnam.

Triumviraat aan het roer bij Picavi

Picavi GmbH, aanbieder van pick-by-vision-oplossingen met hoofdzetel in het Duitse Herzogenrath, geeft de leiding van het bedrijf in handen van drie managers. Zo wordt het management uitgebreid met Carsten Funke en Ralph Schraven. Zij vervoegen Ulrich Prinz, die als CEO Jens Harig opvolgt.

Visibility and Control. Critical Factors for Growing Your Business in China

(Advertorial) Expanding your business by entering new markets can be challenging, especially when that new market involves a new country. China has its own rules, regulations, and procedures for doing business. Local knowledge is essential, but companies often don’t have that knowledge.

Smart Robotics lanceert nieuwe pick & place cobot voor warehouse automatisering

Smart Robotics, wereldwijd leverancier van pick & place oplossingen voor magazijnen en logistieke processen, lanceert met de Smart Merchandise Picker zijn nieuwste ontwikkeling. De Smart Merchandise Picker is ontwikkeld als cobot (een kleinere robot waar medewerkers veilig mee kunnen samenwerken) en kan uiteenlopende lichtgewicht producten verwerken, zoals kantoorartikelen, mobiele apparaten en een grote diversiteit aan speelgoed.

Hoe retailers een groenere Black Friday kunnen leveren

(Advertorial) Welke stappen moeten er worden gezet in de richting van een duurzame scheepvaart in november en daarna. Dit jaar, op 25 november, zullen detailhandelszaken, online marktplaatsen en e-commerce bedrijven consumenten opnieuw een verscheidenheid aan aanbiedingen met korting aanbieden.

Kiabi optimaliseert picking van voorraadartikelen met Dematic

De Franse kledingfabrikant en -retailer Kiabi heeft Dematic, leverancier van magazijnautomatisering en software, in de arm genomen om de pickprocessen voor voorraadartikelen te verbeteren. Daarbij ligt de focus op de e-commerce- activiteiten van het familiebedrijf.

Linde T14 - T20: Stil in de stad, machtig in uw magazijn

De nieuwe Linde T14 - T20 vormen één van de meest veelzijdige elektrische transpallettenreeksen op de markt. Vanaf nu kunt u binnen 1 en dezelfde serie palletwagens op maat van verschillende types toepassingen vinden, gaande van stille nachtleveringen tot laden en lossen van lasten tot 2 ton.

Liebherr-Mining automatiseert productiebevoorrading met Knapp

Liebherr-Mining, fabrikant van hydraulische graafmachines voor de mijnbouw, heeft Knapp opdracht gegeven voor de automatisering van de productiebevoorrading en het verzamelen van reserveonderdelen in zijn vestiging in Colmar (FR). De oplossing, die een automatisch opslag- en ophaalsysteem en autonome mobiele robots omvat, moet Liebherr-Mining meer flexibiliteit bieden bij de bevoorrading van werkstations en zorgen voor een hoge opslagdichtheid, zonder dat de infrastructuur hoeft te worden gewijzigd.

Seafrigo Group bouwt nieuw logistiek platform voor diepvriesproducten in Le Havre

In samenwerking met Haropa Port gaat Seafrigo Group verder met de ontwikkeling en de bouw van een nieuwe faciliteit van 13.000m² in het havengebied van Le Havre. Het nieuwe gebouw zal gewijd zijn aan diepvriesstromen voor super- en hypermarkten en agrovoedingsproducenten.

Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.