Volgens ABN Amro herstelt Transport en Logistiek pas volledig in 2022

Volgens een recent rapport van ABN Amro komt de sector Transport en Logistiek weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt. Veel bedrijven zouden de schade te hoog hebben ingeschat of uit voorzorg overheidssteun hebben aangevraagd, want volgens het rapport lijkt de schade op het eerste gezicht mee te vallen. Toch blijft een volledig herstel uit, mede omdat tweede-ronde-effecten – een hogere werkloosheid en een toename van faillissementen – in het vierde kwartaal een extra rem op de economie zullen betekenen. Zo verwacht ABN Amro dat de volumes in 2020 met 5,5% zullen krimpen. Door de dalende vraag staan in de meeste segmenten ook de prijzen onder druk, waardoor de omzet nog verder zal dalen. ABN Amro verwacht dan ook dat voor de sector pas in 2021 weer groei (+2,5%) in het vooruitzicht ligt en dat het nog tot 2022 zal duren voordat de sector volledig is hersteld.

Nog volgens het rapport worden de meeste landen in Europa harder door de coronacrisis geraakt dan Nederland. Daardoor staat vooral het internationale transport onder druk, zoals in de zeevaart (-9%), op het spoor (-10%) en in de luchtvracht (-10%). Tot nu toe hebben de binnenvaart en het wegvervoer relatief weinig last van de crisis ondervonden, maar waarschijnlijk zullen zij later dit jaar met een lagere bouwproductie te maken krijgen door de stikstofcrisis, waardoor transportvolumes zullen dalen. Alleen bij postbezorgers en koeriers (+5%) groeiden de volumes, mede doordat meer consumenten online kochten, wat voor een enorme piek op de pakkettenmarkt zorgde.
 
Op termijn zijn de vooruitzichten gunstig en ligt herstel in het verschiet. Ook liggen er kansen om de sector verder te verduurzamen. Europese regelgeving kan daarbij volgens ABN Amro als vliegwiel fungeren. Zo heeft de Europese Raad vorige maand de ambitie uitgesproken strengere wetgeving in te voeren voor de zeevaart en de luchtvaart. Bovendien stelt de Europese Unie een noodfonds ter waarde van 750 miljard euro beschikbaar om de economie te stimuleren en haar klimaatambities te realiseren. “In het akkoord is afgesproken dat van dat bedrag 30% moet worden besteed aan ‘klimaatactie’. Dat betekent onder meer dat transportbedrijven op termijn schonere brandstoffen moeten gebruiken en moeten investeren in schonere schepen en vliegtuigen”, vertelt Albert Jan Swart, sector econoom Transport en Logistiek bij ABN Amro. “Om dat mogelijk te maken, komen vermoedelijk subsidies beschikbaar voor transportbedrijven, zowel in de zeevaart en luchtvaart als in het wegtransport en de binnenvaart. Het pakket biedt daarmee een sterke financiële prikkel om te investeren in de ontwikkeling van meer duurzame transportmiddelen. Zo kan de verduurzaming van de transportsector in een stroomversnelling komen.”

Recente nieuwsberichten

Ongeëvenaard fulfilmentcentrum voor Decathlon (Frankrijk)

(Advertorial) De toonaangevende Franse sportartikelenspecialist Decathlon automatiseerde zijn intralogistiek met FlashPick van TGW. Het logistieke centrum in Rouvignies (Noord-Frankrijk) is de high-performance ruggengraat van de gehele supply chain van Decathlon. Van daaruit worden de producten verzonden naar 25 regionale opslagcentra. Het intralogistieke centrum verhoogt de efficiëntie en flexibiliteit en legt de basis voor een aanzienlijke verlaging van de logistieke kosten dankzijn de lage Totale Cost of Ownership (TCO).

Verzeker uzelf van een ononderbroken productiviteit

(Advertorial) Naadloze processen, een ononderbroken goederenstroom & tevreden, efficiënte heftruckchauffeurs: welke magazijnverantwoordelijke droomt daar nu niet van? Om deze droom werkelijkheid te laten worden, moet aan bepaalde criteria worden voldaan. Hieronder leest u waarom u bij Motrac en Linde aan het juiste adres bent voor de 3 belangrijkste ervan.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter.

Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower

Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman

Join Decathlon, Colruyt and many more to learn how to improve your Supply Chain

(Advertorial) Meet with Supply Chain experts and retail experts to learn how to optimize processes at the Board Beyond Event on November 21st at the Louwman Museum in The Hague.

Dematic voltooit automatiseringsproject voor Duitse Bünting Group

De Duitse levensmiddelenketen Bünting SCM/Logistik GmbH levert aan ongeveer 200 eigen winkels en zowat 200 onafhankelijke supermarkteigenaren. Het nieuwe logistieke centrum in Nortmoor, Nedersaksen, verzorgt ook de bestellingen van e-commerce klanten via de online supermarktportalen. Toen de onderneming zich realiseerde dat ze een groeiende selectie artikelen in discount superstores moest aanbieden, ging ze op zoek naar een efficiënte oplossing om de processen te verbeteren. De keuze viel op Dematic. De aanbieder van geautomatiseerde oplossingen voor klanten in productie, opslag en distributie, voorzag het magazijn in Nortmoor van een automatiseringsproject met innovatieve magazijntechnologie.

Olivier Billiau nieuwe CEO van Simac Phi Data

Simac Phi Data heeft Olivier Billiau (foto) aangesteld als nieuwe CEO. Eerder werd de functie van CEO ingevuld door Guy Couder, die na 37 jaar afscheid neemt van het bedrijf. Wel blijft hij nog enkele maanden als extern adviseur bij Simac Phi Data betrokken.

Generix Group en DDS Logistics leveren samen supply chain 360°-aanbod

Generix Group, aanbieder van collaboratieve supply chain oplossingen in de vorm van SaaS, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met DDS Logistics, een SaaS-leverancier van oplossingen voor supply chain digitalisering en transportoptimalisering. Met het partnership willen beide partijen gezamenlijk een end-to-end aanbod bieden met een 360°-visie op de supply chain van hun klanten.

Optimact levert nu ook gedetailleerde customer forecasting

(Advertorial) Verschillende afdelingen binnen een onderneming hebben ook vaak een verschillend beeld nodig van hun markt. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld voorspellingen nodig op productniveau. Voor de budgettering zijn er dan weer forecasts nodig voor iedere productgroep. De logistiek wil misschien een beeld per regio en product. En het customer relations-team wil mogelijk nog dieper gaan, en voorspellingen maken per klant. Problemen met klantvoorspellingen vertonen zich vaak omdat er te weinig kan worden gesegmenteerd, en die segmenten dus niet diep genoeg gaan om heel gerichte forecasts te maken.

Movu Robotics lanceert een pakkende innovatie om geautomatiseerde order picking te transformeren

(Advertorial) Movu eligo is ontwikkeld om de kloof tussen handmatig en volledig automatisch orderverzamelen te dichten en biedt magazijnoperators hierbij een enorme stap vooruit.
Het biedt ook een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten, met een robot die buiten de reguliere werktijden kan werken tegen lagere kosten, maar met een hogere verzamelingsnauwkeurigheid en -kwaliteit.

Webinar: Adapting to carbon regulations: shaping the future of your supply chain

(Advertorial) Join our panel of experts at our upcoming PwC webinar co hosted with AIMMS, where we demonstrate practical use of supply chain optimisation technology for carbon modelling in your supply chain network design.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.