VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

Foto: Pixabay

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Vaak ontbreekt het bedrijven aan kennis of middelen om hun waardevolle data effectief te gebruiken. VIL biedt zijn leden daarom een stap-voor-stap begeleiding om data structureel in te zetten. Via de VIL Logibox hebben bedrijven toegang tot kant-en-klare BI-tools, inclusief een stappenplan, datamodellen en templates. De tools moeten bedrijven helpen vooruit te denken en zich voor te bereiden op uitdagingen zoals CO2-duurzaamheidsrapporteringen.

Tegelijk met de projectresultaten stelde VIL ook twee PoC’s voor. Zo werd bij Altrea een CO2-dashboard ontwikkeld dat datagedreven inzichten biedt voor een duurzame strategie en rapportage. Het bedrijf gaat het dashboard nu in al zijn vestigingen uitrollen om in 2025 klaar te zijn voor zowel interne rapporteringen als die voor zijn klanten. Opslag en Distributie Ter Haeghe (ODTH) implementeerde dan weer een dashboard dat helpt bij het optimaliseren van kosten en opbrengsten in de magazijnactiviteiten.

“De grootste investering in een BI-traject zit in de tijd voor ontwerp, ontwikkeling en testen van de rapporten”, aldus nog VIL. “De licentiekosten van BI-tools en datawarehouses bedragen slechts 15 à 20% van de totale kosten. Bedrijven die BI succesvol inzetten, behalen echter strategische voordelen zoals een beter inzicht in CO2-uitstoot en marges, wat hun positie versterkt bij het opstellen van offertes.”

Projectdeelnemers: BDO Advisory, Bmatix, BOMA, Comax, DataSense, Famiflora – FamiTrans, Haesaerts Intermodal (Altrea), IVBO, Multimodal Transports & Logistics (MTL), Nolmans Retail Support (Toychamp), Opslag en Distributie Ter Haeghe (ODTH), Qargo, Seabird, Tailormade Logistics (TML), TLCC, Transics International, Van De Velde, Vintra en VPD.

Het project werd mee gefinancierd door VLAIO.

Recente nieuwsberichten

Böwe Systec wordt Bowe Group

Böwe Systec, met hoofdkantoor in Augsburg (Duitsland), is wereldwijd aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering die zijn gebaseerd op het vullen, sorteren van enveloppen en pakketten en intralogistiek. Böwe Systec is nu de Bowe Group geworden.

Savoye stelt Alain Kaddoum aan als managing director Midden-Oosten

Savoye, internationaal producent en system integrator van intralogistieke systemen en -software heeft Alain Kaddoum aangesteld als managing director voor het kantoor in Dubai. Alain Kaddoum werkte ruim zes jaar als professional in de intralogistiek in het Midden-Oosten en heeft een commercieel/technische achtergrond opgebouwd op het gebied van automatisering en magazijnmanagement.

Axens installeert Plug-and-Carry Heavy Load van Boa Concept

Boa Concept heeft de fabriek van Axens in Salindres (in de Gard, Frankrijk), uitgerust met een geautomatiseerde Plug-and-Carry Heavy Load lijn. Axens produceert en verkoopt katalysatoren en absorptiemiddelen voor de raffinage-industrie, de petrochemie en de behandeling van water en gas.

Montea zet voet op Duitse bodem

Vastgoedonderneming Montea zet de eerste stappen op Duitse bodem met de aankoop van een terrein van 83.000m² in Mannheim. Het terrein is voor 8,5 jaar verhuurd aan de Duitse FDT Flachdach. Als die huurovereenkomst afloopt, wordt het greyfield terrein herontwikkeld tot een duurzame logistieke ruimte.

Dematic verhuist om verder uit te breiden

Dematic NV is verhuisd van Zwijndrecht naar een groter en CO2-neutraal kantoor in Antwerpen Linkeroever. De verhuizing is naar eigen zeggen een eerste fase in het strategisch plan van het bedrijf in intralogistiek om verder met dubbele cijfers te blijven groeien.

Supply Chain Innovations 2021 gaat door in Antwerpen op 7 oktober

Na anderhalf jaar onderbreking en verschillende door Covid gedwarsboomde plannen is het eindelijk zover, Supply Chain Innovations 2021 zal doorgaan op 7 oktober 2021. Het fysieke event waar elke supply chain manager jaarlijks naar uitkijkt staat weer op de agenda.

Thiery Geerts, CEO van Google Benelux, neemt de aftrap op Supply Chain Innovations 2021

Hij heeft het over de homo digitalis en hoe digitalisering ons meer menselijk maakt. Bedrijven die dit begrijpen en de nieuwe beschikbare technologieën willen toepassen zullen hun business modellen opnieuw moeten bekijken. Deze revolutie zal ook impact hebben op de supply chain die eveneens opnieuw moet worden uitgevonden om voordeel te halen uit digitalisering, Artificiële Intelligentie, Blockchain, 3D printing,… Thiery publiceerde hierover dit jaar het boek ‘Homo Digitalis: Hoe digitalisering ons meer mens maakt’.

DB Schenker lanceert Schenker Ventures voor innovatieve logistiek

Eerder deze maand lanceerde logistiek dienstverlener DB Schenker de nieuwe divisie Schenker Ventures. Bedoeling is innovatie in de logistiek te stimuleren door ondernemers en starters te ondersteunen en met hen samen te werken. Schenker Ventures zal de bestaande venture-activiteiten en investeringen van DB Schenker bundelen en uitbouwen.

BluJay wil met nieuwe releases vlotte wereldhandel ondersteunen

BluJay Solutions, leverancier van wereldwijde supply chain-software en -diensten, heeft versie 21.2 van zijn transport-, distributie- en Global Trade-applicaties uitgebracht. De nieuwe releases bieden mogelijkheden, integraties en actuele compliance-updates voor verladers, logistiek dienstverleners, vervoerders en douane-expediteurs.

How.fm geeft werkstappen visueel en in meerdere talen weer

Begrijpelijke werkinstructies vormen een van de belangrijkste verbeterpunten in magazijnlogistiek. Alleen als medewerkers weten welke taken ze moeten uitvoeren en hoe, blijft het foutenpercentage laag en blijft de vaak hoge werkdruk onder controle.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.