VIL enthousiast over besparingspotentieel van RPA databots in logistiek
Databots zijn virtuele helpers die een snelle en goedkope oplossing bieden bij Robotic Process Automation (RPA) om administratieve processen te automatiseren. Het gebruik van RPA biedt de mogelijkheid om digitalisering door te voeren zonder aanpassing van de onderliggende ICT-systemen. Gezien de veelheid aan systemen en datastromen kan deze technologie de logistieke sector heel wat potentieel bieden, zo blijkt.
Met het project ‘RPA Databots’ heeft het innovatieplatform voor de logistiek VIL in samenwerking met acht bedrijven een laagdrempelig systeem uitgewerkt waarmee bedrijven op korte tijd hun logistieke administratieve processen kunnen automatiseren. VIL toetste de toepasbaarheid af voor twee processen bij twee bedrijven, meer bepaald het orderverwerkingsproces bij Handico Trucking en het tarificatieproces bij Van Moer Logistics.
Virtuele assistent
Databots zijn virtuele collega’s. Ze vullen documenten en bestanden zelfstandig in en nemen repetitieve taken over van medewerkers, waardoor die medewerkers efficiënter kunnen worden ingezet. De technologie evolueert snel, is relatief goedkoop en vraagt geen complexe aanpassingen van de IT-systemen. Ook kleine en middelgrote ondernemingen kunnen bijgevolg databots inzetten. Gino Withofs, directeur bij Handico Trucking, wil alvast verder met databots aan de slag. “Databots leveren ons tot 80% tijdswinst op in de orderverwerking en een lagere foutenlast. Zo helpen ze onze klantenservice te optimaliseren”, meent hij.
Potentieel groot in logistieke sector
RPA is geen nieuwe technologie; in sectoren zoals de bank- en gezondheidssector kent de technologie al heel wat toepassingen. In de logistieke sector, gekenmerkt door een veelheid aan documenten en datastromen, is er nog veel ruimte voor automatisering. Volgens Kofax (2021) vertrouwt 32% van de transport- en logistieke bedrijven in meer dan 50% van hun processen op handmatige stappen. Het potentieel is dus groot.
De ROI is volgens VIL eenvoudig te berekenen: er is een eenmalige kostprijs voor de robot(s) en jaarlijkse licentiekosten, wat neerkomt op zo’n 20.000 euro. “Als je die kosten vergelijkt met de loonkosten van een fysieke medewerker is de kost-batenanalyse snel gemaakt: de databot neemt de job over van de medewerker en deze laatste kan gemotiveerd op zinvolle taken worden ingezet”, klinkt het. De ROI zou variëren van 30 tot 200%, met een gemiddelde terugverdientijd van drie tot zes maanden.
Volgens Sophie Delannoy (foto), projectleider bij VIL, verhoogt RPA de productiviteit, het serviceniveau en de capaciteit van het personeel met 35 à 50%. “Dat zorgt voor een onmiddellijke kostenbesparing van 25 à 50% door het automatiseren van taken tegen een fractie van het menselijke equivalent”, weet ze. “Wij roepen de logistieke bedrijven dan ook op met RPA aan de slag te gaan.”
De acht deelnemers aan het project zijn: Colruyt Group, Embassy Freight Services Europe, Group Van Loon, Handico Trucking, Hospital Logistics, Mazda Motor Logistics Europe, Snel Logistic Solutions en Van Moer Logistics.
Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
Foto: VIL