Vijfde wiel met toegevoegde waarde
UZ Leuven installeert e-drive op transportkarren
Elke zichzelf respecterende werkomgeving biedt haar medewerkers tegenwoordig ergonomische arbeidsomstandigheden. Zeker als we met z’n allen langer willen werken, zal dat aspect alleen maar belangrijker worden. Het UZ Leuven zette alvast een grote stap op dit vlak met de introductie van de e-drive. Dit gemotoriseerde wiel maakt het niet alleen veel eenvoudiger om zware transportkarren te verplaatsen, ook op de productiviteit heeft het innovatieve systeem een positieve impact. William Beyens, verantwoordelijke voor het technische departement in UZ Leuven Campus Gasthuisberg, vertelt hoe verschillende e-drivesystemen zich vandaag vlot een weg door de ziekenhuisgangen banen.
De e-drive werd ontwikkeld door de firma TENTE uit Kruishoutem. Het wiel wordt gemonteerd onderaan transportmiddelen, zoals karren of trolleys. Wanneer het wiel via de handbediening wordt geactiveerd, kunnen operatoren zware lasten veel gemakkelijker verplaatsen. De e-drive vormt in feite een functioneel vijfde wiel, als versterking voor de andere vier wielen.
In het UZ Leuven deed de e-drive ruim een half jaar geleden zijn intrede in het technische departement. “Hier herstellen wij niet-medische toestellen zoals operatietafels, rollend materieel en keukenapparatuur”, begint William Beyens. “Om ons gereedschap mee te nemen, maken we gebruik van werkkarren. Een van die karren is al langer gemotoriseerd met een ander systeem, maar voor onze toepassing blijkt dat toch niet ideaal. Het gaat namelijk om een vast blok met een motor en twee wielen, die dus een paar wielen op de kar vervangen. Nadeel is dat de kar dan wel gemakkelijker rijdt, maar dat de wielen niet meedraaien in bochten, wat een negatief effect op de wendbaarheid heeft. Een ander minpunt is dat we de kar met het vaste motorblok niet meer kunnen voortbewegen wanneer de batterij leeg is. Toen TENTE ons iets meer dan een half jaar geleden contacteerde om hun systeem voor te stellen, waren we dan ook meteen geïnteresseerd.”
De kracht achter de e-drive
Na de eerste gesprekken besloot UZ Leuven de e-drive bij wijze van proefproject op een werkkar binnen het technisch departement te installeren. Daarvoor werd de kar uitgerust met de verschillende componenten van de e-drive. Onderaan de kar komt de motor met het wiel. Wordt het wiel niet gebruikt, dan klapt het automatisch in. Op die manier is de kar nog steeds bruikbaar als de batterij leeg is.
Op het handvat van de kar komt de intuïtieve bediening, waarmee de kar vlot kan worden bestuurd. Die bediening maakt het mogelijk zowel vooruit als achteruit vlot te schakelen. Tot slot moet er plaats gemaakt worden voor de batterij-eenheid. Doorgaans is dat achteraan de kar. Het systeem is ook voor langere karren geschikt, door meer of minder van de meegeleverde kabel te gebruiken.
Een groot voordeel van de e-drive is dat het wiel op zo goed als elke kar kan worden geïnstalleerd. De minimumhoogte voor een e-drive bedraagt 17cm. Is een kar toch lager, dan kunnen de bestaande wielen eenvoudig door grotere wielen worden vervangen. Door de ingebouwde veer blijft een kar met e-drive ook op een oneffen ondergrond vlot rijden.
Verder volstaat het maximumgewicht dat de e-drive kan torsen – 400kg – voor UZ Leuven ruimschoots. Voor zwaardere toepassingen lanceerde TENTE onlangs de twin e-drive, waarbij gemakkelijk tot één ton kan worden aangedreven.
W. Beyens: “Van TENTE kregen we de mogelijkheid om de kar op twee verschillende manieren te configureren. Ofwel konden we de e-drive alleen gebruiken om de kar gemakkelijk in gang te krijgen, ofwel konden we ervoor kiezen het systeem tijdens de hele rit te gebruiken. Wij hebben voor de tweede optie gekozen. Bij ons rijdt de kar dus eigenlijk steeds vanzelf met de e-drive; de operator hoeft enkel de richting aan te geven.”
Omdat het in een ziekenhuisgebouw gonst van de bedrijvigheid, was het nodig de snelheid van de kar te begrenzen tot een matige stapsnelheid. “Aanvankelijk reed de kar iets te snel. We hebben daarom wat met het systeem geëxperimenteerd tot we de juiste snelheid voor onze omgeving te pakken hadden. Vervolgens heeft TENTE de parameters aangepast”, klinkt het.
Van proefproject tot vaste waarde in het ziekenhuis
De positieve ervaringen met de e-drive hebben ervoor gezorgd dat het systeem na de testperiode mocht blijven. Ook het kinderurgentieteam en het operatiekwartier hebben ondertussen elk een e-drive in gebruik genomen.
W. Beyens: “Voor het OK is de e-drive geïnstalleerd onder de reanimatiekar, die achter het bed wordt gehangen. Zo kunnen personen die kritiek zijn, via de apparatuur op de kar worden beademd. Bij de pediatrie gaat het om een soortgelijke toepassing, waarbij de kar bijvoorbeeld zuurstof en materieel voor pijnstilling met zich meedraagt. Ook voor die toepassingen biedt de kar een grote toegevoegde waarde, want met zo’n kar zeulen in combinatie met een bed is een zwaar karwei. Aangezien de e-drive het werk voor de medewerkers op die afdelingen een stuk lichter maakt, zijn ook zij erg enthousiast over het systeem. We kunnen gerust stellen dat het gemak van de e-drive voor die afdelingen onmisbaar wordt.”
Zowel op de technische dienst als in het OK en op de afdeling pediatrie doet een kar een volledige dag met een batterij. “Uiteraard staat zo’n kar wel vaak stil. Als de kar pakweg vijf minuten inactief is, zal de e-drive automatisch inklappen en dus geen energie verbruiken. Ook dat is meegenomen. ’s Avonds wordt de batterij dan opnieuw opgeladen”, vertelt William Beyens.
Door de grote tevredenheid over de oplossing komt er binnenkort een vierde e-drive op een tweede werkkar in het technische departement.
W. Beyens: “Samengevat is de grootste troef van de e-drive voor ons ongetwijfeld het ergonomische aspect. Dankzij de e-drive kunnen bijvoorbeeld ook medewerkers met rugproblemen de karren vlot besturen. Dat zal dan ook het belangrijkste criterium zijn als afdelingen beslissen om bepaalde karren van een e-drive te voorzien. Op de intensive care zullen nieuwe karren in elk geval meteen met de e-drive worden uitgerust. Er wordt nu weliswaar vlotter gemanoeuvreerd, wat een positief effect heeft op de productiviteit, maar aan snelheid kunnen we binnen een ziekenhuisomgeving niet zoveel winnen. In een logistieke omgeving – waar je het systeem bijvoorbeeld op orderverzamelkarren kunt installeren – zal dat wellicht veel meer het geval zijn.”