Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday

(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag.

Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika. Maar vandaag de dag is Black Friday een wereldwijd fenomeen.
nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag. Waar ter wereld ze zich ook bevinden en wat ze ook willen kopen, klanten verwachten op 25 november korting op hun online aankopen.
Voor online retailers en webshops komt nu het moment om zich voor te bereiden. Black Friday is geen op zichzelf staand shoppingevenement: in veel landen luidt het ook de periode voor kerstinkopen in. Verkopers moeten kunnen voldoen aan de verhoogde vraag en een shoppingervaring bieden die voldoet aan de wensen van klanten. Hoe beter de ervaring van een klant op Black Friday, hoe groter de kans is dat ze later terugkomen voor meer.
De levering van pakketten vormt een belangrijk onderdeel van de online shoppingervaring. Ongeveer 75% van de klanten komt niet terug bij een retailer als de bezorging te wensen overliet (1).  Het feit dat een klant producten met korting koopt, betekent nog niet dat ze bereid zijn om in te leveren op de snelheid of kwaliteit van de bezorging.
Het team van nShift helpt retailers en webshops al vele jaren om op te schalen en zo te voldoen aan de toegenomen vraag. Hieronder vindt u vijf tips om u voor te bereiden op Black Friday.

1. Zorg voor een veerkrachtige supply chain  – Er is maar weinig dat shoppers vervelender vinden dan precies te vinden wat ze willen, om er vervolgens achter te komen dat de levertijd veel te lang is. In tijden van verhoogde vraag moeten bedrijven zorgen voor extra capaciteit in hun transportnetwerk. Hiervoor moeten ze mogelijk gebruikmaken van meerdere vervoerders

2. Laat de klant kiezen uit verschillende bezorgopties  – Nu er steeds meer bedrijven meeliften op het succes van Black Friday, kunnen retailers niet meer op prijs alleen concurreren. Bedrijven kunnen zich onderscheiden door verschillende bezorgopties aan te bieden. Shoppers kunnen dan zelf kiezen hoe en wanneer ze een product willen ontvangen. Het toevoegen van extra bezorgopties kan het aantal conversies met 20% verhogen.

3. Verbeter de communicatie met de klant  – Wanneer de vraag hoog is, bestaat het risico dat de klantenservice wordt overspoeld met zogenaamde WISMO-oproepen ("where is my order?"), waarbij de klant wil weten wat de status van hun bestelling is. Door klanten regelmatige updates te sturen over de leverstatus, kunnen retailers het aantal oproepen met 60% verlagen. Dit zorgt daarnaast voor een betere klantbeleving.  

4. Zorg voor een snel retourproces  – Online shoppers verwachten tegenwoordig dat het retourneren van producten soepel en eenvoudig verloopt. Zo'n 84% van de klanten komt niet terug bij een retailer als het retourproces niet goed in elkaar zat.[2] Het is belangrijk voor bedrijven om een digitaal retourproces te implementeren dat eenvoudig in gebruik is voor klanten, maar dat ook in het magazijn efficiënt in beheer is.

5. Creëer kansen voor remarketing – Retailers en webshops moeten Black Friday zien als een kans om nieuwe vaste klanten voor zich te winnen. Door de bezorging in eigen hand te nemen, kunnen retailers ervoor zorgen dat de merkidentiteit tijdens het hele proces zichtbaar is, waardoor meer loyaliteit ontstaat. Het aanbieden van 'click and collect' als bezorgoptie brengt online shoppers in de fysieke winkel, wat het marketen van nieuwe producten vereenvoudigt.

Als bedrijven succesvol willen zijn in de aanloop naar Black Friday, moeten ze de juiste partner voor leveringsbeheer kiezen. Dit moet een partner zijn die toegang heeft tot een groot aantal vervoerders, die zendingen in realtime kan volgen en die snel kan opschalen om te voldoen aan een grotere vraag.

Lees verder voor meer informatie over hoe wij retailers en webshops kunnen helpen om een end-to-end-ervaring voor levering te implementeren.

Recente nieuwsberichten

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart

Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.

ABB rust distributiecentrum uit met Movu

(Advertorial) ABB Electrification Norway wilde zijn beperkte ruimte efficiënter gebruiken. Robots van Movu moeten hiervoor zorgen. Het internationale technologiebedrijf ABB Electrification Norway zocht naar manieren om de beperkte ruimte efficiënter te gebruiken door de opslagcomponent uit de productie te halen en deze via kleinere blokken te leveren.
De oplossing is gevonden bij Movu Robotics.

Royal Talens schakelt NYCE.LOGIC in voor WMS-implementatie

Het Nederlandse bedrijf Royal Talens produceert kunstenaarsverf en levert een breed scala aan creatieve materialen. Opgericht in 1899, is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereldwijde markt voor beeldende kunst, met merken als Bruynzeel, Sakura, Talens, Ecoline, Talens | Pantone, Amsterdam, Rembrandt, Cobra en Van Gogh. Om zijn magazijnen in Zwitserland, de Verenigde Staten en Italië van een warehouse management system te voorzien, ging Royal Talens een samenwerking aan met WMS-leverancier NYCE.LOGIC.

Fiege huurt 25.000m² van Prologis’ nieuwbouwcomplex Boom DC2

Prologis, wereldwijd ontwikkelaar van logistiek vastgoed, verhuurt 25.000m² van zijn nieuwbouwcomplex in Boom op lange termijn aan de Duitse logistiek dienstverlener Fiege. Met Boom DC2 realiseert Prologis een volledig elektrische faciliteit die moet bijdragen aan een duurzame logistieke keten in België. Zodra de site klaar is – in april 2024 – zal Fiege de activiteiten van een Duitse site naar Boom verhuizen.

Emixa en Actemium zijn eerste Belgische Siemens Xcelerator-partners

Begin 2024 sloot Siemens Belux een overeenkomst met Emixa Industry Solutions en Actemium met als doel digitale oplossingen sneller te ontwikkelen, te delen en op te schalen. Daarmee zijn deze twee industriële technologiespelers de eerste Siemens Xcelerator-partners in België. Met AG Solution, Equans Digital en Technord werd ook een intentie tot samenwerking afgesloten.

Still gaat lithium-ion batterijen recycleren

Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.