Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Jens Schmale wordt CEO van Swisslog

Swisslog, een bedrijf van KUKA Group, heeft Jens Schmale (49) aangesteld als volgende CEO. Hij neemt zijn nieuwe functie per 1 januari 2024 op en volgt daarmee de huidige CEO Antonio Trioschi op, die binnenkort met pensioen gaat.

Jens Schmale is momenteel CEO van Swisslog EMEA. De leiding over Swisslog EMEA wordt overgenomen door Giulia Colombi.

Nieuwe overslagpunten moeten binnenvaart in de Westhoek stimuleren

POM West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg nv hebben in Diksmuide en Veurne twee kaaimuren geopend als binnenvaart- en overslagcentrum. Bedrijven uit de Westhoek krijgen daardoor een alternatieve optie voor hun goederenvervoer. Deze moet niet alleen hun concurrentiepositie verbeteren, maar voornamelijk hun duurzame bereikbaarheid verzekeren.

STEF Groep neemt TransWest over

De STEF Groep, logistiek dienstverlener in de food supply chain, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van TransWest, gespecialiseerd in transport en logistieke diensten voor diepvriesproducten in België.

Movu Robotics: no warehouse left behind

(Advertorial) Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

8 praktische tips om niet in stockbreuk te gaan met Chinees Nieuwjaar

Jaarlijks rond eind januari legt bijna een zesde van de wereldbevolking het werk neer om samen Chinees Nieuwjaar te vieren. Daarbij komt een groot deel van de wereldwijde supply chain letterlijk stil te staan. Een erg mooie traditie voor Oost-Azië maar een hele lastige logistieke noot om te kraken in de rest van de wereld.

De groene toekomst van winkelen

Een onderzoek onder 1.000 Vlaamse consumenten toont aan dat klanten van retailers verwachten dat ze hun activiteiten verduurzamen. Gelukkig zijn ook de consumenten zelf bereid om concessies te doen. Dat blijk uit een survey van Direct Research in opdracht van Manhattan Associates. Dit rapport toont interessante inzichten dat retailers zal inspireren om hun strategie beter af te stemmen op de verwachtingen van de consument.

SDAG - Gorizia Interporto wil logistieke dienstverlening verbeteren met Generix WMS

SDAG S.p.A. is een interne onderneming van de Italiaanse gemeente Gorizia en staat in voor het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de logistieke hub van de gemeente. Gorizia logistics hub, een intermodaal logistiek platform aan de grens met Slovenië, is gespecialiseerd in verse en diepgevroren levensmiddelen voor de Centraal- en Oost-Europese markten. Om het serviceniveau te verbeteren, koos SDAG ervoor Generix WMS in SaaS te implementeren.

Combilift viert 25e verjaardag met nieuwe oplossingen

De Ierse material handling fabrikant Combilift blaast dit jaar 25 kaarsjes uit. Dat wordt gevierd met een reeks nieuwe oplossingen.

UPS bereidt overname MNX Global Logistics voor

UPS heeft aangekondigd dat het een overeenkomst heeft gesloten voor de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde leverancier van tijdkritische logistiek. Eenmaal afgerond, moet de overname zorgen voor meer precisie en mogelijkheden voor UPS-klanten die actief zijn in healthcare en aanverwante sectoren die vertrouwen op tijdgevoelige, vaak levensbedreigende logistieke oplossingen. “Of het nu is om een leven te redden of om een vliegtuig dat aan de grond staat sneller weer de lucht in te krijgen, MNX zal UPS helpen te leveren wat zijn klanten nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben”, weerklinkt de missie.

Jarige Solvint neemt sectorgenoot Bonache over

Solvint, sinds zijn oprichting in 2003 gespecialiseerd in inkoop en supply chain, blaast dit jaar niet alleen 20 kaarsjes uit, maar mag zich sinds 1 oktober ook eigenaar noemen van sectorgenoot Bonache.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.