Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Maakbedrijven in België zijn klaar voor Industry 4.0

Dat blijkt uit onderzoek van PwC België, in samenwerking met Flanders Make, naar de impact van nieuwe technologieën en van Industry 4.0 op de maakindustrie. Voor het onderzoek vond plaats bij dertig ondernemingen die samen een omzet van 16,4 miljard euro hebben en meer dan 33.000 mensen tewerkstellen.

Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa

De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt.

Goodman breidt Puurs Logistics Centre uit voor Fiege en Makro

De logistieke vastgoedgroep en zijn klant Fiege woonden samen met Makro en de waarnemend burgemeester van de gemeente Puurs de eerstesteenlegging bij voor de uitbreiding van het Puurs Logistics Centre. Fiege zal er de bijkomende ruimte gebruiken om te voldoen aan de veranderende behoeften van zijn klant Makro, die in mei vorig jaar besloot zijn activiteiten te centraliseren.

Dachser investeert in landnetwerk in Duitsland

Dachser schept momenteel meer capaciteit voor zijn landnetwerk op verschillende locaties in Duitsland. In het noorden, in Bremen en Hamburg, worden de vestigingen uitgebreid. Ook de uitbreidingen van de vestigingen in Alsdorf bij Aken en Dissen bij Bielefeld zijn momenteel in volle gang.

Linde lanceert volgende generatie elektrische handpallettrucks

Linde Material Handling heeft zijn assortiment pallettrucks met staplatform – ook wel ‘riders’ genoemd – uitgebreid met een instapmodel dat een laadvermogen van 1,4 ton heeft en een grotere variant met een hefvermogen van 2,5 ton, om het bestaande 2 ton-model aan te vullen.

De Belg is slecht in back-uppen

Naar aanleiding van World Backup Day op 31 maart, deed Seagate Technology, actief op het gebied van opslagoplossingen, in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau iVox, onderzoek naar het back-upgedrag bij 2000 Belgen, Nederlanders en Duitsers.

TGW implementeert strategisch project voor Zwitserse food retailer Coop

(Advertorial) De Zwitserse voedingsmiddelengigant Coop centraliseert haar drie regionale distributiecentra op één enkele locatie. Om de 350 supermarkten in de omgeving van Zürich, in Noordwest-Zwitserland en in Centraal-Zwitserland beter te bedienen, worden de bestaande faciliteiten in Schafisheim uitgebreid.

Staci en Kreasales CPM sluiten overeenkomst

Kreasales CPM, actief in het outsourcen van vertegenwoordigers, merchandisers en winkelpromotoren op korte of lange termijn, doet voortaan een beroep op de logistieke dienstverlening van Staci om zich beter te kunnen focussen op zijn core business, namelijk de juiste vertegenwoordigers op de juiste plaats inzetten.

DSV Solutions bouwt nieuw distributiecentrum in haven van Gent

De Deense logistiek- en transportgroep breidt zijn activiteiten in zijn Belgische hoofdkwartier in de Gentse haven verder uit. Vorig jaar nog werd een hoogbouwmagazijn met een oppervlakte van 45.000m² opgeleverd als uitbreiding van de bestaande faciliteiten in Gent.

Linde introduceert ‘Flybox’ drone voor inventarisatie

De Flybox drone – die voortspruit uit de samenwerking van Linde Material Handling en Balyo – moet de inventarisatie van voorraadgoederen in de toekomst een stuk eenvoudiger maken. De Flybox drone wordt begeleid door een geautomatiseerde Linde stapelaar, de L-Matic.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.