Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

WDP heeft 115.000m² aan nieuwe dc’s in aanbouw in Roemenië

Deze voorverhuurde panden brengen de vastgoedportefeuille in Roemenië naar een totale oppervlakte van circa 280.000m² aan opslag- en productieruimtes, gelijk aan een waarde van ongeveer 145 miljoen euro. Naast eerder aangekondigde nieuwe sites wordt momenteel de bestaande site in Aricestii Rahtivani (regio Ploiesti) uitgebreid met een nieuwbouwmagazijn met kantoren van ongeveer 4.500m² voor Kamtec, specialist in auto-onderdelen.

Picnic krijgt kapitaalinjectie van 100 miljoen euro

Vier Nederlandse familiefondsen investeren in totaal honderd miljoen euro in de online supermarkt Picnic. Het gaat om NPM Capital, De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci.Picnic startte anderhalf jaar geleden in Nederland met de gratis thuisbezorging van kruidenierswaren en andere dagelijkse benodigdheden en maakt sindsdien een explosieve groei mee.

Transporeon lanceert vernieuwde Mobile Order Management-app

Mobile Order Management (MOM) is een applicatie waarmee realtime verzendingsstatussen, elektronische documentatie en automatisch geschatte aankomsttijden kunnen worden beheerd aan de hand van slimme algoritmes. Na vier jaar gebruik door klanten, heeft Transporeon nu de mogelijkheden van zijn cloudgebaseerde oplossing uitgebreid.

Bouw Logistic Services mechaniseert magazijn met Costo

Bouw Logistic Services, actief op het vlak van wijnlogistiek, levert al decennia aan groothandels, retailers, slijters en de horeca en sinds vorig jaar, dankzij het werk voor e-tailer E-Luscious (o.a. wijnvoordeel.nl), ook direct aan de consument.

Centric Locus WMS stuurt nieuw magazijn van Domus Logistics aan

Domus Logistics is het logistieke zusterbedrijf van Casa International en baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje (Westerlo), van waaruit jaarlijks duizenden vrachtwagens worden uitgestuurd naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Proefproject gemeenschappelijke trailerparking evolueert naar duurzame oplossing

Jaarlijks verliest een Belgisch transportbedrijf gemiddeld 335 uren per trekker doordat vrachtwagens vast staan in de file. Met een economische waarde van 50 euro per uur, betekent dat een verlies van 16.750 euro per trekker per jaar. Uit een onderzoek van Smart Mobility (voorheen Vlaams Instituut voor Mobiliteit), een expertisecentrum van Antwerp Management School, blijkt dat een gemeenschappelijke trailerparking een groot deel van de verloren uren kan opvangen.

Nieuw dc voor Lidl ontvangt als eerste in België BREEAM ‘Excellent’

Eén jaar na de eerstesteenlegging huldigt Lidl het nieuwe distributiecentrum in Marche-en-Famenne in. Het distributiecentrum wordt op 1 april in gebruik worden genomen en kadert binnen de uitbreidingsstrategie van Lidl in België en Luxemburg.

Toyota Industries Corporation kondigt overname Vanderlande aan

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Vanderlande, wereldwijd aanbieder van logistieke automatiseringsprocessen in luchthavens en de ‘parcel’ markt, maar ook leverancier van magazijnen via NPM Capital, de huidige eigenaar van het bedrijf.

Infor brengt nieuwe versie van Infor Enterprise Asset Management

Met de recentste versie van zijn assetmanagementsysteem wil Infor bedrijven in alle sectoren, in het bijzonder vervoersbedrijven, nieuwe branchespecifieke functionaliteit bieden, inclusief nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiliteit.

Distrilog kiest voor go-virtual ‘Solutio ERM’

Om zijn groeiproces te ondersteunen heeft logistiek dienstverlener Distrilog Group gekozen voor Solutio ERM. Die oplossing ondersteunt als verlengde aan het warehouse management systeem verschillende bedrijfsprocessen, zoals automatische personeelsplanning, operationele tijdregistratie, real-time operationele opvolging en productiviteitsrapportage.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.