Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Sawyer, de eenarmige cobot, doet zijn intrede in Benelux

Collaboratieve robots of cobots worden ook in ons land steeds vaker ingezet om samen te werken met operatoren in productie. Momenteel zijn er naar schatting in België al een honderdtal collaboratieve robots in bedrijf. Om bedrijven te helpen de kloof tot daadwerkelijke implementatie te dichten, voorziet Sirris o.a.

Anaplan stelt innovaties in connected planning voor

Platformleverancier Anaplan komt met nieuwe innovaties om connected planning wereldwijd onder de aandacht te brengen bij grote en snelgroeiende bedrijven. Connected planning is een nieuwe manier van denken en plannen, aldus Anaplan. Het creëert verbindingen tussen data, mensen en plannen binnen een organisatie.

Nieuw kantoor voor Objective International

Objective International heeft een nieuw kantoor in gebruik genomen in zijn thuisbasis Wichelen. Door de groei van de voorbije jaren was het vorige kantoor te krap geworden voor de 65 medewerkers. CEO Koen De Clercq investeerde ruim 6 miljoen euro in een nieuwbouwproject: “We hebben de ambitie om tegen eind 2018 honderd medewerkers aan boord te hebben.

CeMAT 2018 brengt geïntegreerde logistiek tot leven

Van 23 t.e.m. 27 april 2018 worden de Hannover Messe en CeMAT gezamenlijk opgevoerd. Focus van de duo-beurs ligt op de combinatie van Industry 4.0 met Logistics 4.0. “Industry 4.0 en Logistics 4.0 zorgen voor een omwenteling in productie en logistiek.

Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

Tony’s Chocolonely introduceert ‘Beantracker’ met ChainPoint technologie

Chocolademaker Tony’s Chocolonely gaat een samenwerking aan met de Arnhemse softwareaanbieder ChainPoint voor meer transparantie in de cacaoketen. De ‘Beantracker’ is een systeem dat is gebaseerd op het ChainPoint platform en naast traceerbaarheidsdata verdere duurzaamheidsindicatoren verzamelt die helpen om een continu verbeterproces in gang te zetten.

Nieuwe logistieke modellen nodig voor stadsdistributie

In zijn recente onderzoeksrapport ‘More than the last mile’ bekijkt vastgoedspecialist JLL hoe slimmere logistiek kan helpen bij het vormgeven van de steden van de toekomst. “Door de groei van e-commerce en de vraag naar ‘last mile’-distributiemogelijkheden krijgen vastgoedontwikkelaars en investeerders steeds meer interesse in stadsdistributie”, klinkt het bij JLL.

Yusen Logistics bouwt twee nieuwe farma warehouses in de Benelux

Het Antwerp Distribution Center (ADC) van Yusen Logistics in Melsele functioneert momenteel als de centrale hub binnen de Europese Yusen Logistics Pharmaceutical Super Highway; een control-tower geleid transportsysteem waarbinnen meer dan 2 miljoen pallets farmaceutica per jaar worden vervoerd.

Ordina en T-Systems bieden gezamenlijk portfolio van cloud-, werkplek-, en applicatiediensten

Digitale transformaties staan hoog op de agenda van veel bedrijven. Klanten vragen steeds vaker naar het moderniseren en digitaliseren van hun bedrijfsvoering o.a. d.m.v. de cloud of een combinatie van verschillende platformen. Aangezien Ordina geen eigen cloud-infrastructuur heeft, ging het daarvoor in zee met T-Systems.

OM Partners opent nieuw satellietkantoor in Waver

Daarmee wil het bedrijf inspelen op het groeiende aantal medewerkers uit Vlaams-Brabant, Brussel en Wallonië. Het nieuwe kantoor bevindt zich in bedrijvencentrum Phase V, dat deel uitmaakt van het bedrijvenpark Les Collines de Wavre. In 2015 opende OM Partners ook al een satellietkantoor in Gent.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.