Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

PearlChain klaar voor Industry 4.0

PearlChain heeft zijn real-time ERP-oplossing verfijnd, waardoor de planning en uitvoering van de bedrijfsprocessen geïntegreerd zijn tot een oplossing die de value chain in zijn totaliteit optimaliseert, inclusief het ecosysteem van leveranciers en klanten.

PHI DATA, de Belgische Auto-ID solution integrator uit Wemmel, lanceert eigen “Experience Centre”

(advertorial) Bezoekers kunnen vanaf nu terecht in het nieuwe “Experience Centre” van PHI DATA. In dit belevingscentrum in Wemmel kunnen ze de allernieuwste Auto-ID oplossingen in werking zien die het bedrijf biedt. Daarvoor wordt onder andere gebruikgemaakt van RTLS, RFID, Barcode en WIFI-technologie.

UPS neemt het Ierse Nightline Logistics Group over

UPS heeft een definitieve verkoopovereenkomst gesloten voor de overname van Nightline Logistics Group, een belangrijk logistiek en koeriersbedrijf in Ierland. Door de integratie van Nightline met UPS verwerft UPS niet alleen extra marktaandeel in Ierland, ook de klanten kunnen rekenen op een ruimer aanbod van zowel binnenlandse als grensoverschrijdende diensten.

Dachser neemt meerderheidsbelang in Johnston Logistics

Dachser is voortaan de grootste aandeelhouder van de Ierse logistiek dienstverlener Johnston Logistics Ltd. Het logistieke familiebedrijf werd in 1979 opgericht en telt ruim 150 medewerkers en bijna 40.000m² loods- en kantoorruimte. Dachser werkt al sinds 2007 met de logistieke dienstverlener samen en ziet de investering, Brexit of niet, als een ideale kans om zijn Europese netwerk verder te versterken.

Storeganizer krijgt eerste Australische klant dankzij nieuwe samenwerking

MarketKnowledge Australia, een bedrijf gespecialiseerd in automatische end-of-line verpakkingsoplossingen, en consultingbedrijf Fuzzy LogX bundelen hun krachten om Storeganizer, een compact warehouse-opslagconcept, op de Australische markt te introduceren.

TGW heeft Mustang miniload kraan verder geüpgraded

De Mustang miniload (AS/RS) kreeg een aantal nieuwe functies die zowel de prestaties als de bereikbare hoogte, tot 25 meter, naar een hoger niveau moeten tillen. De werking van de machine wordt via een videocamera op de load handler continu gemonitord.

Transport van afval vaker over het water

Het fileprobleem in België treft ook de afval- en recyclagesector. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor de ingezamelde afvalstoffen, grond en circulaire materialen via de Belgische waterwegen te transporteren. Momenteel transporteert de sector al zo’n 4 miljoen ton afval via de binnenvaart, maar het doel is om dat op vijf jaar tijd te verdubbelen.

Bmatix benoemt Jan Vautmans tot nieuwe CEO in België

Jan Vautmans heeft ruim 18 jaar ervaring in procesoptimalisering en consultancy in business intelligence, zowel bij grote spelers als KMPG en Philip Morris als bij kleinere bedrijven. In 2015 werd hij aangesteld als managing partner bij Bmatix.

B Logistics wordt Lineas

Het gaat om meer dan een naamsverandering. De eens verlieslatende afdeling van de Belgische spoorwegmaatschappij wil voortaan door het leven gaan als een dynamische en groeiende privé spooroperator. Na de grondige transformatie van B Logistics de afgelopen jaren is Lineas nu naar eigen zeggen een van de grootste en financieel gezondste privé spooroperatoren in Europa.

Infor neemt BI-specialist Birst over

Birst levert een platform voor data-sourcing en geeft inzicht in gestandaardiseerde gegevens om makkelijker bedrijfsbeslissingen te kunnen nemen. Het Birst BI-platform verbindt de hele organisatie d.m.v. een netwerk van gevirtualiseerde BI-instances bovenop een gedeelde analytische structuur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.