Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Partner Logistics overgenomen door Lineage

Het Noord-Amerikaanse Lineage Logistics is een grote, wereldwijde logistieke speler op het vlak van temperatuurgecontroleerde warehouses. Partner Logistics, met hoofdkwartier in Bergen op Zoom, is op zijn beurt een belangrijke Europese aanbieder van geautomatiseerde koudeopslag.

‘Syn-Ergie’ voor duurzaam transport op as West-Vlaanderen - Limburg'

POM West-Vlaanderen en LIOF slaan, in samenwerking met Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, de handen in elkaar voor het project Syn-Ergie. Dat project wil een bijdrage leveren aan een ecologisch en economisch duurzamer goederentransport in de grensregio Vlaanderen-Nederland, meer bepaald tussen de provincies West-Vlaanderen en Nederlands Limburg.

Eindhoven krijgt XXL multifunctioneel logistiek gebouw

Het pand van 88.000m² en 3.000 m² kantoorruimte komt er op het bedrijventerrein Westfields, ten noordwesten van de stad. De komst van pakketvervoerder DPD op Westfields en de realisatie van de Brainport Industries Campus (BIC) moet de aantrekkingskracht van het terrein en het nieuwe gebouw versterken.

P&O Ferrymasters en Erontrans lanceren spoordienst naar Polen

P&O Ferrymasters en de Poolse logistieke onderneming Erontrans leggen samen een intermodale spoorwegdienst in die via Europoort Rotterdam het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en centraal Polen met elkaar in verbinding stelt. De dienstverlening biedt vier treinen per week in beide richtingen tussen Europoort-Rotterdam en de CLIP-terminal in Swarzedz-Poznan.

DSV breidt uit met 83.000m² warehouse in Venlo

Onlangs kocht DSV 140.000m² grond naast zijn bestaande site in het Nederlandse Venlo. Op die plot plant de logistiek dienstverlener 83.000m² extra warehouse. Dat brengt de totale oppervlakte voor logistieke operaties van DSV in Venlo op 210.000m², de DSV Road cross-docking terminal 2 km verderop buiten beschouwing gelaten.

Ocean View van DHL biedt real-time zicht op zeevracht

DHL Global Forwarding, de lucht- en zeevrachttak van Deutsche Post DHL Group, biedt met Ocean View een online platform dat verladers moet helpen bij de tracking van hun overzeese zendingen, zodat ze hun supply chain beter kunnen beheren. Ocean View consolideert informatie van het Transportation Management System van DHL, van de rederij en van het schip zelf om een real-time zicht te krijgen op de locatie van de vracht.

Unibouw zorgt voor XXL distributiecentrum voor Lidl

In het Nederlandse Roosendaal realiseert Unibouw een groot logistiek pand voor DCAM (Delin Capital Asset Management). Lidl E-Commerce International, die het pand huurt, zal er zijn distributiecentrum voor de e-commerce-activiteiten in onder brengen.

Liege Airport verwelkomt Air China Cargo

Voortaan vliegt een Boeing 777-200 van Air China Cargo wekelijks tussen Shanghai en Liege Airport. Die eerste wekelijkse vlucht moet het begin inluiden van een samenwerking waarbij beide partners dezelfde doelen nastreven: de vrachtvervoeractiviteiten uitbreiden en het aantal geregelde vluchten verhogen.

12Return opent datacenter voor de VS

Het Nederlandse 12Return heeft een Amerikaans datacenter geopend in de IBM Cloud. Die stap betekent de eerste fase in de uitbreidingsplannen van 12Return naar Noord-Amerika. De oplossing van 12Return is een alles-in-één platform voor het beheer van teruggestuurde producten en reverse logistics, met name voor merken en retailbedrijven die geconfronteerd worden met retourzendingen van consumenten en business klanten na online aankopen.

Peter Hinssen publiceert ‘The Day After Tomorrow’

Dit vierde boek van nexxworks partner Peter Hinssen focust op het belang van langetermijndenken en radicaal innoveren in een exponentieel veranderende wereld. Hinssen beschrijft welke businessmodellen, technologieën, culturen en innovatiemodellen succes veroorzaken in een ‘Day After Tomorrow’ die steeds sneller op ons afkomt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.