Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

LORO spoorverbinding ontlast Antwerpse ring en Europese wegen

Om een antwoord te bieden aan de toenemende mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen lanceerde Lineas Intermodal, de gecombineerd vervoeroperator van goederenspoorbedrijf Lineas, in april van vorig jaar de LORO. Die hoogfrequente spoorverbinding verbindt dagelijks de linker- en rechter Scheldeoever en haalt op die manier vrachtverkeer van de weg af.

VIL roept Multimodaal.Vlaanderen in het leven

Als een van de maatregelen om het tij rond de toenemende congestie op onze wegen te keren, besliste de Vlaamse regering in juli 2017 een multimodaal adviespunt onder te brengen bij VIL. Dat adviespunt werd zopas gelanceerd. ‘Multimodaal.Vlaanderen’ wil bedrijven informeren, sensibiliseren en begeleiden om voor elke goederenstroom de meest optimale vervoerskeuze(s) te bepalen.

Interoute voegt Cloud Fabric toe aan zijn Edge SD-WAN-service

Interoute, eigenaar en aanbieder van een internationaal cloudservices-platform, introduceert Interoute Edge SD-WAN, een Software-Defined Wide Area Network-serviceonderdeel van zijn internationale Cloud Fabric. Naast kosten verlagen, moet de oplossing applicatieprestaties in de cloud verbeteren door applicaties op intelligente wijze met elkaar te verbinden.

Medux verbetert leveringen aan Medipoint-winkels met nieuw logistiek platform

Medux is een van de grootste welzijnsorganisaties in Nederland. Om de dienstverlening van de verschillende Medipoint thuiszorgwinkels en online webshop verder te verbeteren, heeft de organisatie haar logistieke platform voor al haar chauffeurs vernieuwd.

Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing

Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie.

Transics stelt update FMS-functionaliteit voor

Met de recentste update van de TX-Sky-boordcomputer brengt Transics een aantal nieuwe functies voor vlottere loonberekening, polygoon-GeoFencing en verbeterde samenwerking met onderaannemers. Met het nieuwe polygoon-GeoFencing-systeem kunnen dispatchers de activiteiten van chauffeurs in realtime monitoren op specifieke locaties.

WDP investeert 25 mio euro in zonnepanelenproject

Aanbieder van logistiek en semi-industrieel vastgoed WDP plant circa 25 miljoen euro te investeren in de tweede fase van zijn zonnepanelenproject in Nederland, dat in 2015 werd opgestart. De toekenning van SDE+ subsidies in dit verband, is rond.

Corneel Geerts Transportgroup opent hub in Vilvoorde

Na de overname van Jacob Meijer en de recente opstart in Venlo voegt het transportbedrijf daarmee de vijfde distributiehub aan zijn Benelux-netwerk toe. In de hub in Vilvoorde worden de douaneactiviteiten, in- en uitklaringen ondergebracht.

Nieuwe empty containerhandler van Hyster tilt dubbele containers

Tegenwoordig hebben sommige lege containers een gewicht van meer dan 5 ton en wordt bovendien bij veel werkzaamheden met dubbele containers gewerkt. De nieuwe Hyster empty containerhandler, met een capaciteit tot 11 ton, kan dubbele containers van elk type verwerken en speelt daar dus op in.

ID Logistics huldigt in Moskou logistiek platform voor Yves Rocher in

Het logistiek centrum is gelegen in Obukhovo, op ongeveer 40km van Oost-Moskou. Het platform heeft een oppervlakte van 12.500m² en biedt werkgelegenheid aan 200 medewerkers. Het staat in voor de dagelijkse belevering van 370 winkels in Rusland en de e-commerce activiteiten van Yves Rocher, goed voor zo’n 6.000 orders per dag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.