Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Atlas Copco Airpower stuurt wereldwijd distributiecentra aan met SAP S/4HANA

Het bedrijf is producent van compressoren en stroomgroepen met voorraad gegroepeerd in drie distributiecentra. Vandaaruit levert het servicecomponenten en bedient het klanten in meer dan 180 landen. Het project om de wereldwijde voorraad te optimaliseren en de interactie met de productievestigingen en customer centers te vereenvoudigen, omvat voor alle dc’s een  gemeenschappelijk IT-platform op basis van SAP S/4HANA ERP, Extended Warehouse Management, Transport Management en Dispatching.

Bpost neemt Leen Menken Foodservice Logistics over

Het familiebedrijf uit het Nederlandse Zoetermeer werd ruim dertig jaar geleden opgericht als koel-vrieshuis, maar specialiseerde zich steeds meer in logistieke oplossingen. In 2012 werd het bedrijf actief in de e-commerce van levensmiddelen, waarbij het gekoelde en diepgevroren pakketten bij de eindklant aan huis levert.

Mirka kiest voor insourcing in nieuwe Belgische vestiging

Het Finse Mirka levert oplossingen voor oppervlaktebehandeling en de precisie-industrie. Het familiebedrijf beschikt over vestigingen in achttien landen en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen wereldwijd. Een van de grootste distributiecentra van Mirka was de afgelopen jaren gevestigd in het Limburgse Opglabbeek.

Trimble lanceert cloud-based platform eShipCo

Trimble Transport & Logistics, leverancier van transportmanagementoplossingen voor bedrijven in de transport- en logistieke sector, brengt met eShipCo een oplossing waarmee logistieke dienstverleners kunnen samenwerken m.b.t. de status van hun lopende zendingsprocessen.

Wehkamp breidt distributiecentrum in Zwolle uit

Twee jaar na de ingebruikname van zijn high-end geautomatiseerde distributiecentrum in Zwolle is online warenhuis Wehkamp al aan uitbreiding toe. Om aan de forse groei in zowel orders als nieuwe klanten te kunnen voldoen, start de e-commercereus eerstdaags met de bouw van een tweede distributiecentrum op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle.

Electrifying!

Sneak-preview van STILL. Nieuwe truck is onderweg, de meest compacte in zijn soort.

Amazon plant mega-dc vlakbij Belgische grens

E-commercegigant Amazon heeft bouwplannen voor een nieuw distributiecentrum in Mönchengladbach, vlak over de grens met België. Het stadsbestuur van Mönchengladbach heeft al toestemming gegeven voor de bouw van het megamagazijn. Dat meldt de Duitse krant Rheinische Post, die het nieuws op basis van bronnen, betrokken bij het dossier kenbaar maakte.

SigmaCert en BMWT-Keur erkennen elkaars veiligheidscertificatie

BMWT-Keur is een bekend begrip in Nederland. Jaarlijks krijgen meer dan 280.000 machines er een periodieke veiligheidskeuring volgens BMWT-Keur. In 2011 creëerde Sigma, naar analogie met de BWMT-Keur, het Belgische veiligheidslabel SigmaCert voor zowel heftrucks (machines goederenbehandeling) als voor de bouwmachines (burgerlijke bouwkunde/bouw) en betonpompen.

Port of Antwerp kiest opnieuw voor e-communicatiedienst van Descartes

Descartes Systems Group heeft een tender bij Port of Antwerp gewonnen. De aanbesteding houdt een voortzetting van de huidige activiteiten in, waarbij Port of Antwerp opnieuw kiest voor het Descartes Global Network voor elektronische communicatiediensten.

Schrauwen optimaliseert in nieuw logistiek centrum

Om ruimte te kunnen bieden aan zijn groeiambities besloot de technische groothandel Schrauwen afgelopen najaar een nieuw logistiek centrum te betrekken. Op de nieuwe locatie in Herentals verrees een 10.000m² groot centrum, waar dankzij een entresolvloer de beschikbare oppervlakte tot 12.000m² werd opgetrokken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.