Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Xavier Verhaeghe wordt hoofd van PwC’s Technology Consulting

Op 1 maart 2019 treedt Xavier Verhaeghe toe als partner bij PwC Belgium, waar hij de praktijk van Technology Consulting zal leiden. Hij heeft 26 jaar ervaring op het vlak van digitale en datagestuurde innovatie, cloudtransformatie, opkomende technologieën, bedrijfsapplicaties (CRM, ERP, SCM enz.

Van Moer Logistics neemt Antwerp East NV Terminal over van DP World

De terminal van Antwerp East is strategisch gelegen langs het Albertkanaal in het hart van de snelgroeiende industriezone in Grobbendonk. In 2013 werd de terminal als een greenfield ontwikkeling gelanceerd en de voorbije jaren heeft de terminal zich ontwikkeld als inland hub voor maritieme containertrafieken.

Manhattan Associates voorspelt top 5 retailtrends voor 2019

Retailers komen steeds meer onder druk te staan om aan de groeiende eisen van consumenten te beantwoorden. Manhattan Associates heeft vijf belangrijke trends geïdentificeerd waarvan zij voorspellen dat ze de retail in 2019 zullen beheersen.

Logistics Capital Partners koopt eerste terrein in België

Logistics Capital Partners (LCP), een pan-Europese ontwikkelaar en beheerder van logistiek vastgoed, verwerft een site van 6ha in de industriële en logistieke zone Nijvel-Zuid, vlakbij de Brusselse ring. Op die locatie, met directe toegang tot de E19 richting Brussel en de E42, de verbindingssnelweg tussen Frankrijk en Duitsland, kan LCP een ​​klasse A logistiek gebouw van 32.000m² ontwikkelen.

Jungheinrich sluit joint venture voor verkoop van reserve-onderdelen

De Duitse leverancier van intralogistieke oplossingen gaat een joint venture aan met de groep Fricke uit Heeslingen (Nedersaksen) voor de internationale verkoop van reserve-onderdelen. Fricke is sinds 1923 actief in de internationale handel in reserve-onderdelen, landbouwmachines, bedrijfsvoertuigen en tuintechnologie.

FedEx Express biedt kmo’s in de EU snellere transittijden

FedEx Express heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in de integratie met TNT. Het expresvervoerbedrijf zal voortaan gebruikmaken van het Europese netwerk van TNT om de transittijden van FedEx Intra-Europe Economy zendingen te optimaliseren.

Storopack introduceert papieren buffersysteem PAPERplus Track

De nieuwe machine van de verpakkingsspecialist uit het Duitse Metzingen produceert papieren buffers in slechts enkele seconden ter plaatse aan het verpakkingsstation en biedt een doeltreffende opvulling met minder materiaal. Het systeem is geschikt voor middelgrote tot grote pakketten die tussen 5kg en 50kg wegen, bijvoorbeeld reserveonderdelen, elektronische componenten of keramische voorwerpen.

Jungheinrich pakt uit met hele reeks innovaties

In de aanloop naar LogiMAT later deze maand, onthulde Jungheinrich tijdens een internationale persconferentie in Hamburg alvast een groot aantal nieuwe producten. Hierbij wordt sterk ingezet op het elektrische segment en in het bijzonder de lithium-ionbatterijen, waar Jungheinrich zijn handelsmerk van lijkt te maken.

Hoofdaandeelhouder Panalpina verwerpt overnamebod DSV

De Ernst Göhner Foundation (met 46% van de aandelen de grootste aandeelhouder van Panalpina) heeft de Raad van Bestuur van Panalpina laten weten dat ze het recente ongevraagde overnamebod van DSV niet ondersteunen. De hoofdaandeelhouder wil daarentegen wel de Raad van Bestuur steunen in een onafhankelijke groeistrategie, waar ook mergers en acquisities deel van uitmaken.

Deniway voor efficiënte retourbehandeling

(Advertorial) Zalando, online fashion en lifestyle marktleider in Europa, heeft 2 deniway transportsystemen in gebruik voor de afvoer van gebruikte dozen in haar logistieke afdeling in Brieselang bij Berlijn. De transporteurs hebben een totale lengte van 410 meter, ze zijn uitgerust met slechts een 1.6 kw motor en bedienen 3 van de 4 lijnen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.