Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Dematic helpt omnichannel retailers met Merchandise Returns systeem

Dematic introduceert met het Merchandise Returns System een omgekeerd logistiek verwerkingssysteem voor omnichannel retailers. Het Merchandise Returns System is een subsysteem voor materiaalverwerking in het distributiecentrum. Het versnelt en stroomlijnt er alle verwerkingsstappen om klantenkrediet aan te bieden, geruilde orders in te voeren en geretourneerde artikelen opnieuw beschikbaar te maken voor verkoop.

Volgende week donderdag: Supply Chain Innovations 2019

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis is en ontvangt deze week nog de code van uw toegangsbadge. Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Reflex WMS for Factory optimaliseert logistieke stromen in productie

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group presenteert met Reflex WMS for Factory een managementsysteem voor logistieke stromen in industriële productievestigingen. De oplossing werd ontwikkeld op basis van het warehouse management systeem Reflex WMS en voldoet aan de specifieke behoeften van fabrieken.

Dematic maakt automatische ontlading mogelijk bij subsysteem voor hangtassen

Om te beantwoorden aan de hoge eisen voor order- en retourverwerking in e-commercebedrijven, optimaliseert Dematic zijn Pouch Subsysteem nu ook met het automatisch ontladen van hangtassen. Daarvoor heeft Dematic een innovatief open- en sluitmechanisme ontwikkeld dat een combinatie is van clip-on- en bajonetsluitingen.

Reesink Logistic Solutions en AM bieden samen magazijnoplossingen

Begin 2019 maakte Royal Reesink de aankoop van AM Gruppe bekend. De warehouseleverancier uit het Nederlandse Duiven breidt daarmee zijn activiteiten naar Duitsland uit. Binnen de samenwerking gaat AM, aanbieder van het AutoStore systeem, zich ook op de Duitse markt begeven met de producten van Reesink, zoals magazijnkranen en conveyors.

Wehkamp kiest WMS van Manhattan voor uitbreiding distributiecentrum

Voor het beheer van zijn nieuwe distributiecentrum in Zwolle heeft online retailer Wehkamp het warehouse management systeem van Manhattan Associates gekozen. Dit project, dat deel uitmaakt van Wehkamps investering van 40 miljoen euro in de uitbreiding en modernisering van zijn distributiecentra, zal uiteindelijk naar de andere dc’s worden uitgebreid.

Denisort Compact Sorter

(Advertorial)De Zwitserse material handling specialist Ferag AG lanceerde tijdens Logimat de nieuwe Denisort Compact : een mobiele verticale sorter met een compacte basisuitvoering, ideaal voor het sorteren van goederen tot 7 kg. Denisort is perfect voor CEP diensten en e-commerce en zorgt voor een verhoogde doorvoer op piekmomenten.

Haesaerts Intermodal richt logistiek bedrijf in Afrika op

Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht heeft in de haven van San Pedro in Ivoorkust een dochteronderneming opgericht. Met Haesaerts Intermodal Africa wil de logistieke operator de volledige logistieke keten van cacaoboter controleren, van de productieregio naar de eindbestemming in Europa.

Descartes breidt compliance aanbod uit

Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain, heeft een overname-overeenkomst gesloten met Visual Compliance. Visual Compliance bestaat uit drie ondernemingen (Visual Compliance, eCustoms en MSR) en maakt deel uit van de Canadese groep Management Systems Resources Inc, gespecialiseerd in de screening van derden onder sancties en exportcontrole.

Logistyx Technologies lanceert TMS voor pakjesvervoer

Met TME 3.0 lanceert Logistyx Technologies een transport management systeem (TMS) dat specifiek werd ontworpen voor het vervoer van pakketjes. Tijdens piekmomenten versturen de grootste klanten van Logistyx meer dan 80.000 pakjes per uur. TME 3.0 kiest de meest doeltreffende en efficiënte combinatie van multi-carrier diensten, documenteert die diensten om compliance te garanderen, trackt de services doorheen de hele afhandeling en zorgt voor accurate facturering en tijdige betaling.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.