Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Kuehne + Nagel biedt gegarandeerde leadtimes voor containers met KN Pledge

Met KN Pledge introduceert Kuehne + Nagel een online serviceoplossing voor zeevracht met gegarandeerde leadtimes voor volle containertransporten. De service vormt een uitbreiding op de online quoterings-, boekings- en traceringsdiensten van Kuehne + Nagel.

Motrac Handling & Cleaning biedt Linde magazijntrucks en merchandising online aan

Om haar bereikbaarheid te verhogen en in te spelen op de uitdagingen van e-commerce, is Motrac Handling & Cleaning op 8 april live gegaan met een eigen webshop. Naast de verhoogde gebruiksvriendelijkheid wordt ook de aankoopsnelheid een belangrijke troef, want de klant kan nu met enkele eenvoudige muisklikken een bestelling plaatsen zonder een offerte aan te vragen.

Transuniverse Forwarding richt dochterbedrijven op in Frankrijk en Marokko

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Frankrijk en Marokko dochterondernemingen opgericht. Beide kantoren en hubs zijn sinds kort operationeel. De trafieken van het groepagebedrijf van en naar beide landen groeien zo hard, dat eigen lokale organisaties zich opdrongen.

Pierre van Diesen nieuwe VP Landtransport bij DB Schenker in Benelux

Pierre van Diesen werd op 1 april 2019 aangesteld als Vice President BU Land Transport BeNeLux. Hij neemt hiermee de verantwoordelijkheden over van John Scherpenborg die binnen DB Schenker de functie Head of Business Development & Revenue Management Land Transport BeNeLux op zich neemt.

Alain Beerens wordt Managing Director bij Groenewout

Op 1 april 2019 nam Alain Beerens de rol van managing director over van Mari van Kuijk. Hij werkt sinds 2000 bij Groenewout, en werd in 2003 lid van het Management Team. Hij geeft momenteel leiding aan de supply chain practice en wordt daarnaast als managing director verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en de strategische positionering van Groenewout.

SupplyStack haalt € 5 miljoen op om expansie in Europa voort te zetten

SupplyStack kondigt aan dat het zijn serie A-financieringsronde van € 5 miljoen, aangevoerd door Participatiemaatschappij Vlaanderen, Mainport Innovation Fund en bestaande investeerder Fortino Capital heeft voltooid. SupplyStack lanceerde zijn software in 2013 met als doel B2B-organisaties te helpen met het verkrijgen van supply chains die predictief, datagestuurd, diepgaand geautomatiseerd en continu optimaliserend zijn, zowel op vlak van inkomsten als met betrekking tot de milieu-impact.

Strategische investering in lithium-ion technologie door Jungheinrich

Jungheinrich AG en Triathlon Holding GmbH richtten een joint venture op onder de naam “JT ENERGY Systems GmbH”, voor de productie en recyclage van lithium-ion batterijsystemen. De oprichting moet wel nog worden goedgekeurd door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Logistyx Technologies centraliseert in Zaandam

Logistyx Technologies, gespecialiseerd in transport managementoplossingen voor pakketten, heeft zijn intrek genomen in een nieuw internationaal hoofdkantoor in het Nederlandse Zaandam. De verhuizing komt er als reactie op de snelle groei van de onderneming, die sinds haar oprichting in mei 2017 haar personeelsbestand zag verdubbelen, o.a.

TGW bouwt state-of-the-art logistiek centrum voor Puma

Sportmerk Puma heeft systeemintegrator TGW de opdracht gegeven een geautomatiseerd distributiecentrum te bouwen in de Beierse gemeente Geiselwind. Het intralogistieke systeem zou in de lente van 2021 voltooid moeten zijn. Bijna de volledige TGW-portfolio wordt in het project aangewend.

PwC neemt Salesforce-specialist ABSI over

PwC en ABSI hebben een overeenkomst gesloten waarbij PwC 100% van de aandelen van ABSI zal verwerven. ABSI is een technologische systeemintegrator gericht op Salesforce. Het bedrijf stelt meer dan 100 medewerkers tewerk in zijn kantoren in België (Brussel) en Nederland (Nieuwegein).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.