Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Karim Henkens wordt algemeen directeur van Cegeka Nederland, DACH en Nordics

IT-dienstenleverancier Cegeka stelt Karim Henkens (foto), voormalig CEO van Centric Holding, aan als algemeen directeur voor de noordelijke regio van de groep. Vanaf 1 september zal hij zich concentreren op het verstevigen van Cegeka’s marktpositie in Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen.

Manhattan Associates leidt opnieuw in Gartner’s Magic Quadrant voor WMS

Manhattan Associates is voor de elfde opeenvolgende keer door Gartner uitgeroepen tot een leider in het Magic Quadrant voor warehouse management systems (WMS). De softwareleverancier is er opnieuw het hoogst gepositioneerd voor ‘completeness of vision’ en ‘ability to execute’.

UniCarriers brengt nieuwe lage orderverzameltruck op de markt

Vooruitlopend op de lancering van zijn nieuwe O-serie orderverzameltrucks, introduceert UniCarriers nu al de lage orderpicker, het eerste model uit de nieuwe productlijn. Een van de opvallendste kenmerken van de nieuwe lage orderverzamelaars is de Instant Launch-technologie.

Coop vertrouwt voor uitbreiding opnieuw in Witron

Sinds 2014 levert de Noorse supermarktketen Coop vanuit zijn 52.000m² grote centrale distributiecentrum in Oslo 17.000 verschillende droge, verse en bevroren producten aan 1.200 winkels in heel Noorwegen, gaande van grote drukke supermarkten in de stedelijke gebieden tot heel kleine winkels in het uiterste noorden, op 2000 km afstand van het dc.

Wordt Amazon de nieuwe Uber voor vrachtvervoer?

Amazon zou sinds vorig jaar een nieuwe online dienst aan het uittesten zijn om vrachtwagenchauffeurs te matchen met verladers. Dat heeft de Amerikaanse nieuwszender CNBC vernomen uit bronnen die nauw bij het project betrokken zijn. Door een dergelijke online vrachtdienst te lanceren, zou Amazon niet alleen zijn bestaande netwerk van transporteurs beter kunnen beheren en vracht beter toewijzen dan vandaag het geval is.

Wereldwijde one-stop-shop voor heftrucks, hoogwerkers en verreikers

Jungheinrich, aanbieder van intralogistieke oplossingen, gaat op het vlak van materieelverhuur internationaal samenwerken met Riwal. De Riwal Holding Group, met hoofdkantoor in Nederland, is internationaal gespecialiseerd in de verhuur en verkoop van hoogwerkers en verreikers.

IT-bedrijf Simply Deliver treedt toe tot iShare-netwerk

Startup Simply Deliver heeft als eerste IT-bedrijf in Nederland het toetredingsproces van het iShare-afsprakenstelsel succesvol afgerond. Voortaan hebben partijen die via het platform van Simply Deliver data delen, de zekerheid dat hun data veilig en betrouwbaar worden gedeeld, ook wanneer die partijen geen commerciële relatie met elkaar hebben of niet eerder met elkaar data hebben gedeeld.

Motrac Handling & Cleaning neemt Lauwers Heftruck Service over

Motrac Handling & Cleaning, exclusieve invoerder en verdeler van Linde Material Handling producten voor België, heeft de activiteiten van branchegenoot Lauwers Heftruck Service uit Dottenijs overgenomen. Het familiebedrijf Lauwers is al bijna dertig jaar actief als onderhouds- en herstelbedrijf voor de Linde magazijn- en heftrucks en is uitgegroeid tot een belangrijke regionale leverancier van materiaal voor goederenbehandeling.

DHL Express keert terug naar West-Vlaanderen

Projectontwikkelaar Global Estate Group is in Roeselare, op een terrein van bijna 13.000m², gestart met de eerste funderingen en grondwerken van het nieuwste Service Center in West-Vlaanderen. Het betreft een distributiecentrum waar de inkomende goederen niet worden opgeslagen, maar meteen worden ingeladen bij de uitgaande goederen.

Robotpakken in de logistiek nog niet voor morgen

Exoskeletons of robotpakken geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. Vandaag worden exoskeletons succesvol ingezet voor revalidatie in de gezondheidssector en vinden ze hun eerste toepassingen in de industrie. De vraag is of de technologie ook bij logistieke operaties, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, voor ondersteuning kan zorgen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.