Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Ridder Data Systems en Smart Production Solutions integreren software voor de werkvloer

Met hun nieuwe partnership willen beide bedrijven inspelen op een toekomst waarin steeds meer ‘expert’ applicaties ontstaan: specifieke applicaties die als geïntegreerd onderdeel van een totaaloplossing bepaalde bedrijfsprocessen van begin tot eind ondersteunen.

ART4L lanceert Smartpick SDK voor handenvrije interface in logistiek

Het Gentse ART4L is sinds 2014 actief in handenvrije logistieke toepassingen gebaseerd op augmented reality technieken. De techniek is geïntegreerd met herkenning en IOT-toepassingen zoals positionering. De toepassingen worden vooral gebruikt in magazijntoepassingen voor wegzet, picking, sorteren en consolideren, voornamelijk in legbord- en flowrack-gebieden.

Volvo Trucks zet zelfrijdende transportoplossing in logistiek proces in

Vera, het elektrisch aangedreven, geheel geautomatiseerde en zelfrijdende voertuig van Volvo Trucks, maakt sinds kort deel uit van een geïntegreerde oplossing voor het vervoeren van goederen van een logistiek centrum naar een haventerminal in het Zweedse Göteborg.

Stefaan Van Driessche vervoegt raad van bestuur VIL

Stefaan Van Driessche, manager EDC bij Barry-Callebaut, is verkozen als nieuwe bestuurder bij VIL. Daarmee neemt hij het mandaat over van Wouter De Geest (BASF), dat vacant was.

Nieuwe definitie en toepassingsvoorwaarden voor ‘zeeschepen’

Naar aanleiding van de wetswijziging van 29 november 2017 en diverse recente Europese arresten met betrekking tot de kwalificatie van een ‘zeeschip’ en de toepassing van de btw-vrijstelling in de schakels voorafgaand aan de leveringen aan een zeeschip, heeft ook België aanpassingen aan de definitie en toepassingsvoorwaarden gemaakt (29 mei 2019).

Booming business bij Witron en Interroll

Er waait al een tijdje een gunstige wind door de wereld van warehouse-automatisering. Getuige daarvan nieuwe aankondigingen deze week van zowel Witron als Interroll. Zo ontving Interroll een vervolgorder van een Zuid-Koreaans e-commercebedrijf dat in 2017 en 2018 al een beroep deed op de aanbieder van material handling oplossingen.

Nieuw hoofdkantoor voor Logflow op R&D campus

Om ruimte te creëren voor het groeiende Logflowteam investeert het logistieke consultancybureau 5,5 miljoen euro in 2500m² nieuwe kantoorruimte in Oostkamp, op een boogscheut van het huidige hoofdkantoor in Loppem. Het nieuwe gebouw zal uit vijf verdiepingen bestaan en moet op termijn ruimte bieden aan130 tot 150 medewerkers.

Scania bouwt zelfrijdend conceptvoertuig voor stadsvervoer

NXT, het nieuwe zelfrijdende stadsconceptvoertuig met accu van Scania, is dermate modulair ontworpen dat het flexibel van functie kan overschakelen en op die manier uiteenlopende opdrachten in de stad kan vervullen.

Asstra zet predictive visibility platform van Shippeo in

Asstra, ruim twintig jaar internationaal actief in transport en logistiek, gaat een strategische samenwerking met Shippeo aan voor supply chain visibility. Daarmee wil Asstra zijn klanten realtime en met accurate voorspellingen end-to-end inzicht bieden in al hun transportactiviteiten.

Schoeller Allibert zet nieuwe generatie ‘big boxes’ op de wereld

Met de nieuwe generatie Agriplus big boxes wil Schoeller Allibert tegemoetkomen aan de behoeften van de groente- en fruitmarkt, van op het veld tot in de winkel. In vergelijking met eerdere modellen is de Agriplus lichter en sterker en is de bovenrand opnieuw ontworpen voor extra stevigheid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.