Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Yusen Logistics sluit Transfreight Automotive Logistics Europe

Het Japanse Yusen Logistics heeft zijn Britse dochteronderneming Transfreight Automotive Logistics Europe, onder de noemer van ‘vrijwillige liquidatie’ gesloten. Volgens de Britse wetgeving mag een onderneming bij een vrijwillige liquidatie haar schulden betalen, maar haar operaties stopzetten.

Ad Ultima Group en Pylades vormen samen Europese business softwarepartner met focus op Microsoft Dynamics 365 en PTC

De internationale investeringsmaatschappij Waterland brengt Ad Ultima Group en Pylades samen en neemt een meerderheidsparticipatie in de gecombineerde groep. De groep – actief in België, Nederland en Frankrijk – realiseert een omzet van 50 miljoen euro en telt meer dan 350 medewerkers.

Van standaardtoepassingen tot installaties met Industrie 4.0-functionaliteit: het nieuwe DC-platform heeft voor elke uitdaging de passende oplossing

De kostenefficiënte realisatie van een systeem op maat met plug-and-playoplossingen is de uitdaging van vele systeemintegrators en machinebouwers. Het nieuwe DC-platform van Interroll is een krachtig technologieplatform waarmee dit uitstekend te realiseren is.

Wegvervoerders willen digitale samenwerking

Transporeon heeft in mei 2019 voor de tweede keer sinds 2018 een markt- en bedrijfsontwikkelingsenquête uitgevoerd bij meer dan 1.000 Europese wegvervoerders. De resultaten werden samengevat in het rapport ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’.

Coolingdown na cabotage bedreigt Belgische transporteurs

Het Europees Parlement heeft een voorstel geformuleerd waarbij vervoerders na cabotage gedurende 60 uur geen nieuwe cabotage meer mogen ondernemen. Een ‘cooling off’ van vijf dagen, zoals de EU-ministers willen, is volgens de transportsector al helemaal dramatisch.

Bakkersbedrijf Van der Meulen kiest voor Toyota truckvloot

Van der Meulen is een Fries bakkersbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in melba toast, beschuit en roggebrood. Gezien de stijgende groei in export stapt het bedrijf over op een complete Toyota truckvloot. In totaal omvat de truckvloot 8 elektrische heftrucks en 12 verschillende magazijntrucks zoals elektrische stapelaars en elektrische pallettrucks.

Arteveldehogeschool focust op supply chain management

Om ‘future proof’ studenten af te leveren, verschuift Arteveldehogeschool zijn focus binnen de afstudeerrichting Logistiek Management (onderdeel van de bacheloropleiding Bedrijfsmanagement) voortaan naar supply chain management. “Terwijl logistiek management voornamelijk gaat over de werking binnen een bedrijf, kijkt supply chain management naar de ketenintegratie en dus de volledige flow over de bedrijven heen”, zegt Sophia Pasbecq, programme manager Logistiek Management.

Walmart regelt personeelsplanning met JDA

De Amerikaanse retailgigant Walmart zet voortaan JDA Workforce Management in als basis voor zijn geavanceerde, voorspellende planningssysteem. Daardoor kunnen 1,1 miljoen winkelmedewerkers van 4,600 winkels wereldwijd de planning inzien, diensten aanpassen en open diensten invullen.

Intris-klanten voortaan geïntegreerd met NxtPort-importdiensten

Met de nieuwe versie van TRIS zijn Intris-klanten voortaan naadloos geïntegreerd met drie import-API’s van NxtPort: Import Consignment, Next Mode of Transport en Green Lights. Een intensieve samenwerking tussen de technische teams van Intris en NxtPort heeft ertoe geleid dat de data van importzendingen kunnen worden hergebruikt voor de TRIS-gebruikers.

Kevin Samuelson nieuwe CEO bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft Kevin Samuelson aangesteld als nieuwe chief executive officer. Samuelson, voorheen CFO bij Infor, volgt daarmee Charles Phillips op die sinds 2010 als CEO actief was. Charles Philips is benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Infor.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.