Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

H.Essers neemt Tank Management over

Logistieke dienstverlener H.Essers kondigt de acquisitie aan van het Noors-Franse Tank Management, ruim twee jaar na de overname van tankcontainerspecialist Huktra uit Zeebrugge. Het familiebedrijf Tank Management werd in 2006 opgericht in Oslo en is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerd vervoer van vloeibare ladingen, specifiek voor de chemie en voeding.

Volgens ABN Amro herstelt Transport en Logistiek pas volledig in 2022

Volgens een recent rapport van ABN Amro komt de sector Transport en Logistiek weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt.

Nieuwe oplossingen van Linde moeten distancing garanderen

Linde komt op de markt met twee nieuwe veiligheidsoplossingen waarmee steeds de correcte afstand van elkaar kan worden bewaard. Met de Secure Distance Vest en de Distance Beeper worden medewerkers zowel akoestisch, visueel als via trilling verwittigd wanneer ze te dicht in elkaars buurt komen.

Picavi installeert visiesystemen Covid-proof vanop afstand

Veel bedrijven, ook in de logistieke sector, maken van de Covid-19-pandemie gebruik om hun processen te verbeteren en in magazijninfrastructuur te investeren. Picavi, leverancier van pick-by-vision oplossingen uit het Duitse Aachen, pikt daarop in door een ‘remote installation service’ aan te bieden voor zijn pick-by-vision orderverzamelsysteem.

Optimact vermeldt in de studie van OR/MS Today forecasting software survey

Advertorial Voor veel organisaties blijft het belangrijkste doel dat hun forecasting software snelle berekening van prognoses en bijbehorende statistieken oplevert, die tegelijkertijd robuust en zinvol zijn en gemakkelijk kunnen worden bijgewerkt zodra er nieuwe gegevens beschikbaar komen voor de verdere supply chain planning.

Spaanse supermarktketen Ahorramas automatiseert met Dematic

Leverancier van intralogistieke oplossingen Dematic heeft het magazijn van de Spaanse supermarktketen Ahorramas in Velilla de San Antonio (regio Madrid) geautomatiseerd. Dematic installeerde er een gebruiksklare oplossing, bestaande uit een automatisch hoogbouwmagazijn van zes verdiepingen en een elektrische draagrail voor het continu en automatisch transporteren van de pallets in het magazijn.

GLS biedt portaal voor internationale retourzendingen

Kleine en grote webwinkels en hun klanten kunnen voortaan een beroep doen op een nieuwe oplossing van GLS voor de retourzending van pakketten. De retouroplossing, voor zowel nationale als internationale retourzendingen binnen Europa, is flexibel te configureren is – zelfs in het eigen webshop-design van de onlineshop – en kan vlot in bestaande processen worden geïntegreerd.

Crown introduceert V-Force lithium-ion-technologie

Onder de merknaam V-Force lanceert intralogistieke onderneming Crown zijn eigen oplossingen voor klanten die de prestatie van hun heftrucks willen verhogen door lithium-ion-technologie te gebruiken. De V-Force-energieopslagsystemen omvatten lithium-ion-batterijen en opladers en zijn verkrijgbaar voor alle vorkheftrucks van Crown.

Sick zet technologie in om social distancing te garanderen

Met de nieuwe PeopleCounter en DistanceGuard SensorApps wil Sick de verspreiding van het COVID-19-virus helpen te vertragen. De combinatie met 2D- en 3D-LiDAR-sensoren moet ervoor zorgen dat mensen de aanbevolen minimumafstand in openbare en vooraf gedefinieerde ruimtes gemakkelijk kunnen aanhouden.

Nieuwe cobot van Fanuc staat ook zijn mannetje in productieomgevingen

Na de introductie in Tokio eind 2019 brengt Fanuc zijn lichtgewicht collaboratieve robots nu ook naar Europa. De eerste productie-eenheden van de CRX-10iA – een lichtgewicht collaboratieve robot (40kg) met een payload van 10kg (22,04lb) – worden vanaf augustus 2020 in Europese showrooms tentoongesteld, waarna levering aan de eerste klanten snel moet volgen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.