Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Udea neemt omnichannel oplossing van Vanderlande in gebruik

Udea, een Nederlandse retailer in biologische voedingsmiddelen, heeft in zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel een automatisch storage and retrieval systeem (AS/RS) van Vanderlande in gebruik genomen. De oplossing bestaat uit een goods-to-person Adapto-systeem, omnichannel picking stations en smart item robot (SIR) technology.

Virtual Supply Chain Innovations 2020 opent vandaag de deuren

Na alle commotie rond de organisatie van fysieke evenementen hebben we dit jaar gekozen voor een virtuele editie van Supply Chain Innovations. Vandaag is het eindelijk zover en werden  om 09.00u de deuren van Virtual Supply Chain Innovations 2020 geopend.

IT- en endpoint security webinar

(Advertorial) SDE beschermt al jaren de online activiteiten van haar klanten. Nu het steeds belangrijker wordt dat bedrijfsnetwerken altijd en van overal veilig toegankelijk zijn, wordt endpoint security een zorg voor elk bedrijf. Daarom organiseerde SDE in samenwerking met ClearMedia een webinar waarin IT-experten van beide bedrijven aan de hand van een klantencase uitleggen hoe zij hun klanten online beschermen.

Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.

Paulig automatiseert proces voor ordermanagement met Esker

Internationale food and beverage-onderneming Paulig levert producten als koffiesoorten en dranken, Tex-Mex en kruiden, snacks en plantaardige opties. De merken van de onderneming zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green en Poco Loco. Het bedrijf heeft zijn ordermanagementproces geautomatiseerd met de AI-gedreven oplossing voor ordermanagement van Esker.

Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen.

Nu donderdag Virtual Supply Chain Innovations 2020

Teken NU in en bezoek gratis het Event dat donderdag om 09:00u de deuren opent. Al om en bij de 700 bezoekers registreerden zich en zijn op de afspraak in de nieuwe wereld van de next level events. Log in en wandel naar de informatiebalie waar Cynthia u wegwijs maakt naar het seminarprogamma en de partners.

XPO Logistics en Danone ontwikkelen nieuw slim distributiecentrum

XPO Logistics ontwikkelt de komende maanden samen met Danone een nieuw, ‘superslim’ distributiecentrum in Nederland. Het wereldwijde voedingsmiddelbedrijf zal het distributiecentrum gebruiken voor zijn ‘early life nutrition’ en medische voeding.

Hybride oplossing moet temperatuurgevoelige cargo beschermen

Met de introductie van ‘la Couverture’ komt er een hybride oplossing op de markt die speciaal werd ontwikkeld voor de afhandeling van temperatuurgevoelige luchthavencargo. De oplossing, die het midden houdt tussen een thermische dolly en een thermische hoes, beantwoordt aan de specifieke behoefte om temperatuurgevoelige goederen (+15°C tot +25°C) te beschermen van in het cargomagazijn van de luchthaven tot op de tarmac.

Contargo Neuss uitgerust met snellader voor e-vrachtwagens

De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. De vrachtwagens kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn en test daarom momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.