Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Crown verbetert ergonomie van orderverzamelaars en trekkers

Om de fysieke belasting van bestuurders te verlichten en hun dagelijkse productiviteit te verhogen, heeft intralogistieke onderneming Crown het ontwerp van zijn orderverzamelaars in de GPC- en MPC-serie en de trekkers in de TC-serie herzien.

Generix heeft nieuwe country manager Benelux

Sinds 1 januari is Carla Schoorens de nieuwe country manager voor de Benelux bij Generix Group. Daarvoor was ze vier jaar in dienst bij het bedrijf als pre sales consultant Supply Chain. Carla Schoorens volgt in haar nieuwe functie Koenraad Verduyn op.

Ahlers bouwt nieuw magazijn in St. Petersburg

3PL dienstverlener Ahlers investeert 13,2 miljoen euro in de bouw van een nieuw magazijn in St. Petersburg. Met het nieuwe magazijn wil Ahlers tegemoetkomen aan de toenemende vraag van de markt naar meer opslagruimte, zeker nu e-commerce aan een opmars toe is en consumenten steeds vaker leveringen de dag zelf wensen.

Sato breidt gamma mobiele printers uit met de PV4

Met de lancering van de nieuwe PV4 mobiele printer heeft Sato zijn reeks etiketteringsoplossingen uitgebreid. De printer werd ontworpen voor diverse ‘on-the-go’ werkzaamheden en leent zich volgens de leverancier voor veeleisende toepassingen in bijvoorbeeld de logistiek en in distributiecentra.

Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

Scott en Savoye sluiten wereldwijd strategisch partnership

Scott Technology, leverancier van automatiserings- en robotica-oplossingen, heeft een wereldwijd partnership gesloten met aanbieder van intralogistieke oplossingen Savoye. Binnen het partnership zal de opslag- en retrieval-technologie van Savoye naadloos worden geïntegreerd met de transport-, sorteer- en palletiseertoepassingen van Scott, wat een end-to-end-oplossing moet bieden.

IT-security webinar

Bedrijfsnetwerken moeten onder gelijk welke omstandigheden up-and-running blijven, ook nu het aantal bedreigingen toeneemt. Want in tijden van noodgedwongen thuiswerken en digitaal operationeel blijven piekt cybercriminialiteit als nooit tevoren.

H.Essers en Kuehne+Nagel staan in voor distributie coronavaccins

Op tweede kerstdag konden 27 landen tegelijkertijd een eerste levering van het COVID-19-vaccin van Pfizer en BioNTech in ontvangst nemen. Voor de distributie van het vaccin bundelde Pfizer zijn krachten met H.Essers. De logistiek dienstverlener wist de voorbije jaren een grondige knowhow op te bouwen in het opzetten van geïntegreerde logistieke oplossingen voor de farmaceutische sector en werkt al vijftien jaar nauw met Pfizer samen.

Trumpf en Jungheinrich bundelen krachten in hightech partnership

Het Duitse hightechbedrijf Trumpf, aanbieder van productieoplossingen op het vlak van werktuigmachines en lasertechnologie, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen. Jungheinrich zal transportsystemen zonder bestuurder leveren die onderdelen autonoom vervoeren tussen de verschillende bewerkingsmachines en opslagplaatsen.

Op naar mooier en beter!

In deze eerste nieuwsbrief van 2021 houdt het voltallige team van Value Chain eraan u en uw dierbaren al het beste te wensen voor het nieuwe jaar, uiteraard met op de eerste plaats een goede gezondheid! Verder wensen we u een productief en boeiend jaar met minder – noodgedwongen – me-time en veel ruimte voor creativiteit en groei.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.