Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Reesink Logistic Solutions zet de stap naar Polen en Oostenrijk

Reesink Logistic Solutions (RLS), onderdeel van Royal Reesink, is een toonaangevende warehousing solutions integrator in Europa en behoort tot de top 3 AutoStore integrators wereldwijd. Na de lancering van de rebranding van de twee hoofdbedrijven in december vorig jaar, is RLS nu aan zijn Europese expansie begonnen.

Dachser Air & Sea Logistics reorganiseert regionaal management

Dachser Air & Sea Logistics (ASL) heeft het management van zijn business units in de regio’s Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) en Amerika gereorganiseerd. De positie van managing director ASL EMEA is overgenomen door dr. Tobias Burger, die als deputy director ASL al verantwoordelijk is voor de strategische ontwikkeling van de business unit Air & Sea Logistics.

Linde introduceert nieuwe bedieningsmethode en magazijnbescherming voor reachtrucks

Met de introductie van de ergonomische Multifunction Lever en de magazijnbeschermende Rack Protection Sensor, richt Linde Material Handling zich zowel op reachtruckbestuurders als op vlootverantwoordelijken. Zo moeten reachtruckbestuurders genieten van een verhoogd comfort en zich volop op de goederen concentreren, terwijl vlootverantwoordelijkheden vooral baat hebben bij de kostenbesparingen en de verhoogde productiviteit die daarmee gepaard gaan.

BT Tyro Stacker-familie verwelkomt nieuwe telg

Toyota Material Handling heeft zijn BT Tyro-gamma uitgebreid met de BT Tyro SHE 100. Deze robuuste stapelaar wordt gekenmerkt door stevige mastprofielen, steunpoten en vorken en heeft een 1,5 mm dikke stalen cover. De BT Tyro Stacker is geschikt voor het stapelen van pallets, het transport van lichte goederen en voor ergonomisch orderpicken.

Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen.

UAntwerpen en VITO werken scenario uit voor efficiëntere verdeling vaccins

UAntwerpen en onderzoekscentrum VITO onderzochten het scenario waarbij de COVID-vaccins rechtstreeks naar de vaccinatiecentra zouden gaan. In de huidige regeling worden de vaccins via de ziekenhuizen verdeeld wat leidt tot een verlies van 3% vaccins en ervoor zorgt dat dagelijks 140 ziekenhuismedewerkers fulltime met die vaccins bezig zijn.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – Outbound controltower  Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   Cases op www.incore.be

Exact en Tradecloud lanceren module voor digitale ketenintegratie

Exact Software en het supply chain platform Tradecloud lanceren samen de ‘Supply Chain Connector’, een module die het Exact-gebruikers eenvoudiger moet maken digitaal gegevens uit te wisselen en samen te werken met hun leveranciers en klanten.

Dominique De Moor branch director van DB Schenker Willebroek

Sinds 1 februari 2021 is Dominique De Moor actief als branch director van DB Schenker Willebroek, onderdeel van de business unit Contractlogistiek. Het Willebroek Logistics Center biedt warehousing en value added services voor klanten uit diverse sectoren en focust met name op voedingsmiddelen in de FMCG-sector.

Urban Outfitters voorziet nieuw DC van digitale retail-fulfilmentoplossing van TGW

Als lifestylebedrijf exploiteert Urban Outfitters Inc. (URBN) een portfolio van wereldwijde consumentenmerken, bestaande uit Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters, Nuuly en ook een food en beverage-divisie. De onderneming heeft TGW, leverancier van oplossingen voor material handling, aangesteld om een automatiseringsoplossing te ontwerpen en te implementeren voor het nieuwe fulfilmentcenter in Kansas City (VS).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.