Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Montea investeert in multimodale stadslogistiek in Brussel

Montea en de Haven van Brussel ondertekenen een grondconcessie-overeenkomst voor een vaste periode van 30 jaar (verlengbaar met periodes van 10 jaar) voor een terrein van ca 35.000m².

TCL optimaliseert en automatiseert logistieke processen met nieuw WMS

Vanaf medio april zal Trans-Continental Logistics (TCL) in Antwerpen al zijn logistieke processen stroomlijnen met het warehouse management systeem van Elevate-IT. TCL beschikt over zeven magazijnen in Antwerpen, in een straal van 400 meter van elkaar.

Geautomatiseerd fulfilmentcenter Puma operationeel met TGW

Op 6 april 2021 is in de Beierse gemeente Geiselwind het Europese centrale distributiecentrum van sportbedrijf Puma SE in gebruik genomen. De sterk geautomatiseerde logistieke hub werd gerealiseerd in samenwerking met TGW, die als hoofdaannemer voor de intralogistiek optrad.

Partnership Picavi en All for One Group lanceert project in UZ van Freiburg

Het Duitse IT-adviesbureau en SAP-partner All for One Group heeft de krachten gebundeld met pick-by-vision-specialist Picavi om hun klanten te ondersteunen bij de digitalisering van logistiek, warehousing en supply chain management. Beide partners gaan hun eerste gezamenlijke project uitvoeren in het universitair ziekenhuis in Freiburg, in het zuidwesten van Duitsland.

Combinatie van mobiele conveyor Convey-Link, Plug-and-Carry en Boa Drive voor veilige pakkettransfers

Effidence brengt dit jaar voor het eerst een intern transportsysteem voor pakketten op de markt. ‘Convey-Link’ bestaat uit een conveyor die geïnstalleerd is op de Effibot mobiele robot en een Link-communicatiebox, die in de Plug-and-Carry statische conveyor van Boa Concept is geïntegreerd.

Identificeer meer SKU’s per palletsectie op grondniveau met behoud van uw buffervoorraad

Een palletmagazijn gebruikt u in principe om volle pallets te verzamelen en op te slaan, om als volle pallets uit te leveren, of om item picking-magazijnen te bevoorraden. Toch worden in vele magazijnen picking-activiteiten op doos-niveau of zelfs op “itemniveau” uitgevoerd.

Reflex WMS krijgt functie voor visuele aansturing van logistieke centra

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group breidt zijn warehouse management systeem Reflex WMS uit met Virtual Warehouse, een nieuwe functie waarmee de inhoud van magazijnen grafisch kan worden weergegeven. Met Virtual Warehouse kunnen logistiek managers een ‘mapping’ maken van magazijnen en opslagruimtes in productiebedrijven.

Flagship distributiecentrum Nestlé en XPO Logistics operationeel in VK

Logistiek dienstverlener XPO Logistics en voedings- en drankenbedrijf Nestlé hebben hun nieuwe flagship distributiecentrum en technologiehub in het VK in gebruik genomen. Beide bedrijven begonnen in 2018 samen te werken aan het ontwerp en de bouw van het ‘Digital Distribution Warehouse of the Future’, samen met technologiepartner Swisslog Logistics Automation.

Inther Group introduceert gerobotiseerde machine GRIPP

Met de ontwikkeling van de GRIPP voegt system integrator Inther Group een volautomatische pickingtechnologie aan zijn productportfolio toe. GRIPP, wat staat voor Gantry Robotic Intelligent Piece Picker, is voorzien van een intuïtieve user interface en kan tot 1200 stuks per uur verwerken.

Coöperatie Hoogstraten traceert aardbeien met visie- en RFID-technologie

Aangezien de aardbeien van Coöperatie Hoogstraten afkomstig zijn van een 200-tal telers, is het logistiek gezien niet eenvoudig de producten doorheen de keten te traceren. Daarom gingen de coöperatie op zoek naar een automatisch traceringsysteem dat de kartonnen ‘punnets’ (bakjes) en trays met aardbeien linkt aan de pallet waarop ze zich bevinden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.