Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Ikea lanceert nieuw winkelconcept met medewerking van Swisslog

Ikea heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd met een geautomatiseerd systeem voor kleine onderdelen. Als onderdeel van het ‘Store of the Future’-programma van de Zweedse meubelgigant werd de ‘micro-fulfilment’ proefoplossing voltooid in de Ikea-winkel in Zagreb, Kroatië.

Renault Trucks breidt gamma elektrische vrachtwagens voor stadsdistributie uit

Renault Trucks, onderdeel van de Volvo Group, breidt zijn volledig elektrische range verder uit om tegemoet te kunnen komen aan de uiteenlopende wensen van de stadsdistributie. De fabrikant start met de serieproductie van een 19-tons Renault Trucks D Wide Z.E.

Lucardi krijgt meer grip op supply chain met Yellowstar

Met ongeveer 125 eigen winkels en een webshop is Lucardi een van de grootste juweliersketens van Nederland. Kenmerkend voor de winkels zijn het open winkelfront en de presentatie in glazen vitrines, waar klanten uit het aanbod aan sieraden en horloges kunnen kiezen.

Phi Data stelt Bart Anthonissen aan als key account manager voor klanten in de havens

Phi Data, creator en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie, heeft Bart Anthonissen aangetrokken als key account manager voor de bedrijven actief in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Ook de logistieke hub in het Antwerpse Grobbendonk komt onder zijn vleugels terecht.

Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Calodar gaat voor digitale transformatie met SAP

Distributeur van sanitair Calodar uit Ham verdeelt al meer dan 60 jaar artikelen voor badkamers en toiletten aan retailers in de Benelux. Het assortiment van het familiebedrijf omvat duizenden artikels, gaande van badkuipen, douches en toiletten, over meubelen en kranen, tot het kleinste accessoire om dat alles te installeren.

Gratis tickets voor de S&OP Vendor Day van 13/10/2021

(Advertorial) Een onschuldige hand zal uit de inzendingen twee personen halen die een gratis ticket ontvangen ter waarde van 318 euro. Stuur een mail naar gunter.fonteyne@optimact.com met je naam, bedrijf, functie en e-mail adres.

Twintig Cases gebracht door uw collega’s supply chain managers!

Op 7 oktober maakt u kennis met oplossingen die bedrijven onlangs implementeerden. We sommen ze even op: Indaver, Ijspaleis, Ardo, ShopWeDo, Van Oirschot, ICI Paris XL, Duvel Moortgat, New Valmar, Denys, Pipelife, Albert Heijn, Perfetti Van Melle, Fresh Flow, Johnson&Johnson, Saint Gobain Weber Beamix, Maxeda, Arteco Coolants, Renson, DHL Supply Chain en Brussels Airport Cy.

Newpharma rust nieuw DC uit met goods-to-man technologie van Scallog

Binnenkort consolideert Newpharma zijn activiteiten in een nieuw distributiecentrum in Wandre, op een terrein nabij de Autonome Haven van Luik. Het moderne magazijn met een oppervlakte van 20.000m², op termijn uitbreidbaar tot 50.000m², zal worden uitgerust met technologie ontwikkeld door de Franse aanbieder van roboticaoplossingen Scallog.

PAC2000A Conad verhoogt transport visibility met Tesisquare en Shippeo

Tesisquare, een technologiepartner die zich toelegt op het ontwerp en de implementatie van collaboratieve digitale ecosystemen, en Shippeo, gespecialiseerd in realtime transport visibility, zijn door PAC2000A Conad geselecteerd als projectpartners om de realtime transport visibility te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.