ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk. In Nederland bestaat zo’n net al sinds 2016, maar sinds enkele maanden wordt het initiatief ook in België uitgerold. Daarvoor sloeg ViaTim de handen in elkaar met DPD, dat als eerste gebruik maakt van het netwerk om pakketten dicht bij de consument af te leveren.

Intussen zijn er in België bijna 120 particulieren als ViaTim Punt bij het netwerk aangesloten en de ambitie bestaat erin het aantal buurtpunten in België verder uit te rollen tot een netwerk van minstens 750.
Als afhaalpunt nemen ViaTim Punten pakjes aan voor hun straat of wijk en bezorgen die daarna dagelijks bij de mensen thuis, of ze functioneren als ‘parcel-service-punt’, waar consumenten van maandag t.e.m. vrijdag tussen 16.00 en 21.00 uur hun pakketten kunnen afhalen of verzenden. Dankzij het initiatief komen pakketten op de bestemde dag nog aan, zelfs als het aantal pakjes verdrievoudigt. De piekdrukte bij de pakketbezorger wordt immers verdeeld over tientallen extra helpende handen die een ronde lopen in een kleine straal rondom hun eigen huis.
 
ViaTim Punten zijn vaak gepensioneerden, thuiswerkers, huismoeders en -vaders of studenten. De 600 ViaTim Punten die intussen in Nederland actief zijn, handelen samen meer dan 250.000 pakketten per maand af. Zij vormen het fijnmazige distributienetwerk als alternatief voor de vele bestelwagens in de straat. Zo motiveert ViaTim om te voet of per fiets pakjes af te halen of af te leveren. Op die manier vermindert niet alleen de druk op het verkeer een stukje, de Erasmus Universiteit in Rotterdam berekende ook dat de CO2-uitstoot in de wijk zo zelfs tot 74% kan worden gereduceerd.
 
Petra De Sutter, vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie, bracht een bezoek aan Kenneth Van Damme uit Deinze (links op de foto). Hij was een van de eerste ViaTim punten Vlaanderen. De minister beklemtoont de voordelen van het initiatief: “Sociale ophaalpunten leveren winst op voor iedereen. Je hebt contact met de buurt, je hoeft je niet te haasten om voor sluitingstijd een pakket af te halen, het aantal keren dat pakjesbezorgers voor een gesloten deur staan, daalt en ze hoeven daardoor ook minder rond te rijden. Ook de deeleconomie kan dus helpen om de impact van de pakjeseconomie op het milieu aan te pakken.”
Foto: vlnr - Kenneth Van Damme, minister Petra De Sutter, ViaTim-oprichter Michiel Nieuwkerk, Frank Jahn, director Operations bij DPD Belux, en een DPD-chauffeur

Recente nieuwsberichten

SC Innovations nu donderdag 31 maart!

Het lijkt ons weinig waarschijnlijk, maar mocht het u toch ontgaan zijn, aanstaande donderdag 31 maart vindt in Antwerp Expo de jaarlijkse editie van Supply Chain Innovations plaats. Samen met honderden andere professionals kunt u er zich onderdompelen in de wereld van de supply chain.

TheValueChain neemt Canguru over

Sinds 24 maart 2022 maakt IT-consultancybureau Canguru deel uit van TheValueChain. Daarmee bundelen beide SAP-implementatiepartners hun krachten. TheValueChain, onderdeel van de Gumption-groep, telt meer dan 260 consultants. Met de overname van Canguru haalde de SAP Gold partner 85 extra collega’s in huis.

Unilin boost klantenservice met Shippeo

Unilin Group ontwikkelt, produceert en vermarkt laminaatvloeren, samengesteld parket, luxe vinyltegels, panelen op houtbasis, sierpanelen, industriële vloeren, wand- en daksystemen en isolatieplaten. Het Belgische bedrijf is de eigenaar van 15 merken, waarvan Quickstep wellicht het bekendste is bij het grote publiek.

SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’.

Contargo lanceert Frankfurt-Antwerpen-shuttle

Contargo Industriepark Frankfurt-Höchst breidt zijn spoordiensten uit. Vanaf 4 april 2022 biedt het bedrijf een nieuwe spoorverbinding voor containervervoer aan tussen Frankfurt en Antwerpen. De Frankfurt-Antwerpen-shuttle start met een vast schema en rijdt één keer per week op en neer.

DHL Supply Chain zet autonome heftrucks van Logisnext in voor Unilever

Na soortgelijke implementaties in de VS en Groot-Brittannië zet DHL Supply Chain nu ook in zijn Belgische warehouse in Bornem autonome heftrucks in om pallets intern te verplaatsen. De implementatie kadert in de ‘Accelerated Digitalization Strategy’ van DHL en is het resultaat van een strategische samenwerking tussen DHL Supply Chain, robotleverancier Logisnext Solutions en Unilever.

Vrachtwagens onder bovenleidingen op de snelweg vormen rendabele klimaatoplossing voor Vlaanderen

Vrachtwagens die elektriciteit afnemen van bovenleidingen op de snelweg zijn ook voor Vlaanderen een manier om vrachtvervoer over de weg onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van het VIL-project Logibat, waaraan dertig bedrijven deelnemen.

GXO versnelt groei in België met nieuw distributiecentrum in Tongeren

GXO Logistics, aanbieder van in transport- en logistieke oplossingen, heeft zijn nieuwe distributiecentrum in Tongeren geopend. De nieuwe faciliteit, die integraal deel uitmaakt van de groeistrategie van GXO in België, heeft een oppervlakte van 20,000m² en zal zich focussen op e-commerce oplossingen en het beheer van reserveonderdelen.

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Hoe winnen in e-commerce door afval & verspilling te vermijden?

(Advertorial) Weet jij hoeveel afval en verspilling jouw e-commerce supply chain genereert? Belangrijk om dat te vermijden, want geen actie ondernemen kan een kostelijke grap worden. Maar hoe begin je daaraan? En waar begin je? Download onze leidraad vol concrete tips en voorbeelden voor een duurzame en circulaire supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.