ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk. In Nederland bestaat zo’n net al sinds 2016, maar sinds enkele maanden wordt het initiatief ook in België uitgerold. Daarvoor sloeg ViaTim de handen in elkaar met DPD, dat als eerste gebruik maakt van het netwerk om pakketten dicht bij de consument af te leveren.

Intussen zijn er in België bijna 120 particulieren als ViaTim Punt bij het netwerk aangesloten en de ambitie bestaat erin het aantal buurtpunten in België verder uit te rollen tot een netwerk van minstens 750.
Als afhaalpunt nemen ViaTim Punten pakjes aan voor hun straat of wijk en bezorgen die daarna dagelijks bij de mensen thuis, of ze functioneren als ‘parcel-service-punt’, waar consumenten van maandag t.e.m. vrijdag tussen 16.00 en 21.00 uur hun pakketten kunnen afhalen of verzenden. Dankzij het initiatief komen pakketten op de bestemde dag nog aan, zelfs als het aantal pakjes verdrievoudigt. De piekdrukte bij de pakketbezorger wordt immers verdeeld over tientallen extra helpende handen die een ronde lopen in een kleine straal rondom hun eigen huis.
 
ViaTim Punten zijn vaak gepensioneerden, thuiswerkers, huismoeders en -vaders of studenten. De 600 ViaTim Punten die intussen in Nederland actief zijn, handelen samen meer dan 250.000 pakketten per maand af. Zij vormen het fijnmazige distributienetwerk als alternatief voor de vele bestelwagens in de straat. Zo motiveert ViaTim om te voet of per fiets pakjes af te halen of af te leveren. Op die manier vermindert niet alleen de druk op het verkeer een stukje, de Erasmus Universiteit in Rotterdam berekende ook dat de CO2-uitstoot in de wijk zo zelfs tot 74% kan worden gereduceerd.
 
Petra De Sutter, vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie, bracht een bezoek aan Kenneth Van Damme uit Deinze (links op de foto). Hij was een van de eerste ViaTim punten Vlaanderen. De minister beklemtoont de voordelen van het initiatief: “Sociale ophaalpunten leveren winst op voor iedereen. Je hebt contact met de buurt, je hoeft je niet te haasten om voor sluitingstijd een pakket af te halen, het aantal keren dat pakjesbezorgers voor een gesloten deur staan, daalt en ze hoeven daardoor ook minder rond te rijden. Ook de deeleconomie kan dus helpen om de impact van de pakjeseconomie op het milieu aan te pakken.”
Foto: vlnr - Kenneth Van Damme, minister Petra De Sutter, ViaTim-oprichter Michiel Nieuwkerk, Frank Jahn, director Operations bij DPD Belux, en een DPD-chauffeur

Recente nieuwsberichten

H.Essers opent nieuw farma crossdock in Genk

Met de opening van een nieuw farmaspecifiek crossdock in Genk zet H.Essers een volgende stap in de verdere uitbouw van zijn Pharma Valley. Met de investering reageert H.Essers op de stijgende vraag naar farmalogistiek en de complexiteit en strikte vereisten die met de sector gepaard gaan.

Transuniverse neemt expeditiebedrijf Welpa Trans over

Een maand na de overname van Apmex, heeft Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) nu ook expeditiebedrijf Welpa Trans uit Wommelgem (Antwerpen) overgenomen. Welpa Trans werd in 1984 opgericht. Als expeditiebedrijf gespecialiseerd in het wegvervoer heeft het geen eigen vrachtwagens, maar speelt het een rol als tussenpersoon tussen de verlader en de vervoerder.

Reyher moderniseert hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Het Duitse Reyher, aanbieder van verbindingselementen en bevestigingstechniek, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven om een hoogbouwmagazijn in Hamburg-Altona te moderniseren. Terwijl het productieproces blijft lopen, worden vijf oudere magazijnkranen stap voor stap vervangen door moderne magazijnkranen van het type Kardex MSingle B.

Voormalige drukkerij wordt automation campus voor Stow Robotics

Stow Robotics, onderdeel van Stow Group, richt zich op de ontwikkeling, productie en commercialisatie van geautomatiseerde en gerobotiseerde magazijnoplossingen. Vanaf begin 2023 zal de onderneming haar high-end productieactiviteiten verder uitbouwen op de site van WDP langs de E17 in Lokeren.

Cabka en Chep tekenen meerjarencontract voor levering van herbruikbare containers van gerecyclede kunststoffen

Cabka, producent van pallets en containers uit gerecycled plastic, heeft een meerjarige overeenkomst getekend met Chep voor de levering van herbruikbare containers uit gerecyclede kunststoffen. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatie-eisen van Chep en is bedoeld om het gebruik van gerecyclede materialen te maximaliseren, wat een volledig circulaire aanpak mogelijk moet maken.

Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren.

Arrow Electronics neemt grootste Adapto-shuttlesysteem in Europa in gebruik

Afgelopen zomer opende Arrow Electronics een nieuw modern distributiecentrum in het Nederlandse Venlo. Het DC is een van de grootste DC’s van Arrow Electronics wereldwijd en heeft een breed assortiment aan technologische producten op voorraad voor klanten in EMEA.

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Optimact heeft sterke Europese ambities

(Advertorial) Al negen jaar begeleidt het Belgische Optimact, opgericht in 2013, de grotere KMO bij hun voorraadbeheer,  forecasting en productieplanning. Optimact ontwikkelt daarbij eigen  tools die klanten toelaten meer controle te krijgen over hun supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.