Viapass stelt groener wegvervoer vast

Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert, sloot zopas haar vijfde operationele werkingsjaar af. Op 1 april 2016 startten de drie gewesten van België met een kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

Het principe was eenvoudig: in plaats van een belasting te betalen op het bezit van een voertuig, werd voortaan een kilometerheffing gevraagd op het werkelijke gebruik ervan. Het systeem van Viapass genereert tolgelden die de gewesten kunnen investeren in infrastructuur en mobiliteitsprojecten.
 
De afgelopen vijf werkingsjaren heeft Viapass op vrij stabiele basis inkomsten aan tolgelden kunnen overmaken aan de 3 gewesten. Uit cijfers blijkt dat meer dan de helft van de tol (53%) door buitenlandse transporteurs wordt gegenereerd. De vaste bezoekers van België zijn overigens trouwe klanten. In de top 10 staan, in volgorde van belangrijkheid, naast België en een groep Europese landen, Nederland, Polen, Roemenië, Litouwen, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Bulgarije.
 
Vanaf 18 maart 2020, bij de aanvang van de eerste lockdown, werd de impact door corona ook bij Viapass zichtbaar en daalde het aantal vrachtwagens substantieel van gemiddeld 150.000 per werkdag naar 110.000 en lager. In de loop van de zomervakantie steeg het aantal vrachtwagens weer naar normale gemiddelden om op dat niveau verder te blijven schommelen.
 
Wat in het cijferoverzicht van Viapass het meest in het oog springt, is de stelselmatige en doorgedreven vergroening van de vrachtwagenvloot die op onze wegen rijdt. Waar er in 2016, bij de start van de kilometerheffing, 30,6% van de tolinkomsten werd gegenereerd door vrachtwagens die een Euro 6-uitstootnorm hadden, is dat percentage in de loop van de jaren aanmerkelijk gestegen. Tijdens het jongste werkingsjaar kwamen bijna 80% van de tolgelden door de vrachtwagens op onze wegen uit de meeste groene categorie: Euro 6. De twee beste categorieën, Euro 5 en Euro 6 samen, vertegenwoordigden niet minder dan 95% van het vrachtverkeer op de baan.
 
“Het is duidelijk dat het gunstigere tarief voor groene vrachtwagens in de kilometerheffing een meebepalende factor is bij de aanschaf van een vrachtwagen”, meent administrateur-generaal Johan Schoups. “Een andere factor die het tarief van de kilometerheffing bepaalt, is de gewichtsklasse. En ook hier zien we een stijging van de heffingen voor +32 ton vrachtwagens van 87% naar 91% vandaag. Dat is een duidelijke indicatie van de grote hoeveelheid afgelegde kilometers door grote vrachtwagens, in verhouding met de twee andere – lichtere – klassen.”
 
In België ingeschreven vrachtwagens waren het vorige kalenderjaar goed voor 47,2% van de activiteit door trucks in België. Nederlandse en Poolse vrachtwagens nemen elk 10% van de gereden kilometers op betalende tolwegen voor hun rekening. Roemeense trucks staan op de vierde plaats met 6,1%, gevolgd door Litouwse (4,6%), Duitse (3,8%), Franse (3%), Luxemburgse (2,5%) en Bulgaarse (2,4%) vrachtwagens. Die rangschikking van landen was in 2019 niet anders. Per werkdag reden er in 2020 gemiddeld 144.474 vrachtwagens in België, tegenover 146.897 een jaar eerder.
 
Van alle wagens die in België onderworpen zijn aan de kilometerheffing, is 99,2% reglementair in orde. “De resterende 0,8% zijn daarom niet noodzakelijk kwaadwillige overtreders”, zegt Johan Schoups. Een vrachtwagen wordt gemiddeld drie keer per dag gecontroleerd. Dat komt neer op meer dan 8 miljoen controlemomenten per maand. De controles gebeuren door 39 cameraportieken, 22 verplaatsbare camera’s en 38 controlevoertuigen en -motoren van de drie gewesten. Afhankelijk van de ernst van de overtreding is er een boete van 100, 500, 800 of 1.000 euro.
 
Samen met de bekendmaking van de cijfers na het vijfde jaar kilometerheffing heeft Viapass zijn jaarverslag voor het kalenderjaar 2020 gepubliceerd.
In het voorbije kalenderjaar (januari tot januari) bedroeg de opbrengst van de kilometerheffing 736 miljoen euro. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens reden vorig jaar samen 5,57 miljard kilometer op de betalende tolwegen in de drie gewesten. Dat was in het afgelopen coronajaar minder dan de 6,39 miljard kilometer in 2019. Dat de opbrengsten vorig jaar hoger waren dan in 2019, komt door de aangepaste tarieven voor de kilometerheffing in 2020.

Foto: Viapass

Recente nieuwsberichten

Dachser combineert European Logistics en Food Logistics nu ook in Nederland

Logistiek dienstverlener Dachser, met hoofdzetel in het Duitse Kempten, heeft een huurovereenkomst getekend voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in het Nederlandse Waddinxveen, vlak bij Rotterdam. Die locatie wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en ongeveer 50 nieuwe banen scheppen.

OMP en Bluecrux mikken met gezamenlijk aanbod op efficiëntere supply chain in life sciences sector

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, en Bluecrux, aanbieder van value chain consultancy en technologie, gaan samen een combinatie van hun flagship platformen aanbieden. Concreet betreft het Unison Planning van OMP enerzijds – een ‘best-of-suite’ supply chain planning platform dat end-to-end (E2E) mogelijkheden biedt, gaande van strategisch netwerkontwerp tot gedetailleerde productieplanning – en Binocs van Bluecrux anderzijds – een ‘best-of-breed’ systeem voor resource management dat speciaal is afgestemd op de uitdagingen van planning in laboratoria en de life sciences industry. Na tien jaar samenwerken willen beide partners met dit gezamenlijke aanbod naar eigen zeggen een ongeziene waardepropositie leveren aan klanten in de life sciences industry.

Getac lanceert Essentials Suite voor robuuste IT-operaties

Getac Technology Corporation, leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, heeft de Essentials Suite op de markt gebracht. Het betreft een reeks softwareoplossingen die bedrijven moet helpen uitdagende operationele situaties op te lossen en de efficiëntie van remote personeel in verschillende sectoren te verbeteren.

Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Snack Connection transformeert productieproces met ERP van Aptean

Snack Connection B.V. is een Nederlandse private label-fabrikant die zich toelegt op de inkoop, de verwerking, het mixen en verpakken van noten, pitten, zaden, zuidvruchten en aanverwante artikelen. Het bedrijf levert aan diverse Europese retailers. Omdat Snack Connection zijn bestaande ERP-systeem wilde vervangen en operational excellence wilde stimuleren in zijn twee productielocaties in Giessen en Bergschenhoek, ging het op zoek naar een nieuwe softwareoplossing. De keuze viel op de cloudgebaseerde ERP-oplossing van Aptean, wereldwijd leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen.

Qimarox introduceert de Prorunner PR2 verticale transporteur

Qimarox, fabrikant van oplossingen voor materiaalbehandeling zoals verticale transporteurs en palletiseersystemen, stelt de Prorunner PR2 voor. Deze nieuwe verticale transporteur bouwt verder op de Prorunner mk1 en kan worden ingezet in een breed scala aan industriële toepassingen.

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.