Verlaging van de onderhoudskosten dankzij een betere prognose
Servane Morin-Badier, Projectleider Vakgebieden, SNCF: “Tijdens dit project was Möbius een waardevolle partner. De consultants begrepen snel onze activiteiten en constraints, alsook het belang van het project. Ze respecteerden onze deadlines en doelstellingen en ze hielpen ons anders naar onze manier van werken te kijken door ervaringen van andere sectoren aan te brengen.”
STRATEGISCHE UITDAGING
SNCF is een van de grootste spelers inzake passagiersverkeer in Europa. Om de doelstellingen van haar publieke aandeelhouders te ondersteunen, moet de SNCF de kosten, kwaliteit en veiligheid van haar diensten voortdurend verbeteren. Het onderhoud van het rollend materieel is hiervoor essentieel. Het onderhoud wordt uitgevoerd door 22.500 mensen die jaarlijks bijna 100 soorten rollend materieel onderhouden en zo’n 20.000 onderdelen herstellen.
‘De bedoeling van onze supply chain is ervoor te zorgen dat de wisselstukken beschikbaar zijn voor onze interne bedrijfspartners die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van het materieel’, zegt Servane Morin-Badier, projectmanager bij SNCF. ‘Deze onderhoudsactiviteiten zijn noodzakelijk om de veiligheid en het comfort van onze passagiers te garanderen.’
Met meer dan 100.000 beheerde artikelcodes die worden gebruikt in 38 onderhouds- en herstellingscentra, is een doeltreffend vraagbeheer essentieel om tekorten in de voorraad te voorkomen, de werklast van de verschillende herstellingscentra te beheren, de buying power ten opzichte van leveranciers van onderdelen te verbeteren en over contracten te onderhandelen met de juiste onderaannemers. De complexiteit van de verschillende soorten verbruik zorgt ervoor dat de behoefte aan goed ontworpen processen nog belangrijker wordt.
Aanpak
Negen workshops om de juiste methodes en -processen te bepalen met 20 stakeholders uit verschillende functies
Bepalen van de meest geschikte forecasting- en demand management methode voor de verschillende soorten artikelen (kriticiteit, waarde, intern/extern aangeschaft …) en consumptiepatronen (onderhoudstype, seizoensgebondenheid …).
Ontwerpen van het meest geschikte generatie- en validatieproces met alle bijhorende functies (toeleveringsketen, engineering, onderhoudscentra, bedrijfsactiviteiten,…) inclusief kalender, functies en verantwoordelijkheden.
Bepalen van functionele vereisten & selectie van de geschikte tool
Vertalen van methoden en processen naar concrete functionaliteiten voor de toekomstige demand planning software, zodat de meest geschikte tool objectief kan worden gekozen. Keuze van de tool voor demand management.
Implementatie van het forecasting tool
Implementatie van de tool en de processen (intern team + softwareverkoper).
Resultaat
Overeenkomst bereikt over doelprocessen en -methoden:
Succesvolle invoering van de forecasting tool
Binnen een periode van 2 maanden waren de doelmethoden en -processen voor tactisch en strategisch demand management vastgelegd en gevalideerd.
Vier maanden later werd een nieuwe tool voor vraagplanning gekozen.
Ongeveer 1 jaar later werden de nieuwe processen en tool geïmplementeerd, op tijd en binnen het budget.