Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

De omvang van de Nederlandse e-commercemarkt zal tegen 2029 naar verwachting 52,16 miljard dollar bedragen, de Belgische tegen 2027 bijna 14 miljard dollar. Als gevolg van de hausse op de e-commercemarkt is er steeds meer vraag naar logistieke en bezorgdiensten. Bovendien gaf 60% van de bevraagde Nederlandse bedrijven aan dat zij de komende twaalf maanden een toename van de vraag naar extra magazijnruimte verwachten

Venipak Commerce gaat zich dan ook in de Benelux lanceren om een steeds groter wordend gat in de markt op te vullen. Het bedrijf gelooft dat de Benelux-regio een groot potentieel heeft, maar de steun is gesegmenteerd. Daarom besloot het te investeren in de ontwikkeling van een allesomvattende e-commerce- en logistieke dienst die de problemen aanpakt door alle operationele processen te omvatten: van bemiddeling in e-commerce verkoopkanalen tot opslag en distributie. Door gebruik te maken van de overname van de Nederlandse groothandel Strengholt Entertainment BV in 2023 heeft Venipak zich verzekerd van de infrastructuur om voet aan de grond te krijgen in de regio, waardoor een weg werd vrijgemaakt om zijn plannen te verwezenlijken.

Nieuwe oplossingen: e-fulfilment

Volgens Venipak is de omnichannelaanpak nooit eerder in de regio toegepast, waardoor ze een grote stap betekent in de richting van het stroomlijnen van de verkoop, opslag en distributie, evenals het opnieuw uitvinden van Venipak om uit te breiden naar mondiale markten. Dit komt in een tijd waarin regionale markten steeds meer behoefte aan geautomatiseerde diensten tonen: 81% van de lokale bedrijven investeert in dergelijke oplossingen.

Het focuspunt van Venipak Commerce, e-fulfilment, moet een efficiënte methode mogelijk maken om e-commerce-voorraad te beheren, waarbij tegemoet wordt gekomen aan de unieke behoeften van online verkoop en het optimaliseren van ruimte en middelen. Het is afgestemd op de specifieke behoeften van e-commerce, zoals de variabele vraag en de afhandeling van aankopen van losse artikelen. Door middel van geavanceerde software-integratie en gespecialiseerde systemen maakt e-warehousing nauwkeurig voorraadbeheer mogelijk, evenals een geoptimaliseerd retourproces – allemaal cruciaal voor een groter concurrentievoordeel.

Volgens CEO Justas Šablinskas komt het ware potentieel van de e-groothandelsniche nog steeds naar voren: “We waren op zoek naar manieren om mondiaal uit te breiden, we hebben geprobeerd de hele handelsketen te deconstrueren en we vonden deze niche, die vrijwel niet bestaat – niet alleen in Europa maar ook over de hele wereld. Tegenwoordig werken alle e-shops rechtstreeks samen met de leveranciers of fabrikanten. We willen de beste lokale opties bieden met snelle leveringen in elke grote markt binnen 24 uur.”

Distributienetwerk

Venipak Commerce biedt ook e-commerce-bemiddelingsdiensten aan tussen de klanten en merken van het bedrijf (o.a. Amazon, Allegro, Zalando, Bol), evenals fysieke verkooppunten (o.a. Aldi, Lidl, Action). Zodoende kan Venipak Commerce optreden als tussenpersoon bij de introductie van de producten van zijn klanten op buitenlandse markten – de VS, Europa, Azië – door middel van integraties met Amazon en andere handelsplatforms en supply chains.

De CEO voegt eraan toe dat de nieuwe samenwerking e-commercebedrijven helpt de risico’s te verminderen bij het betreden van nieuwe markten. “We willen klanten helpen hun groei te versnellen. Op onze beurt starten we nieuwe samenwerkingen met een strategie die het beste past bij de plannen van de klanten om hun verkoop- en logistieke traject te versnellen. We willen niet dat ze geen inzicht hebben in wat mogelijk is als het gaat om kostenbesparing en optimalisering.”

Foto: Venipak Commerce

Recente nieuwsberichten

Transformeer Jouw Supply Chain: Ontgrendel de Kracht van EDI

(Advertorial) Ontgrendel de kracht van digitale transformatie in jouw supply chain met onze exclusieve whitepaper over Electronic Data Interchange (EDI) technologie. Ontdek de voordelen, belangrijke tools en eenvoudige implementatiestappen om voorop te blijven in de concurrentie. Download vandaag nog en optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en groei.

Pepperl+Fuchs introduceert UHF RFID-lezer voor transparantie in logistieke stroom

Pepperl+Fuchs, leverancier van RFID-systemen voor industriële toepassingen, breidt zijn RFID-portfolio uit met de nieuwe IUR-F800-V1D-4A* UHF-lezer. Het toestel moet volledige transparantie helpen creëren in de logistieke toepassingen die volgen op de productie.

Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over

Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.