Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

In dit laatste blog van Rite-Hite in 2024 willen we even stilstaan bij de tijd. Of liever gezegd onze timing. Immers, de best mogelijke periode om meer veiligheid in uw magazijn of productieruimte te bewerkstelligen is namelijk het laatste kwartaal van het jaar. De meeste bedrijven zijn nu volop bezig de plannen te maken voor 2025. We stellen doelen op en bepalen de resources die er nodig zijn om ze te behalen. De uitgaven worden keurig in budgetoverzichten verwerkt en vervolgens gepresenteerd. Bepaal juist op dit moment hoe alle werkzaamheden, behalve productief, op de meest veilige manier kunnen worden uitgevoerd. Vervolg veranker je dit in het totale budget, zodat er het hele jaar door mogelijkheden zijn om de veiligheidsdoelen ook werkelijk te behalen.

Hieronder delen wij drie mogelijke activiteiten die onderdeel van het plan kunnen worden:

1. Veiligheidstraining

Investeren in de veiligheid van je personeel is goed voor de motivatie en de medewerkerstevredenheid. Vanuit de werkgever gezien zijn de blijvende druk op de arbeidsmarkt en het duurzaam inzetbaar willen houden van personeel goede redenen voor dezelfde investering. Er zijn talloze cursussen en trainingen om te volgen; vooral gespecialiseerde trainingsinstituten en adviseurs hebben een ruim aanbod. ARBO centra geven bijvoorbeeld groepstrainingen transport en logistiek waardoor al uw medewerkers in één klap profiteren. Of zoom bijvoorbeeld in op de heftruckschauffeur en zorg dat iedereen beschikt over een heftruckcertificaat. Om te weten welke cursus nodig is, zou eigenlijk het volgende punt eerst moeten worden opgepakt.

2. RIE en inspecties

Niet iedereen is op de hoogte van het feit dat alle werkgevers met personeel een risico- inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en een bijbehorend plan van aanpak moeten opstellen. Sinds 1998 is dat wettelijk verplicht. Volgens evofenedex heeft slechts de helft van de RI&E-plichtige bedrijven een (volledige) RI&E. Voldoende ruimte voor verbetering dus. Een RI&E is een prima begin om te werken aan een integrale veiligheidscultuur.

Natuurlijk, een dergelijk plan vraagt om de nodige tijd, maar ondertussen heeft u ook de mogelijkheid om uw werkomgeving en de gebruikte apparatuur periodiek te laten inspecteren. Denk bijvoorbeeld aan heftrucks, dock shelters, dock levellers of industriële deuren. Veel van uw leveranciers bieden mogelijkheden om uw apparatuur periodiek te inspecteren om veilig en productief te blijven werken.

3. Kijk bij investeringen naar eventuele veiligheidsfeatures

Mogelijk zijn er in het plan bedragen voor nieuwe- of vervangingsinvesteringen opgenomen voor apparatuur. Het loont de moeite om niet alleen de voordelen op het gebied van productiviteit te analyseren, maar ook speciale aandacht te geven aan mogelijke veiligheidskenmerken. Zo biedt Rite-Hite dock levellers met een zogenaamde Safe-T-Lip. Deze 130 mm hoge stalen barrière vormt een integraal deel van deze leveller en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, maar bij het uitschuiven beweegt de lip zich in een horizontale positie. Terug in de beginstand steekt het dus weer 150mm boven het dock uit. Valgevaar (van het laadperron) behoort hiermee tot het verleden en laat dat nu juist een veelvoorkomende categorie zijn in het hierboven genoemde rapport van de Arbeidsinspectie.

Veel succes met het schrijven van het business plan!

Meer over Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.