Van alle MediaMarkten thuis

Centraal distributiecentrum bevoorraadt retail en e-commerce van MediaMarkt Nederland

Wasmachines, koffiezetapparaten, gsm’s, … Vanaf eind 2019 zal MediaMarkt zijn producten vanuit het centrale distributiecentrum in Etten-Leur over alle Nederlandse winkels verspreiden. De onlineklanten zullen eveneens van daaruit worden beleverd. Het nieuwe distributiecentrum heeft hoofdzakelijk als doel de klantenservice te verbeteren.

MediaMarkt viert zijn twintigjarige bestaan in Nederland. Een nieuw distributiecentrum is alvast een eerste manier om dat te vieren. Het dc is gelegen in Etten-Leur in de provincie West-Brabant tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam. Het ligt vlakbij de snelwegen waardoor het gemakkelijk bereikbaar is voor vrachtwagenchauffeurs, maar evengoed voor medewerkers. Er zullen minimaal 135 medewerkers worden ingeschakeld voor het magazijn, een aantal dat op piekmomenten kan stijgen naar 250.
 
Het nieuwe distributiecentrum is in volle constructie. In juli 2019 moet het opengaan en tegen eind 2019 zullen de 49 Nederlandse winkels van MediaMarkt vanuit Etten-Leur worden beleverd. Daarnaast zullen ook de onlineklanten hun producten via het centrale distributiecentrum krijgen. Voordien leverden leveranciers rechtstreeks aan de winkels van MediaMarkt. Vanaf de zomer van 2019 zullen zij leveren aan het centraal magazijn in Etten-Leur, van waaruit de herverdeling voor de business-to-business en e-commerce zal gebeuren.
 
Met de vernieuwde supply chain ligt de focus van MediaMarkt op de consument, die toegang heeft tot de nieuwste producten en tot de hele voorraad van Nederland. Consumenten kunnen voor flexibele leveropties kiezen en vlot producten retourneren of laten herstellen. Leveranciers aan hun kant hebben een beter zicht op de voorraad van de verschillende verkooppunten, waardoor ze hun eigen voorraad efficiënter kunnen beheren. De complexiteit die gepaard gaat met het bedienen van verschillende winkels verdwijnt. Het doet ook het aantal kilometers en de CO2-uitstoot afnemen. Winkels ontvangen de leveringen dan weer dagelijks en meer geconcentreerd. Bovendien neemt de voorraadbeschikbaarheid toe. Om de webkosten te beperken, werd de webshop opgewaardeerd via efficiënte en gestructureerde processen. Alles samen moet dat een positieve klantenervaring creëren.

2019222125325663_foto-1-michael-soehlke-cfo.jpg
CFO van MediaMarkt Nederland Michael Soehlke: “Het distributiecentrum in Etten-Leur verzamelt de operaties van retail en e-commerce onder één dak. Toch zijn de activiteiten van elkaar gescheiden, maar beide stromen vullen elkaar aan.”

Indeling distributiecentrum

De site in Etten-Leur werd ‘Sugar Fields 21’ gedoopt. Sugar Fields verwijst naar het voormalige bedrijf dat er tot 2016 was gevestigd: de Nederlandse producent van kristalsuiker Suiker Unie. Twenty-one verwijst naar het geluksgetal van de Belgische vastgoedinvesteerder Heylen Warehouses, die de site heeft opgekocht. Het bouwt er een magazijn van 69.000m², dat is onderverdeeld in vijf aan elkaar geschakelde units, waarvan de logistieke dienstverlener ID Logistics er vier huurt. Dat is goed voor een magazijn van 53.000m².
Het is in die vier units dat de artikelen van MediaMarkt op voorraad zullen liggen. In principe zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden, aangezien de vijfde unit nog niet is verhuurd. Het gebouw zal met de hoogst haalbare beveiliging in de transport- en warehousingsector worden uitgerust: de TAPA A-certificering (Transported Asset Protection Association). De elektronica van MediaMarkt zal onder meer worden beschermd met speciale omheiningen, verhoogde boordstenen en veiligheidsglas.
 
In het nieuwe distributiecentrum komen er 25.000 SKU’s te liggen. Per jaar zullen er gemiddeld 18 miljoen producten van het dc naar de verkooppunten van MediaMarkt worden verscheept. Daarbij komen nog eens twee miljoen leveringen voor de e-commerce. Gemiddeld vinden er 5.000 online bestellingen per dag plaats, met pieken tot 70.000 op momenten zoals Black Friday. De business-to-business en e-commerce samengeteld, komt dat op een jaarlijks volume van zo’n 20 miljoen artikelen neer.
 
Het dc wordt uitgerust met 55 docks, waar 140 vrachtwagens dagelijks hun producten zullen kunnen leveren of afhalen. De vervoerders zullen worden ingehuurd door ID Logistics.
De opslagcapaciteit bestaat uit een 130.000 picklocaties en 20.000 palletlocaties. Bovendien kunnen er op het gelijkvloers meer dan 30.000 grote producten zoals koelkasten en grote televisietoestellen worden opgeslagen, en dat zowel voor de retail als voor de e-commerce.
 
Michael Soehlke, CFO van MediaMarkt Nederland: “Het distributiecentrum in Etten-Leur verzamelt de operaties van retail en e-commerce onder één dak. Toch zijn de activiteiten van elkaar gescheiden, maar beide stromen vullen elkaar aan. De intentie is om vanuit dit distributiecentrum enkel Nederland te beleveren, maar we houden de optie open om ooit de Belgische markt te bedienen.”

2019222125634847_foto-3-dc-buitenkant.jpg
Zo zal het distributiecentrum in Etten-Leur eruitzien (Architecture by Wastiau & Co Architectenbureau). Dagelijks zullen 140 vrachtwagens aan de 55 docks hun producten kunnen leveren of afhalen.

Picking en verpakking

Het magazijn zal voorzien zijn van brede gangen, zodat er flexibel en snel kan worden gepickt. Voor de fast-movers zal cross-docking plaatsvinden, zodat die artikelen rechtstreeks in uitgaande vrachtwagens kunnen worden geladen zonder ze eerst te moeten opslaan. De slow-movers, goed voor een derde van de business-to-business, worden door Infolog, het WMS van Generix, aan de verschillende opslagplaatsen toegewezen. Infolog is gekoppeld aan de systemen van voorraadbeheer van de business-to-consumer en de business-to-business.
 
Picking voor e-commerce moet zo snel mogelijk kunnen plaatsvinden. Het magazijn is 12,2 meter hoog en bestaat uit vier verschillende niveaus, waar in batch wordt gepickt. Pickers krijgen spraakgestuurde pickinstructies via hun koptelefoon en bevestigen zelf via een RF-scanner aan de pols. Een conveyor brengt de producten naar de verpakkingsdienst, waar een sort-to-light systeem staat om de gepickte producten uit te sorteren. Voor de business-to-consumer wordt 60 tot 70% van de producten automatisch verpakt. Daarna worden ze meegegeven aan de vervoerder.

2019222125751656_foto-2-business-to-consumer.jpg
Eenmaal gepickt, worden de producten voor e-commerce door een conveyor naar de verpakkingsdienst gebracht. Daar staat een sort-to-light systeem om de gepickte producten uit te sorteren.

Voor de business-to-business komen er weinig automatische processen aan te pas. Producten worden meer manueel verpakt. “Twee tot vijf keer per week worden de winkels bevoorraad, iets wat zo praktisch mogelijk wordt georganiseerd”, preciseert Harold van der Heijden, manager Research & Development Benelux bij ID Logistics. “Telefoons worden bijvoorbeeld in één grote doos aangeleverd, zodat ze in de winkels snel kunnen worden uitgestald. Verder blijft het belangrijk om in de winkel zelf nog steeds een voorraad aan te houden.”
 
Verdere automatisering zit er in de toekomst niet meteen aan te komen. “Er wordt te vaak één product aangevraagd”, legt Harold van der Heijden uit. “En dat is iets wat manueel gewoon veel gemakkelijker en sneller kan worden afgehandeld.”

201922514125111_doc1.jpg

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.