UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Uit recente cijfers die Viapass aan UPTR heeft overgemaakt, blijkt dat:

  • 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).
  • 67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.
  • In drie jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).
  • De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen een vergroening van de vloot veroorzaakt met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6.
 
In diezelfde drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.
 
De communicatie van die resultaten is volgens UPTR een stap in de goede richting, maar de beroepsvereniging blijft naar eigen zeggen op haar honger zitten. Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is het volgens UPTR noodzakelijk om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna twintig jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.
 
UPTR wil dan ook de cijfers bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die over een vervoersvergunning beschikken. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit”, klinkt het. “Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.” Volgens de beroepsvereniging zou dat in theorie een eenvoudige oefening moeten zijn. 

Recente nieuwsberichten

TX Logistik breidt intermodale verbinding tussen Keulen en Istanbul uit

Spoorvervoerbedrijf TX Logistik AG, onderdeel van Mercitalia Logistics (FS Italiane Group), is van plan zijn intermodale goederentransportdiensten per spoor tussen Istanbul en Keulen verder uit te breiden. Voor TX Logistik is Turkije een markt met goede groeivooruitzichten voor intermodaal vervoer.

Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie.

Continental automatiseert palletregistratie met ZetesMedea ImageID

In het kader van een strategie voor Industrie 4.0 heeft bandenproducent Continental voor ZetesMedea ImageID gekozen om de processen voor goederenontvangst te automatiseren bij vestigingen in het Duitse Ingolstadt en Groß-Rohrheim. De oplossing voor warehouse execution op basis van machine vision-technologie moet zorgen voor meer productiviteit, nauwkeurigheid en transparantie in de bedrijfsvoering.

Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend.

PTV Group lanceert volgende generatie van zijn trucknavigatie-app

PTV Group lanceert de volgende generatie van zijn professionele trucknavigatie-app, PTV Truck Navigator G2. De app wordt ondersteund door TomTom Navigation SDK (Mobile Software Developer Kit), bevat de meest actuele kaarten, aangepaste vrachtwagenrouting en is voor het eerst wereldwijd beschikbaar.

Vanas gaat opslagsysteem Agilon van Konecranes integreren

Vanas Engineering, integrator voor de logistieke sector met hoofdkantoor in Melsele, breidt zijn portfolio opslag- en pickingsystemen uit door een samenwerking met het Finse Konecranes, leverancier van productiviteitsverhogende hefoplossingen en diensten voor hefapparatuur van alle merken.

Eltra rust nieuw DC uit met Skypod Systeem van Exotec

Het Belgische bedrijf Eltra is een toonaangevende distributeur van elektrisch materiaal en verlichting voor de ‘home improvement’-markt in de Benelux. Om zijn strategische voordeel bij distributie verder te optimaliseren, heeft Eltra drie locaties samengevoegd in een nieuw, hypermodern distributiecentrum in Evergem (Gent).

ELCEE verbetert communicatie met productiepartners in Azië met Tradecloud One supply chain platform

ELCEE is aanbieder van componenten en assemblages, zoals gietstukken, smeedstukken, glijlagers en laswerk. De ELCEE groep telt 300 medewerkers op 17 locaties wereldwijd, waarvan een derde zich in Azië bevindt. Zo zijn er werkplaatsen voor bewerking en assemblage in onder andere China, Polen, Turkije, Oekraïne en Vietnam.

Triumviraat aan het roer bij Picavi

Picavi GmbH, aanbieder van pick-by-vision-oplossingen met hoofdzetel in het Duitse Herzogenrath, geeft de leiding van het bedrijf in handen van drie managers. Zo wordt het management uitgebreid met Carsten Funke en Ralph Schraven. Zij vervoegen Ulrich Prinz, die als CEO Jens Harig opvolgt.

Visibility and Control. Critical Factors for Growing Your Business in China

(Advertorial) Expanding your business by entering new markets can be challenging, especially when that new market involves a new country. China has its own rules, regulations, and procedures for doing business. Local knowledge is essential, but companies often don’t have that knowledge.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.