UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Uit recente cijfers die Viapass aan UPTR heeft overgemaakt, blijkt dat:

  • 92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).
  • 67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.
  • In drie jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).
  • De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen een vergroening van de vloot veroorzaakt met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6.
 
In diezelfde drie jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.
 
De communicatie van die resultaten is volgens UPTR een stap in de goede richting, maar de beroepsvereniging blijft naar eigen zeggen op haar honger zitten. Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is het volgens UPTR noodzakelijk om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna twintig jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.
 
UPTR wil dan ook de cijfers bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die over een vervoersvergunning beschikken. “Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit”, klinkt het. “Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.” Volgens de beroepsvereniging zou dat in theorie een eenvoudige oefening moeten zijn. 

Recente nieuwsberichten

Branson bouwt futuristische cargotrein met snelheden tot ruim 1.220 km/uur

We staan aan de vooravond van een nieuwe omwenteling in transporttechnologie. Binnenkort zal immers een futuristische trein letterlijk goederen doorheen Azië en Europa kunnen blazen. Daartoe hebben de Londense architecten van Foster and Partners zwevende ‘pods’ ontworpen die cargo kunnen transporteren aan een snelheid van maar liefst 1.220 km/uur.

België is ideale logistieke uitvalsbasis voor Amerikaanse bedrijven

Het strategische belang van België voor logistieke operaties van Amerikaanse bedrijven is in de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dat meldt 56,4% van de respondenten in recent onderzoek van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in België (AmCham Belgium).

C.H. Robinson lanceert Trans-Euraziatische spoorvrachtdienst

De nieuwe vrachtlijn van C.H. Robinson verbindt acht afgifteterminals in China met acht bestemmingen in Europa en vormt zo een aanvulling op de lucht- en zeevrachtdiensten van het 3PL-bedrijf om Europa en Azië te verbinden. Elke vrachttrein heeft zo’n 18 tot 20 dagen nodig voor de reis tussen de terminals in Zhengzhou, Zushou, Wuhan, Yiwu, Xiamen, Shenzen, Guangzhou en Chongqing in China, naar de steden Melaszewicze, Hamburg, Duisburg, Milaan, Tilburg, Lyon en Parijs in Europa en Barking in het Verenigd Koninkrijk.

Hyster introduceert meerijstapelaar voor multifunctionele inzet

De nieuwe rider stacker (RS)1.6 van Hyster vervoegt de familie van de eerder geïntroduceerde rider pallettruck (RP). De meerijstapelaar is breed inzetbaar en moet uitkomst bieden in sectoren als de levensmiddelenindustrie, distributie, retail en logistiek.

Juice-Pack gaat live met Star Flow voor supply chain tracking

Juice-Pack is een jong bedrijf uit Rotterdam dat zich richt op de handling en control van milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal voor bulktransport. De onderneming produceert de Octobox, een achthoekige container van plywood en polypropylene, in een eigen fabriek in Engeland.

E-commerce ready?

(advertorial) Papierloos orderverzamelen én sneller verzamelen. Er zijn meerdere manieren van papierloos orderverzamelen ingeburgerd, bvb. orderpicken met de handscanner; zo kan zelfs bij een chaotische opslag elk artikel snel gevonden worden.

Digitale transformatie rukt op in transport en logistiek

Uit het onderzoeksrapport ‘The Future of IoT in Enterprise’ van Inmarsat blijkt dat transport- en logistieke ondernemingen nu volop investeren in slimme technologieën op basis van IoT (Internet of Things) om aan efficiëntie te winnen in de hele supply chain.

Contraload neemt Packaging Logistics Services over

Contraload, aanbieder van pooling diensten voor plastic pallets en containers met hoofdkantoor in Aartselaar, verwerft Packaging Logistics Services (PLS) van de Britse Bibby Line Group. PLS levert oplossingen voor het beheer van retourneerbare verpakkingen, tools en voorraad in complexe supply chains.

Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd.

Trucks en personenwagens waarschuwen elkaar op de weg

Nadat Volvo Cars in 2016 ‘Connected Safety’ voor personenwagens introduceerde, stelt nu ook Volvo Trucks een eigen versie van de cloudservice beschikbaar. Met die service kunnen Volvo-trucks en Volvo-personenauto’s elkaar automatisch waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.