UPTR klaagt tariefverhoging kilometerheffing aan
Bij UPTR, de Belgische unie van professionele transporteurs en logistieke ondernemers, lopen de gemoederen opnieuw hoog op. “We vragen ons af hoe de Vlaamse politiek erin slaagt te applaudisseren voor de nog steeds werkende chauffeurs en tegelijkertijd met diezelfde handen in de zakken van de vervoerder zit te graaien”, klinkt het. Die reactie komt er nadat Vlaanderen besliste de tarieven van de kilometerheffing vanaf 1 juli 2020 niet alleen te indexeren, maar ook gevoelig op te trekken door het basistarief te verhogen en een sterkere fluctuering in de verschillende gewichtsklassen in te voeren.
“Doordat er niet enkel wordt geïndexeerd, maar er ook wijzigingen aan bepaalde basisbedragen en -verhoudingen gebeuren, dalen de tarieven voor de gewichtsklasse <12 ton, blijven zij ongeveer gelijk voor de categorie tussen 12 en 32 ton maar komt er een overweldigende stijging voor de voertuigen van meer dan 32 ton”, klaagt UPTR aan. “Voor een voertuig met een MTM >32 ton (Euro 6) betekent die verhoging een stijging van maar liefst 16,3% ten opzichte van juli 2019.”
UPTR betreurt dat de transporteurs opnieuw de dupe zijn. Eerder al had de unie in Wallonië om uitstel van betaling van kilometerheffing gevraagd (voor de facturen de eerste twee weken van maart), maar dat bleek niet mogelijk. Wallonië had namelijk wel een automatisch uitstel voor de betaling van gewestelijke belastingen voorzien, maar in tegenstelling tot Vlaanderen en Brussel is de kilometerheffing in Wallonië geen belasting, maar een retributie.