Trends in supply chain en commerce voor 2025

Foto: Pixabay

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Inzet van GenAI-chatbots

Volgens Manhattan worden traditionele chatbots in 2025 grotendeels vervangen door geavanceerde GenAI-chatbots. Die chatbots kunnen meer dan 50% van de klantvragen verwerken. Geavanceerde digitale assistenten kunnen, met toegang tot gedetailleerde aankoopgeschiedenissen van klanten, complexe problemen oplossen en proactief oplossingen voorstellen. Dat verbetert de klantervaring aanzienlijk en verlaagt de kosten van de helpdesk.

Die verschuiving moet ervoor zorgen dat menselijke klantendienstmedewerkers zich meer kunnen richten op interacties met waarde, zoals gepersonaliseerd advies, complexe retouren en proactieve relatieopbouw. “Terwijl AI routinematige vragen zal afhandelen, zullen mensen de empathische en persoonlijke ‘touch’ bieden, waardoor er een hybride klantervaringsmodel ontstaat dat efficiëntie en ervaringen optimaliseert”, meent Manhattan.

Rol van GenAI bij hyperpersonalisatie

Een tweede trend die Manhattan ziet: in 2025 kunnen we een drastische verschuiving verwachten in de manier waarop retailers met klanten omgaan, aangestuurd door geavanceerde AI ‘companions’. In plaats van generieke aanbevelingen te doen, wordt hyperpersonalisatie de norm. AI companions onthouden de maten van klanten, waarschuwen hen voor aanbiedingen van artikelen die ze hebben bekeken en stellen producten voor op basis van eerdere aankoopgeschiedenis. Dat diepgaande begrip van individuele consumenten moet niet alleen de winkelervaring verbeteren, maar ook kansen creëren voor gerichte ‘upselling’ en ‘cross-selling’, wat leidt tot een hogere ‘customer lifetime value’.

Retourkosten worden de standaard

Verder verwacht Manhattan Associates dat het in 2025 gebruikelijker wordt dat consumenten betalen voor het retourneren van goederen. Dat zet online winkels ertoe aan hun winkelsystemen daarop aan te passen. Gezien de hoge kosten voor ‘reverse logistics’ zullen retailers retourkosten in hun systemen integreren om de margedruk te verlichten. Volgens Manhattan zal die verschuiving consumenten aanmoedigen bewuster te winkelen en retailers stimuleren om het retourpercentage te verlagen en duurzamere bedrijfsmodellen te implementeren.

“Door winkelsystemen te optimaliseren kunnen retailers hun voorraad beter beheren en het retourproces stroomlijnen. De introductie van retourkosten zal bedrijven er bijvoorbeeld toe aanzetten hun productbeschrijvingen te verbeteren. Dat helpt de consument een beter beeld te vormen van het product. Die veranderingen leiden uiteindelijk tot verantwoordelijker consumentengedrag en verhogen tegelijkertijd de operationele efficiëntie”, aldus het technologiebedrijf.

Handelsbarrières en economische complexiteit

Geopolitieke onzekerheden en economische schommelingen leiden tot veranderende benaderingen van productie en handel. Dat zal leiden tot een herstructurering van wereldwijde supply chain-netwerken en -processen. Om kritieke hulpbronnen (chips, grondstoffen, energie) veilig te stellen en te blijven voldoen aan de veeleisende verwachtingen van de consument, wijst Manhattan erop dat er meer samenwerking tussen bedrijven en overheden nodig is. Omdat douanerechten en import-/exportcontroles de complexiteit en kosten van internationale handel vergroten, zal er meer nadruk komen te liggen op wendbare en flexibele supply chain-netwerken en -processen die zich aan die uitdagingen kunnen aanpassen.

‘Composable’ architecturen en supply chains

De term ‘composable architectuur’ werd rond 2020 door Gartner bedacht en is de afgelopen vier jaar in een stroomversnelling geraakt. De ‘composable supply chain’ is daarop gevolgd en is gebaseerd op het vermogen om verschillende functionele bouwstenen op dezelfde vloeiende en coherente manier met elkaar te verbinden. Of het nu gaat om transportbeheer, magazijnactiviteiten of strategische planning, elke module kan à la carte worden gekozen en geïntegreerd op basis van de specifieke behoeften van het bedrijf.

“Die modulaire aanpak maakt het mogelijk een op maat gemaakte supply chain te creëren, aangepast aan voortdurend veranderende contexten, terwijl de traditionele technologische silo’s tussen uitvoeringsoplossingen (magazijn en transport) en planningsoplossingen worden afgebroken”, aldus Manhattan.

Wees altijd op alles voorbereid

Tot slot wijst Manhattan erop dat retailers altijd voorbereid moeten zijn op drukke periodes en mogelijke verstoringen. “Door de kracht van AI, machine learning en de cloud te benutten, kunnen retailers de nauwkeurigheid van hun voorspellingen vergroten op basis van historische verkoopgegevens, huidige trends en de marktdynamiek”, klinkt het. “Het optimaliseren van de inventaris en voorraadniveaus met realtime inzicht kan tekorten of overstock situaties voorkomen. Uiteindelijk worden vraagvoorspelling, voorraadaanvulling en -toewijzing verenigd om de beschikbaarheid van producten, tijdige leveringen, klanttevredenheid en dus omzetgroei te garanderen.”

Daarnaast is het volgens Manhattan Associates absoluut noodzakelijk om de omnichannel-klantervaring te verbeteren. “Door een naadloze winkelervaring te bieden via ‘in-store’, online en mobiele kanalen kunnen retailers voldoen aan verwachte of veranderende eisen van klanten en verstoringen snel verhelpen. Het actief delen van informatie over productlocaties, beschikbaarheid, orderstatus, vertragingen of verstoringen zal niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook de klantloyaliteit versterken.”

Recente nieuwsberichten

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart

Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.